La brigada mòbil dels Mossos d’Esquadra –els antiavalots coneguts com a Brimo– ha introduït o “ampliat càrregues horàries” en la seva formació d’assignatures com el “marc legal i la jurisprudència de l’ordre públic i de tècniques de gestió emocional”. Així ho descriu un ampli informe presentat al Parlament per part del conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, a petició del portaveu socialista i d’Units per Avançar en la matèria, Ramon Espadaler. En aquest document, Elena desgrana la formació que rep la brigada mòbil, com es dissenya, qui la imparteix i quin són els seus continguts arran de les conclusions de la Comissió d’Estudi de Models de Seguretat i Ordre Públic que es va celebrar al Parlament durant la desena legislatura, la comissió que va prohibir l’ús de les pilotes de goma.
Segons Interior, els programes de formació de l’Escola de Policia de Catalunya se sotmeten de manera sistemàtica a aquelles “revisions que garanteixin una millora continua i l’actualització permanent dels seus contingut, així com una adaptació de la formació al context social, jurídic i policial de cada moment”. Així el document, al qual ha tingut accés El Món, detalla que la formació s’ha dissenyat d’acord amb la “premissa que qualsevol intervenció policial sempre busca mostrar gradualment els elements de dissuasió per evitar la confrontació”. Una condició per complir amb el “primer objectiu” de tota intervenció, “la preservació de béns jurídics com la integritat física, la propietat i la pau social”.
Pel que fa a l’ensenyament de l’escola sobre la capacitació de “competències tècniques i psicoprofessionals pròpies dels membres de les unitats d’ordre públic pren, com a punt de partida, les especials circumstàncies i contextos en els quals intervenen sovint aquests especialistes: amb molta pressió i en situacions crítiques, de risc i d’estrès”. Per aquest motiu, Interior assegura que de manera “transversal a totes les formacions, així com en matèries específiques a càrrec d’experts en psicologia, s’ofereixen eines per a la gestió i el control emocional“.
En aquest punt, l’informe constata que “personal expert en psicologia, amb àmplia experiència en formació de policies i, en concret, d’aspirants i membres de les unitats d’ordre públic, imparteixen sessions teòriques i pràctiques sobre tècniques de gestió personal de l’estrès, l’ansietat i la frustració; sobre gestió de l’autocontrol i les eines personals d’afrontament“.
Tanmateix la resposta del conseller informa que el programa del curs d’ordre públic, d’accés a l’especialitat d’ordre públic, ha estat sotmès en cada edició a revisions i actualitzacions per adaptar-lo a “l’evolució de l’exercici de la violència urbana, dels instruments de defensa i protecció que són de dotació de l’Àrea de Brigada Mòbil en cada moment i dels procediments d’actuació establerts“. Ara bé, a banda de l’adaptació del programa a aquestes evolucions, Elena destaca que “també s’han introduït o ampliat les càrregues horàries de determinades assignatures com el marc legal i jurisprudència de l’ordre públic i tècniques d’autogestió emocional“.
En aquesta línia, Interior remarca que la formació dels especialistes en ordre públic es té “especial consideració l’evolució de l’exercici de la violència urbana, dels instruments de defensa i protecció que són. de dotació de la Brigada Mòbil en cada moment i dels procediments establerts”. L’informe subratlla que la formació de l’Escola “segueix el principi de la prevenció abans que la reacció” i amb “l’ús de la força legítima com a últim recurs a utilitzar en totes les situacions”. Un ensenyament amb “tot el respecte als principis i garanties que dimanen dels instruments internacionals i de l’ordenament jurídic intern en matèria de drets humans i intervenció policial”.