Militars espanyols de l’Iraq a la Jonquera amb l’excusa de la Covid

Els 25 membres de l'exèrcit destinats a vigilar la frontera catalana de l’Operació Balmis provenen d’una unitat especialitzada en missions a l’exterior

La frontera de les comarques gironines amb la Catalunya Nord ha sigut vigilada recentment per militars espanyols entrenats en terrenys com l’Iraq. En concret, per 25 membres de la Brigada d’Infanteria Aragón I, una brigada operativa polivalent ensinistrada per a l’actuació ràpida i entrenada en totes les missions exteriors en què han participat les forces armades espanyoles. Ho ha explicat el mateix ministeri de Defensa amb una resposta parlamentària al diputat d’EH Bildu, Jon Iñarritu, en què detalla el desplegament militar per la pandèmia enquadrat en l’operació Balmis. Un operatiu que va servir tant per fer desinfeccions en equipaments com per fer patrullatge i vigilància. 

En una d’aquestes tasques, el ministeri que dirigeix Margarita Robles assegura que les “forces armades han realitzat la missió de fer suport a la seguretat de fronteres als llocs requerits i amb els efectius necessaris per portar a terme l’escomesa per les forces i cossos de seguretat de l’Estat –la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia– que tenen les fronteres en fronteres i matèria fiscal”. 

Els 25 militars enviats a la frontera gironia són membres d’infanteria de l’exèrcit de terra preparats per poder afrontar situacions de crisi. No van ser els únics membres d’aquesta Brigada Aragón I enviats a protegir i vigilar fronteres. En concret, 72 soldats van anar a Navarra i 25 a Osca de la mateixa unitat. Aquesta unitat a Catalunya té la seu a Sant Climent Sescebes, la base Álvarez de Castro, on s’ubica el regiment Arapiles 62, integrat a la brigada que dirigeix el general Javier Mur de Lalaguna. L’exèrcit descriu l’Aragón I com una “gran unitat” que ha participat en “totes les missions de l’exèrcit a l’exterior” com ara Bòsnia, Kosovo, Albània, Iraq, Líban, Afganistan, Letònia, Mali, Indonèsia, Pakistan, Colòmbia i Nicaragua. 

També aquesta brigada està especialment entrenada, a més de la participació en les missions a l’exterior, en “vigilància i protecció de punts sensibles del territori nacional” així com “suport i col·laboració amb forces i cossos de seguretat de l’Estat”. De fet, la brigada es vanta de les seves accions en “suport de la població i autoritats civils davant de situacions d’emergència”. Per exemple, va ser la que va actuar en la catàstrofe del Prestige i el dispositiu de vigilància d’infraestructures crítiques després dels atemptats de l’11-M. Amb aquest full de serveis, va ser de les brigades de l’exèrcit més mobilitzades per la Covid, juntament amb la Unitat Militars d’Emergències. 

Però la frontera de la Catalunya Nord no va ser l’única vigilada pels militars aprofitant l’operació Balmis. A la frontera amb Portugal s’hi van destinar 50 militars, a les províncies espanyoles de Zamora, Càceres i Badajoz. Tot són tropes que provenen de la Brigada d’Infanteria Extremadura XI, una de les veteranes de les missions a l’exterior, on destaca la seva tasca a Letònia, i del comandament d’artilleria de campanya. Melilla i Ceuta es van reforçar amb 94 militars de les seves respectives comandàncies i 52 mobilitzats a Ourense i Pontevedra, de la Brigada d’Infanteria Galicia VII. 

La vigilància de les fronteres no va ser l’única funció de seguretat de l’exèrcit en el marc de l’operació Balmis. En el mateix informe parlamentari, Defensa explica que destacaments de les forces armades van portar a terme “missions de suport a la seguretat en diverses centrals nuclears, infraestructures energètiques i altres punts sensibles”, sense concretar-los. Unes tasques en què, segons el mateix ministeri, no es va registrar “cap mena d’incident”.  L’actuació militar durant la pandèmia no es va limitar a la desinfecció d’estructures públiques i sanitàries. 

Més informació

Comentaris

    RAMON A 11/01/2021 12:14 pm
    No van a Gibraltar perque els anglesos tenen armes i no han perdut mai una guerra
    Independencia 11/01/2021 11:31 am
    Els catalana independentistas amb el nostre legítimo dret a l Independencia hem fet molt de mal a Espanyistan.Continúen i guanyarem VISCA LA REPUBLICA CATALANA
      gorka 13/01/2021 8:47 am
      republiqueta bananera
    el verdugo del Cid 11/01/2021 10:12 am
    Veniu, soldadets, veniu, si teniu el que cal. Això sí, compteu que la nostra consigna per defensar la independència de les forces d'ocupació estrangeres serà: "a-els-més-joves-,-primer". Veureu com de depresa els seus pares merdespaÑistaÑols deixen de permetre que enviïn als seus fillets com a "voluntaris" de la "reconquesta".
    13
    16
    Respon
      uno que vive en Tabarnia 11/01/2021 10:34 am
      el gran ejercito de Ñ, te acuerdas como los cazaban como conejos en Irak, por la gran maquinaria que les proporcionaba TU JEFE, EL DEL BIGOTE TIPO HITLER, tanquetas sin coraza, fijate si puedes estar orgulloso del histrionico migo
      sro284 11/01/2021 10:32 am
      Viva España y viva el ejército hijos de la gran Pu.... Ya os queda poco de chupar del chiringuito mamones!!
      sro284 11/01/2021 10:32 am
      Viva España y viva el ejército hijos de la gran Pu.... Ya os queda poco de chupar del chiringuito mamones!!
    gorka 11/01/2021 10:09 am
    és el nostre exèrcit, el que ens ha de defensar i ajudar, a què els independentistes acudiran si tenen problemes, llavors s'oblidaran de les ximpleries QUE HAN DIT
    33
    24
    Respon
      patètic, l'espanyolam! 11/01/2021 10:21 am
      @ gorka: demana al CNI que et pagui classes de català. No es diu "a què" sinó "al qual". Els vostres serveis secrets són tant patètics com la vostra armada: us enfondreu tots solets. Hahahahahahahahahahahahaha!
      84
      73
      Respon
    Dr Sallop 11/01/2021 9:43 am
    He llegit un comentari que es tindria de fer un Referendum pactat, España com a Estat de Dret mai permetera que una CCAA faci un referendum de separacio, per tant els Militars son ven vinguts, i estan a casa seva !!
    13
    78
    Respon
      JordiP 11/01/2021 1:48 pm
      Segons la gramàtica més elemental de castellà, CCAA no vol dir "Comunitat Autònoma". Això és CA. CCAA -es el plural de CA, es a dir, Comunitats autònomes. Ho has entes, doctor en muchas artes, bur.ro en todas partes?
      uno que vive en Tabarnia 11/01/2021 10:29 am
      si, s,allotgen al club Paradise, i tenen les seves mares
    Gonzalo 11/01/2021 8:32 am
    Noticion de portada. Militares españoles en territorio español. Noticion!!!!!
    10
    61
    Respon
      Gonzalo Facha Segurata 11/01/2021 10:06 am
      Estan en Catalunya, no en ecspanya! Ecspanyordo!
    Teix 11/01/2021 7:27 am
    Ara entenc perquè els forestals no poden anar armats. Un exercit espanyol que només es capaç d'imposar-se al pastor de cabres del Peregil...
    106
    28
    Respon
    Luisnomeacuerdo 10/01/2021 9:03 pm
    Notición der quico, militares españoles por España, ya le vale , urge que los escribanos de estos panfletos de la madriguera groc hagan un reciclaje y les den unas clases de formación del espíritu nacional. Definitivamente en esta comunidad Autónoma hay más tontos que ventanas.
    42
    207
    Respon
      uno que vive en Tabarnia 11/01/2021 10:30 am
      si, s,allotgen al club Paradise, i tenen les seves mares
      Si es que hay que estudiar un poquito mas... 11/01/2021 5:51 am
      No son Ecspanyordos por Ecspanya, ¡son fuerzas invasoras ecspanyordas en Catalunya! TALÒS!
      128
      58
      Respon
    Hilari Puig 10/01/2021 9:02 pm
    Ells venen perquè estan al seu país encara que ens dolgui. Si som un 80% els que demanem la independència i fem un referèndum pactat llavors ningú podrà oposar-se a que esdevinguem una republica.
    65
    24
    Respon
      Joan de Canyamars 11/01/2021 4:05 pm
      El referèndum, ja el vàrem fer el primer d'octubre del 2017. I aixi va reaccionar la "democràcia espanyola": a trompades i perseguint i empresonant a tothom que poden. O sigui que de pactar un referèndum, ni ho somiïs. Se'ls enfot el que siguem, per ells, Catalunya es terra conquerida i els catalans no tenim dret a res que a ells no els convingui. O om fem solets o no és farà.
    fideli 10/01/2021 7:53 pm
    Catalunya, ocupada per força militar estrangera
    160
    125
    Respon
    Bot 10/01/2021 7:39 pm
    Les notícies són falses, la guerra és real.
    23
    14
    Respon
    Bot 10/01/2021 7:39 pm
    Drenar el pantà.
    ¿ Excusa?, este prenda que se presenta cómo periodista, si nace un poco más tonto nace ladrillo. 10/01/2021 7:30 pm
    Los militares españoles pueden actuar en cualquier punto de la geografía española. Tonto,tonto, más que tonto.
    123
    370
    Respon
      Son gente de fuera... 11/01/2021 5:52 am
      Invasores en país extranjero...
      94
      53
      Respon
      fat boy 10/01/2021 9:52 pm
      Si, a Gibraltar per exemple, Nomes que fa 315 anys que no en tenen ganes.
        jo 10/01/2021 9:57 pm
        Exacte, i es que la Navy els treu les ganes.
      Josep 10/01/2021 9:05 pm
      Tu ho has dit excusa. En tota la geografia ESPAÑOLA. aquests estan en territori CATALÀ ocupat en una guerra il-legal per un exercit feixista a les ordres del DICTADOR FRANCO. VISCA CATALUNYA!!!!
      135
      84
      Respon
    Ricard 10/01/2021 7:13 pm
    Gaire necessàries no van ser les tropes si no va haver cap incident. Els encanta vigilar una frontera provocada per ells per dividir Catalunya. També els agrada demostrar que el nostre President no passarà. El racisme castellanista malversa fons públics per amenaçar i exhibir-se entre nosaltres. No ho oblidarem.
    228
    71
    Respon
    Dr Sallop 10/01/2021 7:13 pm
    PD . Frontera Espanyola no Catalana.
    137
    169
    Respon
      Joan de Canyamars 11/01/2021 4:17 pm
      Precisament es frontera espanyola perquè la catalana esta bastant mes amunt (a Salses). Gracies a un acord il·legal entre la corona castellana i la francesa, es va fer la frontera on és ara. Es clar que varen regalar terra catalana, no castellana a France.
      Doctor? MIS COJONES!!! 11/01/2021 7:44 am
      Otro Doc con infulas... y pocos recursos
      71
      36
      Respon
    Josep 10/01/2021 7:11 pm
    Encara busquen les urnes. Mori españa. Morin els borbons i aquells que el nantenen protegit.
    83
    38
    Respon
    Josep 10/01/2021 7:11 pm
    Encara busquen les urnes. Mori españa. Morin els borbons i aquells que el nantenen protegit.
    239
    60
    Respon
    Manel 10/01/2021 7:07 pm
    Que ve a fer aquesta Manada per aquí???
    108
    41
    Respon