Anar per feina. Després que el Tribunal Suprem avalés la sentència dels atemptats del 17-A, aquest dilluns, la sala penal de l’Audiència Nacional ha premut l’accelerador. El tribunal ha dictat una nova interlocutòria per executar les penes de la sentència. Una resolució de 45 pàgines, a la qual ha tingut accés El Món, amb què demana al ministeri fiscal si ja pot destruir una quantitat ingent de proves. En concret, els ordinadors, targetes de memòria, telèfons mòbils, tauletes, càmeres de fotografia, llapis de memòria i targetes SIM. És a dir, elements indispensables per establir l’entramat de cèl·lula als sospitosos abatuts per la policia o morts en l’explosió d’Alcanar. A més de, “diversa documentació, productes i instruments per a la fabricació d’explosius, banderes de l’estat islàmic, vídeos de l’Estat islàmic”.
Per altra banda, l’Audiència també ordena a la policia que informi sobre on es troben els vehicles dels condemnats, especialment, de la furgoneta d‘Abdelbaky Es Satty, l’imam de Ripoll. De fet, la providència judicial demana a la policia que el vehicle es posi a disposició dels seus legítims hereus. Una situació altament improbable perquè cap dels seus hereus no ha reclamat ni el cos de l’imam. Aquesta petició, però, ha fet aixecar les orelles de diverses acusacions particulars que, en haver interposat recursos davant el Tribunal Constitucional i un incident de nul·litat per part d’un dels condemnats, consideren que no es poden tocar els efectes. El fiscal ara haurà d’informar si manté el comís dels objectes

Just abans de la comissió
La decisió arriba just al que ha de ser l’inici dels treballs de la Comissió d’Investigació dels atemptats del 17-A a Barcelona i Cambrils, així com l’explosió a Alcanar. Una comissió que ha costat Déu i ajuda constituir-se i que va arribar a través de l’acord de Mesa de la cambra baixa entre ERC, Junts i el PSOE. En aquest sentit, la comissió ja s’ha constituït i s’està pendent d’aprovar el pla de treball i el calendari de les tasques.
Amb aquesta decisió, l’Audiència Nacional vol tancar ja un dels expedients que ha marcat més la informació sociopolítica i que, tot i les diferents resolucions, ha deixat molts dubtes en obert. En aquest sentit, la comissió política busca escatir la relació de l’imam de Ripoll amb els serveis d’informació de l’Estat, aclarir també les dificultats de reconeixement forense del cos així com les errades de seguretat que van facilitar l’atemptat.