Iturri, la multinacional sevillana imputada en el cas de les presumptes irregularitats pels contractes de manteniment dels vehicles de Bombers de la Generalitat, no perd oportunitat. L’empresa ha participat activament en la consulta preliminar que ha fet la direcció dels Bombers de Barcelona, que depenen de l’Ajuntament, per poder ser adjudicatària del futur contracte de manteniment de la seva flota de vehicles. En aquesta consulta hi han participat un total d’onze empreses, però la que ha mostrat més interès pels lots que s’han de licitar és Iturri. Així ho demostren les actes de la trobada dels representants de la companyia amb responsables municipals, a les quals ha tingut accés El Món.
Paral·lelament, continua la instrucció pel cas Bombers de la Generalitat pels contractes d’Iturri amb la Direcció de Prevenció i Extinció d’Incendis. De fet, el pròxim dia 21 d’abril, després de dos ajornaments, hi ha declaracions previstes, entre les quals, les dels representants de l’empresa sevillana.
Però la investigació judicial no fa que li tremoli el pols a la companyia, que continua interessada a augmentar la seva presència a Catalunya. Ara mateix, Iturri treballa per aclarir els termes del que serà la pròxima licitació pública de manteniment de vehicles dels Bombers de Barcelona per als quatre pròxims anys. Segons la presentació de la consulta, a la qual també hi ha tingut accés El Món, la finalitat de la reunió també passava per “recollir informació per preparar correctament la licitació i informar els operadors econòmics d’una futura licitació”.

Iturri i deu empreses més
La consulta preliminar és un sistema que té l’administració pública per posar en coneixement del sector empresarial els aspectes més importants d’una licitació on els aspectes tècnics i l’especialització hi juguen un paper clau. Després de l’anunci, la reunió es va celebrar el migdia del 28 de febrer, a l’Espai Bombers del carrer Lleida de Barcelona, domicili històric del cos municipal. La trobada va ser dirigida per una delegació de la Direcció de Serveis de Protecció Civil, Prevenció i Extinció d’incendis i Salvament (DSPCPES) de l’Ajuntament de Barcelona que encapçalava Antonio Cabeza, cap de la Unitat de Recursos Materials, i Albano Rabassa i Òscar Redon, del mateix departament.
Les empreses que van participar presencialment en la reunió van ser Motor Tàrrega Trucks 360, SLU; Auto Distribución, SL; Zona Franca Alari Sepauto, SA, Novanáutica, SLU; Grues i Serveis d’Elevació, a més d’Iturri, que hi va assistir amb dos representants. Telemàticament, hi van participar AMAC, SL Man Truck & Bus Iberia, SA, Eco Self Clean, SL; Viento en Popa 365 i Pegasus Repairs & Supplies, SLL. Totes van parar l’orella a com Rabassa exposava els detalls i aspectes més rellevants del contracte, com ara la “tipologia de vehicles i classificació de lots, solvència, condicions especials d’execució o sistema de control”. En total, es tracta del manteniment de 107 vehicles dividits en 8 lots amb un pressupost de 3.200.000 euros, amb la possibilitat d’una ampliació pressupostària d’un 20%. És a dir, 1.600.000 euros cada dos anys, sense IVA. Dues de les empreses, Viento en Popa i Novanáutica només s’interessaven pels lots de les embarcacions.

Iturri, molt interessada
Atesa l’acta de la trobada, es constata que de les 14 preguntes formulades per les empreses assistents, sis són d’Iturri. L’empresa va mostrar dubtes sobre la possibilitat de subcontractació de la reparació de les bombes dels vehicles i fins a quins municipis s’ha de contemplar l’abast del contracte. Així mateix, Iturri va voler assegurar-se que si es presentava a la licitació calia tenir un llistat de peces de recanvi obligatòriament. Un dubte que va quedar aclarit en el mateix moment, perquè des de Bombers de Barcelona van admetre que és inviable que el proveïdor tingui peces en estoc.
En el mateix sentit, Iturri va voler tenir els detalls de les revisions desenals i quinzenals i quin preu hora es contemplava, així com el fabricant d’autoescales i les seves característiques tècniques. Així, la multinacional que fins a l’any passat tenia gairebé tot el manteniment dels Bombers de la Generalitat també aposta ara per concursar pel manteniment de carrosseria i xassís dels vehicles autobomba o de salvament, de les autoescales i del manteniment del vehicle autobraç de l’Ajuntament. L’interès d’Iturri arriba després que el departament d’Interior va canviar el contracte de manteniment davant les sospites obertes pel cas Bombers que encara s’instrueix al jutjat d’instrucció número 14 de Barcelona.