La C-32 sud serà objecte de debat en el pròxim ple del Parlament de Catalunya, dimarts que ve. El PSC ha registrat una interpel·lació dirigida a la conselleria de Territori. Malgrat que el text es tituli Sobre la mobilitat de les comarques del Garraf i del Baix Penedès, el nucli del que es debatrà seran els peatges de la C-32 sud, uns dels més cars d’Europa. Les pressions del Pacte del Penedès Marítim, en certa forma, han sorgit efecte. Després de la interpel·lació, pot venir una moció que s’hauria de votar en un dels següents plens. A més dels socialistes, de ben segur Junts, PP, Vox i Ciutadans s’hi sumarien per tornar a evidenciar la solitud del Govern de Pere Aragonès, que només té garantit el suport dels 33 diputats d’ERC.

A més del moviment del PSC, n’hi ha ha hagut un altre de Junts per Catalunya, que va presentar una esmena de 15 milions als pressupostos de la Generalitat per tal que la C-32 sud sigui totalment gratuïta per als residents i professionals que treballen a la vegueria. De fet, es tracta de la mateixa esmena que el Pacte del Penedès Marítim va presentar fa unes setmanes: Junts va recollir el guant i l’ha fet seva. El Partit Popular també ha presentat una esmena de 21 milions d’euros per l’aixecament de tots els peatges de la C-32 sud, per tal d’igualar-los a la resta del territori. Cap de les dues, però, ha tirat endavant.
El Parlament rebutja l’esmena de Junts de 15 milions
Aquestes esmenes han estat rebutjades per la comissió d’Economia aquest divendres mateix. El PSC no hi ha votat a favor perquè ha considerat que hauria trencat l’acord amb Esquerra Republicana per al pressupost del 2023. Fonts socialistes lamenten que la proposta va arribar “tard”, i és que els grups parlamentaris es van reunir amb el Pacte del Penedès Marítim justament quan feia pocs dies que PSC i ERC havien segellat l’acord del pressupost. A més, també lamenten que Junts es faci seva ara aquesta proposta quan ha estat gairebé dotze anys al capdavant de Territori i “no hi ha posat solució”. Consideren que actuen per motius electorals, per la proximitat de les municipals.
Davant del reclam territorial des de fa dècades, el PSC vol posar fil a l’agulla i mirar de trobar-hi una solució a través del mateix procediment parlamentari que va fer que ERC cedís amb la B-40 en plena negociació pel pressupost. En aquest context, els representants penedesencs asseguren que anunciaran aquest dilluns una resposta al rebuig del PSC i ERC a l’esmena votada aquest divendres. I deixen clar que la solució no són les noves bonificacions en el preu dels peatges aprovades dimarts pel Govern.
El territori avisa de noves accions contra els peatges
L’interpel·lació i el rebuig a l’esmena també arriba després d’una notòria mobilització el passat 5 de febrer. Mig centenar de cotxes van col·lapsar la C-32 durant gran part de la tarda i ja van avisar que no descartarien portar la protesta a Barcelona. “No pot ser que haguem de pagar fins a 25 euros per anar i tornar de Barcelona, i no es tracta de pagar més o menys, es tracta de no pagar, com a la resta del país”, deia el president del Pacte del Penedès Marítim i alcalde de Cunit, Jaume Casañas.
Tanmateix, la conselleria de Territori rebutja l’alliberament dels peatges i aquest dimarts passat el Govern va aprovar els nous descomptes. En el cas del peatge de Vallcarca (Sitges) –un dels més cars d’Europa i que sense els descomptes té un cost de gairebé 8 euros–, les bonificacions passen del 40% al 50% per als conductors amb mobilitat obligada –desplaçaments d’anada i tornada en un marge de 24 hores–. Tanmateix, això té poc efecte per als usuaris, i és que l’augment d’un 7,3% de l’IPC ha fet que el preu del peatge bonificat només disminueixi un 2,7%. Per tant, anar i tornar de Barcelona per als habitants del Garraf, a hores d’ara, té un cost de 7,8 euros, sense tenir en compte la gasolina.
Un tram gratuït
Un dels altres anuncis va ser el de la gratuïtat de la mobilitat interna entre Calafell i Cubelles. L’objectiu, segons defensa el Departament de Territori, és convertir aquest tram de l’autopista en una ronda gratuïta alternativa a la C-31, que travessa Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles i que registra una mitjana d’uns 22.000 vehicles diaris.
Per a la resta de vehicles que entrin o surtin de Cubelles o Calafell, però que no facin desplaçaments interns a l’anomenada Ronda Penedès, els preus dels peatges d’accés a aquests municipis s’encareix també un 7,3%. A Cubelles el preu serà de 2,49 euros i a Calafell de 0,73 euros.
Peatge fins al 2039
En aquest context, l’autopista Pau Casals està gestionada per la concessionària Aucat, que forma part de la corporació catalana Abertis, que a la vegada està controlada pel grup italià Atlantia i ACS, de Florentino Pérez. Aucat té contracte amb la Generalitat fins al 2039, malgrat que inicialment el tram entre Barcelona i Sitges havia d’acabar el 2022. Això es va canviar l’any 1994 perquè el mateix grup es fes càrrec de la concessió del tram entre Sitges i el Vendrell amb un peatge reduït, fet que va provocar una certa polèmica, ja que la Generalitat el va adjudicar sense un concurs públic.