Sense embuts i abans que presentar cap altre escrit en cap causa. La fiscalia de Barcelona ha emès un decret amb què demana l’aplicació de la llei d’amnistia pels 45 policies investigats i processats pel Jutjat d’Instrucció número 7 de Barcelona. En el decret, la fiscal del cas demana aplicar la llei de l’oblit penal de les causes relacionades amb el Procés perquè cap dels delictes imputats als agents de la Unitat Antiavalots del Cos Nacional de Policia tenen la gravetat que permetria excloure’ls de l’amnistia.
El decret de la fiscal del cas considera que tots els fets investigats en el procediment estan inclosos en l’àmbit d’aplicació de la Llei Orgànica 1/2024, de 10 de juny, d’amnistia. De fet, interpreta que la norma “declara expressament amnistiades les accions realitzades al curs d’actuacions policials dirigides a impedir la realització d’actes determinants de responsabilitat penal o administrativa”. En aquest paquest inclou, els actes “executats en el marc de la consulta celebrada a Catalunya el passat 1 d’octubre de 2017, dins del context de l’anomenat procés independentista català”. Irídia, l’entitat defensora dels drets humans personada a la causa, ja va avançar que aquests policies no es podrien acollir perquè el tipus de delicte pel que estaven investigats quedava exclòs de l’àmbit de la llei.

No hi ha prou gravetat
La tesi de la fiscalia és que si hi ha algun dubte que els fets poden ser considerats exclosos de l’amnistia, la seva gravetat no és prou perquè no sigui aplicable. En aquesta línia, defensa que els fets investigats integrarien, a “com a màxim, delictes contra la integritat física previstos al Títol III del Llibre I del Codi Penal. És a dir, delictes de lesions de l’article 147.1 CP, de delictes lleus de lesions de l’article 147.2 CP, i de delictes lleus de maltractament dobra sense lesió de l’article 147.3 CP).
Segons el ministeri públic, els actes investigats “no van comportar cap dels resultats enumerats i no van revelar cap dels motius de discriminació” que estableix el text d’amnistia. “Tenint en compte”, afegeix el decret de la fiscalia, “que alguna de les tesis acusatòries ha sostingut al llarg del procediment l’existència de delictes contra la integritat moral, cal assenyalar finalment que, fins i tot a aquest supòsit, els fets romandrien amnistiats atès que no van superar el llindar mínim de gravetat que requereix l’exclusió”.