La plataforma Penedès Marítim ha anunciat una marxa lenta fins a les portes del Parlament el pròxim dimecres 29 de març per exigir una resposta a la reiterada petició de la gratuïtat de la C-32 a Sitges i Cubelles. Després de manifestar-se entre Vilanova i Sitges a principis de febrer, i de demanar una esmena de 15 milions als pressupostos de la Generalitat per destinar-los a bonificacions –rebutjada per ERC i PSC–, ara els agents polítics, econòmics i socials del territori afectat volen fer un pas més i traslladaran les seves reivindicacions fins a la cambra catalana. Recalquen que l’objectiu no és una gratuïtat universal, sinó aconseguir el 100% de bonificació per als viatges d’anada i tornada fets en menys de 24 hores.
La protesta està prevista a les 10 hores del dia 29 des de l’aparcament de l’hipermercat que hi ha a peu de la c-31 al Prat de Llobregat. L’objectiu és circular per la ronda Litoral de Barcelona per arribar fins al Parlament i exigir una resposta a la seva reivindicació, que consideren “justa, legítima i necessària per a la mobilitat del territori”, tant per als veïns de la zona que treballen a l’àrea metropolitana com per als residents de l’àrea de Barcelona que s’atansen a treballar al Garraf i el Baix Penedès cada dia.

Setmana clau al Parlament
Mentrestant, el Parlament de Catalunya debatrà i votarà una moció presentada pel PSC per reclamar la gratuïtat dels peatges de la C-32 per als professionals i veïns del Baix Penedès i el Garraf. El punt 1 de la moció diu així: “Estudiar una proposta en els pròxims tres mesos, conjuntament amb els ajuntaments i institucions que conformen el Penedès Marítim, per tal de garantir una mobilitat obligada gratuïta per als veïns i veïnes i treballadors i treballadores dels municipis del Garraf i el Baix Penedès que facin un ús recurrent del peatge de Vallcarca a la C-32”. També insta el Govern a “analitzar i treballar per millorar la situació actual de l’eix que conforma la C-31, mitjançant l’aplicació del model 2+1 on sigui oportú, entre Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú i fins a Cubelles”.
A més dels vots del PSC, també tindrà garantit el de Junts per Catalunya, qui ja va presentar una esmena als pressupostos de la Generalitat que va quedar rebutjada. El gran dubte és el que farà Esquerra Republicana, que haurà de decidir si vota a favor de facilitar la gratuïtat dels peatges que suposen un greuge per als professionals i veïns de les comarques del Penedès marítim.
Moció destinada també al transport públic
Altres punts de la moció del PSC, alguns de pactats i transaccionats pel PSC i Junts, és la de revisar les propostes del Pla de Millora del Transport Públic de les comarques de l’Alt i Baix Penedès i Garraf, així com l’increment dels busos exprés a les hores punta, a partir de les deu de la nit i garantir la connectivitat directa amb bus cap a la UAB. Alhora, també es demana garantir la connectivitat entre els hospitals de Vilanova, Ribes i Vilafranca. Un altre aspecte que tracta la moció és revisar els horaris i la freqüència de la R2 Sud –malgrat que depengui del govern espanyol– i millorar la mobilitat als polígons industrials. També s’insta el Govern a millorar les parades de bus interurbà i la creació d’una guia de transport públic del Penedès, així com acordar amb el govern espanyol el traspàs dels recursos econòmics “per a l’adequada gestió dels serveis ferroviaris que siguin de competència del Govern de la Generalitat”.
Noves bonificacions sense efecte
En el moment de la manifestació de fa un mes, la conselleria de Territori va rebutjar l’alliberament dels peatges i el Govern també va aprovar els nous descomptes. En el cas del peatge de Vallcarca (Sitges) –un dels més cars d’Europa i que sense els descomptes té un cost de gairebé 8 euros–, les bonificacions passen del 40% al 50% per als conductors amb mobilitat obligada –desplaçaments d’anada i tornada en un marge de 24 hores–. Tanmateix, això té poc efecte per als usuaris, i és que l’augment d’un 7,3% de l’IPC ha fet que el preu del peatge bonificat només disminueixi un 2,7%. Per tant, anar i tornar de Barcelona per als habitants del Garraf, a hores d’ara, té un cost de 7,8 euros, sense tenir en compte la gasolina.
Un tram gratuït
Un dels altres anuncis va ser el de la gratuïtat de la mobilitat interna entre Calafell i Cubelles. L’objectiu, segons defensa el Departament de Territori, és convertir aquest tram de l’autopista en una ronda gratuïta alternativa a la C-31, que travessa Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles i que registra una mitjana d’uns 22.000 vehicles diaris.
Per a la resta de vehicles que entrin o surtin de Cubelles o Calafell, però que no facin desplaçaments interns a l’anomenada Ronda Penedès, els preus dels peatges d’accés a aquests municipis s’encareix també un 7,3%. A Cubelles el preu serà de 2,49 euros i a Calafell de 0,73 euros.
Peatge fins al 2039
L’autopista Pau Casals és gestionada per la concessionària Aucat, que forma part de la corporació catalana Abertis, que a la vegada està controlada pel grup italià Atlantia i ACS, de Florentino Pérez. Aucat té contracte amb la Generalitat fins al 2039, malgrat que inicialment el tram entre Barcelona i Sitges havia d’acabar el 2022. Això es va canviar l’any 1994 perquè el mateix grup es fes càrrec de la concessió del tram entre Sitges i el Vendrell amb un peatge reduït, fet que va provocar una certa polèmica, ja que la Generalitat el va adjudicar sense un concurs públic.