La líder dels Comuns, Jéssica Albiach, ha pujat al faristol per justificar el seu sí a la investidura de Salvador Illa, que serà investit també amb el vot dels 20 diputats d’ERC. El partit lila es va sumar a l’acord tripartit després que ho fessin els republicans, amb clàusules pròpies i també sense aclarir si d’aquest acord d’investidura se’n podria derivar una incorporació a l’executiu de Salvador Illa. Com també ha fet el portaveu republicà, Josep Maria Jové, la diputada dels Comuns ha volgut deixar clar que el ple d’aquest dijous es desenvolupa en un context d’anomalia democràtica a causa de l’absència del president Puigdemont, buscat pels Mossos d’Esquadra, que han desplegat novament l’operació Gàbia, un protocol que només s’aplica en casos de terrorisme, com va ser el 17 d’agost del 2017.

“Estem celebrant un ple en situació d’anomalia democràtica perquè el Tribunal Suprem no respecta la llei d’amnistia, patim ingerències polítiques sota una disfressa judicial”, ha dit Albiach, que, tanmateix, ha lamentat “l’espectacle que estem vivint avui i que no el mereixen els catalans i catalanes. Les forces democràtiques no ens podem permetre més degradació de la política”, ha reblat.

Agraïment al president Aragonès

Albiach també ha volgut sincerar-se amb el president Pere Aragonès. De fet, els Comuns van tombar els darrers pressupostos d’ERC i es van precipitar les eleccions el 12-M, si bé el 2023 van donar llum verda als comptes quan Junts ja estava fora del Govern. “Vull reconèixer que vostè sempre ha remat a favor de les solucions, vostè tenia la millor voluntat, vostè i els consellers i conselleres, i un apunt una mica més personal, sempre he trobat en el senyor Aragonès un home feminista, i això és una excepció en un context masclista com és la política”, ha dit Albiach, que fins i tot s’ha emocionat.

Avís a Salvador Illa

Com ERC, els Comuns també han volgut deixar clar al PSC que el seu sí no és un xec en blanc. “Què significa el sí dels Comuns? Entenem el sí com una estació enmig del camí, una manera d’estar en el mentrestant, per tenir impacte en les polítiques del país. Tot plegat mentre ens esforcem per l’horitzó postcapitalista”. Una mena de si crític com el dels republicans: “Ens prenem l’acord amb totes les precaucions”, ha dit Albiach, que ha dit que el seu partit està satisfet amb el resultat de les negociacions amb el PSC: “Estem orgulloses del tot el que hem aconseguit en aquesta negociació, si bé hi ha temes en els quals no hem trobat acord, i als quals farem una oposició ferma”. Un d’ells, l’aeroport: “Ens seguirem oposant a l’ampliació de l’aeroport fins que l’acabin descartant, perquè això no té ni cap ni peus”.

Pla general de l’hemicicle durant el debat d’investidura de Salvador Illa ACN/ JORDI BORRÀS

Albiach també ha defensat el pacte tripartit -que no de Govern- com la conseqüència lògica de les urnes del 12-M: “La ciutadania va votar diàleg i acord, perquè si no hauria votat una majoria absoluta”. I s’ha adreçat directament a Illa per demanar-li que compleixi amb la seva paraula: “Allò que està signat és sagrat, bàsicament perquè si no el compleix, qui perd és Catalunya”.

En el torn de resposta, el candidat Illa ha estat sincer: “Complirem íntegrament l’acord, el faig meu, som una força política seriosa i allò que hem acordat ho portarem a la pràctica. Li vull dir que volem donar compliment íntegre a l’acord entre dues formacions que compartim els valors d’esquerres, però que també tenim discrepàncies. Però el mèrit és aquest, ser capaços de fer un exercici de política constructiva i arribar a acords”, ha dit el candidat a la investidura. I

En el torn de rèplica, i davant de l’apunt de Salvador Illa de buscar acords amplis a la cambra catalana sobre temes de país, Albiach li ha demanat que no jugui amb l’aritmètica variable de la cambra, sinó que focalitzi els seus acords en “les forces que li han donat suport en la investidura”. Ras i curt, els Comuns demanen al PSC que no busqui acords amb Junts per Catalunya, l’únic partit amb el qual els socialistes fan majoria alternativa a l’acord amb ERC i el partit lila.

Comparteix

Icona de pantalla completa