El Parlament de Catalunya ha infligit un càstig polític al Govern i una amonestació a l’executiu espanyol pel caos de Rodalies. La cambra catalana ha aprovat la reprovació i la petició de cessament de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque. A més, el Parlament també ha reprovat, a proposta del PP, el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente. També s’han demanat les dimissions dels presidents d’Adif i Renfe, Luis Pedro Marco de la Peña i Álvaro Fernández Heredia respectivament. D’altra banda, la cambra també ha aprovat propostes de resolució sobre el traspàs de Rodalies i també ha validat, com a única mesura que beneficia directament a la ciutadania, mantenir la bonificació dels títols de Rodalies. “No és just ni s’ho mereix, i donem suport total a la consellera”, ha dit el diputat del PSC José Ignacio Aparicio durant la intervenció prèvia a les votacions.
La cambra ha demanat el cessament de la consellera per “la seva mala gestió en l’escalada d’incidències experimentada en els darrers mesos a la xarxa de Rodalies, i als serveis de Mitjana Distància i Alta Velocitat a Catalunya”. La proposta de resolució de Junts per Catalunya ha tirat endavant amb els vots de favor de Junts, PP, Vox, CUP, Aliança Catalana i l’abstenció d’Esquerra Republicana, a excepció de la diputada Mar Besses, que d’acord amb el seu grup, hi ha votat a favor. El PSC, partit que dona suport al Govern, i els Comuns només han estat els únics que han donat suport a la consellera portaveu. ERC s’ha abstingut sobre la de cessament de Paneque, però ha pogut tirar endavant la reprovació que proposava a causa de la “incapacitat” de la consellera “d’exigir responsabilitats necessàries a Adif, com a administrador de la infraestructura, i a Renfe, com a operadora del servei” i l’insta a fer els “canvis necessaris” al Departament per “prioritzar la defensa dels interessos i la garantia del dret a la mobilitat de la ciutadania”.
La reprovació del ministre Óscar Puente a causa de la seva “constant ineficàcia en la gestió del servei ferroviari a Catalunya, com també per la incapacitat d’adoptar mesures per a fer front a les incidències i l’afectació diària en la qualitat del servei i mobilitat dels viatgers” s’ha aprovat amb els 66 vots a favor de Junts, PP, Vox, CUP i Aliança, 48 vots en contra de PSC i Comuns i 20 abstencions d’ERC. També ha tirat endavant la proposta d’Esquerra per demanar les dimissions del president d’Adif, Luis Pedro Marco de la Peña, i el president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia, com a responsables del “col·lapse en què es troba el servei ferroviari”. A proposta de Junts, també s’ha aprovat reprovar l’actitud dels successius presidents de l’empresa Renfe, entre els quals han figurat, des del maig del 2018 fins al gener del 2025, Isaías Táboas i Raül Blanco, amb vinculació al PPSC.

Constituir una empresa per al traspàs de Rodalies abans del 2026
D’altra banda, i pel que fa al traspàs de Rodalies acordat entre socialistes i republicans, la cambra ha validat la proposta de resolució transaccionada entre PSC i Esquerra Republicana perquè la nova operadora de Rodalies tingui una “direcció executiva independent de Renfe”, malgrat la seva filiació empresarial. Així mateix, i davant la urgència d’accelerar el traspàs “integral de Rodalies amb la creació d’un nou operador” per a la gestió del servei, cal “constituir abans del 31 de desembre de 2025 una empresa mercantil per executar de forma directa la gestió”. L’altra proposta transaccionada entre els dos grups, que també ha estat aprovada, aposta per elaborar un pla de comunicació i un protocol adreçat a maquinistes i personal d’atenció presencial amb l’objectiu de gestionar i comunicar als usuaris les incidències. I que aquesta comunicació sigui “fluida, entenedora i eficaç i, en tot cas, també adreçada en la llengua pròpia de Catalunya”.
El Parlament també ha aprovat una proposta dels socialistes que insta el Govern a definir, conjuntament amb el Ministeri de Transports, un calendari “clar” pel traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2 Sud, R3, així com de l’estudi per un futur traspàs de l’R4 i R16. Així mateix, reclama realitzar la valoració econòmica de les inversions necessàries perquè aquestes infraestructures estiguin en “bones condicions” per a ser operades. Finalment, el grup que dona suport al Govern ha tirat una proposta que insta l’executiu a reforçar IFERCAT com a gestora d’infraestructures de la Generalitat, per tal que tingui “plena capacitat” per definir i executar el manteniment i l’operació de les Infraestructures ferroviàries que se li vagin encomanant.
A banda d’aquestes propostes, també ha tirat endavant una de Junts que demana integrar el servei de Mitjana Distància de Renfe al sistema de Rodalies abans de finalitzar aquest any, per “poder aplicar la mateixa bonificació a tot el servei de transport públic ferroviari i de passatgers” i fer-ho juntament amb el desplegament definitiu de la T-Mobilitat i la integració tarifària a tot Catalunya.
Una app per informar sobre el servei de Rodalies a temps real i continuar amb bonificacions
D’altra banda, el ple també una proposta de resolució, transaccionada entre el PSC i ERC, que demana habilitar una app mòbil abans de finalitzar aquest 2025 per assegurar la informació sobre l’estat del servei de Rodalies “de manera pràctica i actualitzada a temps real”. Aquesta proposta, que ha tirat endavant amb els vots a favor de PSC-Units, Junts, ERC, Comuns i CUP, mentre que PP, Vox i AC hi han votat en contra, també demana elaborar un pla de comunicació i un protocol dirigit a maquinistes i personal d’atenció per comunicar als usuaris les incidències que puguin ocórrer en les incidències que puguin ocórrer.
Per tal de millorar la informació, el Parlament ha aprovat presentar un calendari d’execució d’obres i actuacions en curs, amb les fases i terminis previstos de finalització, per proporcionar “informació real i certeses a la ciutadania”, i també ha validat que durant aquest primer semestre es presenti una proposta d’ampliació de l’abast del Pla de mesures urgents de Rodalies per incloure actuacions sobre l’atenció a l’usuari. També ha tirat endavant la proposta per continuar bonificant els títols fins que els serveis de Rodalies, Regionals i Mitjana Distància funcionin “amb normalitat”. En aquest àmbit, també s’ha aprovat la proposta de la CUP per exigir al Ministeri de Transport l’allargament dels abonaments gratuïts per viatjar tant amb Rodalies com amb Mitjana Distància “fins a finals del 2026”, com a mínim. I també ha prosperat la proposta del per implementar amb el govern espanyol a inicis de l’any que ve un sistema de tarifa plana conjunt per a Rodalies i Regionals.
Rebutja una comissió que calculi la “compensació” de l’Estat espanyol
La cambra catalana, en canvi, ha rebutjat crear una comissió d’estudi sobre la “compensació i inversió immediata a la xarxa ferroviària de Rodalies a Catalunya després de 30 anys de desinversió”, com proposava la CUP. La iniciativa de la CUP que la cambra no ha validat contemplava que aquest organisme de la cambra tingués els seus treballs acabats en un màxim de dos mesos. I amb les conclusions, es volia exigir a l’executiu espanyol “compensació de la quantitat no executada amb els recàrrecs pertinents, que actualitzin l’import a la realitat del cost de les actuacions pendents i incorpori també el pressupost necessari per executar totes les actuacions no pressupostades”.