Missing 'path' query parameter

La Diputació Permanent del Parlament s’ha reunit aquest matí i ha acordat per àmplia majoria validar la proposta que va fer el president del Parlament, Josep Rull, per a celebrar el ple d’investidura del candidat del PSC a la Presidència de la Generalitat, Salvador Illa. Així, el debat començarà dijous a les 10 del matí amb la intervenció d’Illa i, posteriorment, se suspendrà durant un temps “raonable” la sessió perquè els grups parlamentaris puguis preparar les seves rèpliques. Així mateix, Rull ha expressat que la intenció és poder fer tota la sessió d’investidura al llarg del mateix dijous. La proposta de Rull ha tirat endavant amb 19 vots a favor (PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP) i tres abstencions (PPC i Vox).

Durant la reunió només s’ha produït una intervenció per part dels grups parlamentaris. La portaveu dels socialistes catalans, Alícia Romero, ha demanat la paraula per remarcar que, un cop assolit el suport d’Esquerra Republicana i els Comuns, per investir Illa en primera volta “ens agradaria que demà es pogués celebrar aquest ple en un sol dia”, i sense fer cap referència explícita a un possible ajornament del ple en el cas que es detingui a Puigdemont ha insistit que la sessió s’ha de fer “com més aviat millor”. “Cal posar en marxa un govern i que puguem afrontar entre tots els reptes i inquietuds que tenen els catalans”, ha defensat.

El ple començarà amb la intervenció d’Illa, que disposa de temps il·limitat, i ja li ha traslladat a Rull una aproximació durada que tindrà, però el president no l’ha volgut revelar. Un cop finalitzi aquesta primera intervenció, Rull suspendrà la sessió per donar marge als grups perquè preparin les seves intervencions. Un cop hagin respost totes les formacions el candidat pot tornar a respondre, pot fer-ho en conjunt a tots els grups o individualment. Si ho fa, obrirà una nova ronda de torns on cada grup tindria el mateix temps que ha dedicat Illa a la resposta, un fet que allargaria el debat.

Carles Puigdemont, en un moment del míting a Banys/Núria Camara-Junts
Carles Puigdemont, en un moment del míting a Banys/Núria Camara-Junts

La incògnita de Puigdemont plana sobre el debat

En qualsevol cas, en aquesta sessió d’investidura plana la incògnita del retorn del president a l’exili Carles Puigdemont i si és detingut o no. Si torna a Catalunya i és detingut, Junts per Catalunya ja ha anunciat que demanarà la suspensió del ple, una postura compartida per Esquerra Republicana i els Comuns, sempre que això no s’allargui en el ple. La potestat de suspendre el ple recau tota en el president del Parlament, que ja ha dit que tractarà l’assumpte amb la Mesa. Podria ajornar-lo fixant una nova data o sense fixar-la, amb l’únic límit 26 d’agost, el dia que s’esgotarien els dos mesos perquè el Parlament investeixi un nou president abans de convocar noves eleccions. Tanmateix, segons apunten fonts parlamentàries, aquesta segona opció és improbable perquè el president del Parlament ha de garantir el dret d’un diputat a afrontar un debat d’investidura, tenint en compte que disposa de la majoria absoluta per a ser investit.

Més notícies
Notícia: Rosalía publica un primer tastet de la nova cançó amb una artista de K-pop
Comparteix
Així sona 'New Woman', un tema que sortirà a la llum el pròxim 16 d'agost
Notícia: MÉTEO | Més calor i xafogor: on pujaran més les temperatures?
Comparteix
Aquesta setmana continuarem tenint temperatures disparades a tot el país, amb nits tòrrides al litoral que no permetran aclucar els ulls
Notícia: ‘Joc de cartes estiu’ visita Prades: cuina de cullera i receptes de la iaia
Comparteix
Quins restaurants visitaran Marc Ribas i el seu equip en aquesta zona?
Notícia: Kamala Harris elegeix el governador de Minnesota com a vicepresident
Comparteix
Tim Walz reconeix que és "l'honor de la seva vida" ser escollit per la candidata demòcrata | La campanya de Trump descriu a l'elegit com un "esquerrà radical"

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter