El cas Palau va més enllà de Catalunya. Com a mínim, pel que fa als jutges. Com a exemple, la decisió del Consell Superior de la Justícia d’Andorra -l’equivalent a Espanya del Consell General del Poder Judicial va aprovar el nomenament de Míriam de Rosa Palacio com a magistrada adscrita al Tribunal de Corts del Principat. Una jutgessa que va instruir part del cas Palau, que va exercir a Manresa i que, actualment dirigia la instrucció del cas Bombers, sobre les presumptes irregularitats en el manteniment dels vehicles de la Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis de la Generalitat de Catalunya. De la Rosa va ser una de les signants del manifest de jutges a favor de l’exercici del dret a decidir que va acabar amb una condemna a Espanya per la filtració de les seves fotografies. Un cas preparat per la brigada política del ministeri de l’Interior.

No serà la primera vegada que un jutge exercent a Catalunya fa el salt a la judicatura andorrana, i ni tampoc serà la primera vegada que un jutge relacionat amb el cas Palau passi la frontera. És el cas de Josep Maria Pijuan, jutge instructor del cas Palau que va substituir Juli Solaz que havia deixat el Jutjat d’Instrucció que portava el cas per la seva incorporació a l’Audiència de Barcelona. Pijuan va presidir el Tribunal de Corts des del 2014 fins al maig de 2023. De fet, també ho havia estat entre 199 i 2005.

Pijuan també va portar la instrucció del cas BPA, tot i protagonitzar alguna maniobra que va enterbolir la investigació. De fet, va ser apartat del Tribunal que va jutjar la cúpula de l’entitat financera que va abaixar les portes com a víctima de l’operació Catalunya. De la Rosa ocuparà la plaça a Andorra en dedicació plena, igual que l’altre nomenament de Nàdia Alís Cirera, que també serà magistrada en dedicació plena després d’assolir la plaça per la via de la promoció interna. L’entrada de Rosa al Tribunal de Corts podria demorar-se si en un termini d’un mes s’impugna el nomenament, un fet que podria donar-se a la vista que, per exemple, la fiscalia andorrana volia un magistrat de carrera al Coprincipat.

Fèlix Millet, sortint de l'Audiència Provincial de Barcelona.
Fèlix Millet, sortint de l’Audiència Provincial de Barcelona.

De Manresa a Andorra

La magistrada de Rosa va exercir com a magistrada titular del Jutjat Penal número 1 de Manresa entre 2004 i 2009. Posteriorment, es va fer càrrec del Jutjat d’Instrucció número 10 de Barcelona, on li va tocar la instrucció del cas Palau. De fet, va ser la jutgessa que va enviar a la presó a Fèlix Millet i la seva mà dreta, Jordi Montull, per l’espoli del Palau de la Música Catalana.

Després va ser la titular del Jutjat d’Instrucció 14 de Barcelona, càrrec des d’on va encetar la investigació del cas Bombers. De Rosa també va signar el manifest dels jutges i magistrats a favor del dret a decidir l’any 2014 i també va ser nomenada responsable de relacions externes de l’Escola Judicial de Barcelona.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter