El secretari general de Junts per Catalunya, Jordi Turull, i el portaveu nacional de Demòcrates de Catalunya, Antoni Castellà, han signat aquest migdia l’acord de confluència entre les dues formacions al Press Club de Brussel·les, escenari de la primera roda de premsa del Govern a l’exili, i el dirigent juntaire ha assegurat que tant Laura Borràs, actual presidenta del partit, com el president a l’exili, Carles Puigdemont, tindran el seu “paper” en la nova direcció de Junts. L’acord s’ha segellat, segons han explicat, després d’una reunió dels representants de la formació sorgida de l’extinta Unió a la Casa de la República amb Puigdemont, a qui li han traslladat els acords als quals han arribat les dues formacions que, després del vistiplau de les dues executives, es fusionaran “en una força política sense matisos” on cada formació “posarà els seus actius al servei de la mateixa causa”. “La confluència és per la independència”, ha subratllat Turull. Castellà, per la seva banda, ha situat la confluència com el primer pas per “recuperar la majoria independentista al Parlament i recuperar la Generalitat”.
Turull ha reconegut en una breu compareixença a Brussel·les que és un dels dies més feliços des que és a Junts per Catalunya, i ha situat l’acord com “la fi de la resistència” i el moment de passar a l'”ofensiva per construir una alternativa clara”. “Deixem de ser tu i jo, i passem a ser un nosaltres”, ha remarcat, i ha defensat que un partit s’ha de presentar com a útil a la societat i per ser-ho cal, segons ha dit, “anticipar-se als problemes”. És en aquest punt on ha situat el paper central de la fundació FunDem, que absorbiran de Demòcrates: “Aquí hi pot fer un gran paper de pensament i proveïdor de polítiques públiques”. “La constitució d’una fundació que ha de ser el think tank, i la proposta en positiu per construir nació i recuperar la majoria independentista”, ha afegit Castellà.
Castellà, per la seva banda, ha qualificat l’acord d'”històric” perquè es produeix en un moment en el qual “l’independentisme no té majoria al Parlament, el Govern està liderat per una formació política unionista i en una situació en la qual l’independentisme està trencat i necessita fer una reflexió”. “Donem una molt bona notícia per a l’independentisme amb aquest acord”, ha defensat un dels fundadors de Demòcrates, que ha posat Junts pel Sí com l’exemple a seguir perquè “és l’exercici d’èxit més gran que va ser capaç de liderar i transformar una societat” amb mentalitat de “col·laborar, molt més que no competir”. Així mateix, ha recordat que el Primer d’Octubre va ser possible perquè institucions, partits, entitats civils i la ciutadania es van posar d’acord. “Va ser un èxit perquè no li preguntàvem al del costat de quin color és i aquesta és la condició necessària per recuperar la incitativa i bastir una alternativa creïble”, ha sentenciat.

“Paper” per a Puigdemont i Borràs en la nova etapa del partit
D’altra banda, Jordi Turull ha assegurat que tant Carles Puigdemont com Laura Borràs tindran un “paper” en la nova etapa del partit que s’obrirà després del congrés a Calella d’aquest cap de setmana perquè “aquí hi ha feina per a tothom” perquè “no anem sobrats de ningú”, però no ha volgut concretar quins càrrecs ocuparan. “En les pròximes hores o els pròxims dies se sabrà tot, però ho volem fer molt respectuosos en les formes, però avui volem remarcar el què i el com”, ha subratllat durant la presentació de l’acord. Així, ha deixat clar que “no serà per boca meva que diré que és el que farà el president Puigdemont i la presidenta Borràs”. Tot i el silenci des de la direcció, tot apunta que Puigdemont tornarà a ocupar la presidència de la formació i Borràs, per la seva banda, podria ser la presidenta de la fundació del partit.