En un ambient de cerimònia de retrobament, amb aquell to que s’afanyen ara a definir com de “normalització de Catalunya”, s’ha celebrat aquest migdia la presa de possessió de la nova presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Mercè Caso. Un relleu que feia nou anys que no se celebrava, en una institució presidida fins ara pel magistrat Jesús Maria Barrientos, un dels durs contra el Procés, i que va convertir el tribunal en un dels principals escenaris de la lluita contra l’independentisme.

Caso ha promès el càrrec i ha pronunciat el seu discurs en català. Un context en el qual s’ha compromès a esperonar l’ús de la llengua de Catalunya als tribunals. “Vull també que durant la meva presidència hi hagi un nou impuls a l’ús del català, un més, perquè el dret que cal defensar és el dret lingüístic dels ciutadans i ciutadanes”, ha raonat. Caso ha reivindicat el paper de la dona a la magistratura i ha agraït la presència de la munió de càrrecs públics que han compartit la cerimònia, com ara el president de la Generalitat, Salvador Illa, la presidenta det Consell General del Poder Judicial, Isabel Perelló Domènech.

Mercè Caso, en el moment de prometre el càrrec/CGPJ
Mercè Caso, en el moment de prometre el càrrec/CGPJ

Petició expressa als companys de toga i la crítica

Caso ha volgut emfatitzar que s’adreçava “especialment a tots els membres de la família judicial que fan servir o poden fer servir el català en l’àmbit domèstic, però que no gosen utilitzar-lo en l’àmbit professional per manca de seguretat”. “Feu el pas, tenim prou eines per ajudar-vos i les persones a les quals us adreceu sentiran que els seus drets han quedat satisfets”, ha exclamat. Una aposta més ferma que el seu antecessor, el mandat del qual no ha lluït especialment pel nombre de resolucions dictades en català, ans al contrari.

Per altra banda, ha demanat als jutges i magistrats que siguin conscients del poder que ostenten. Així ha alertat que “moltes vegades, el vostre relat ens colpeja, però ens hem de sobreposar perquè som professionals i hem de resoldre el conflicte aplicant les lleis que tenim”. “Acceptarem la crítica, honesta i objectiva”, ha assegurat per afegir que són “conscients” que tot sovint les decisions judicials “són difícils d’entendre”. “La crítica s’ha d’unir al respecte, perquè sense respecte es debilita l’Estat de Dret i les institucions que el protegeixen”. Per altra banda, ha insistit en bastir la defensa de l’Estat de dret amb ajuda de la resta d’institucions polítiques en un “temps de foscor” com el que diu Caso que vivim actualment. Fora ja de protocol, un grapat de magistrats, han envoltat Barrientos per aplaudir-lo.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter