Josep Lluís Alay: “No em deixo coaccionar, estic disposat al que faci falta”

ENTREVISTA amb el cap de l'Oficina de Carles Puigdemont, perseguit per la Guàrdia Civil

Josep Lluís Alay (Barcelona, 1966), cap de l’oficina del president Carles Puigdemont, és protagonista aquests dies d’investigacions de la Guàrdia Civil. És doctor en Física, professor d’Història a la Universitat de Barcelona i fins i tot, tradueix novel·les d’espionatge del rus al català i al castellà. Ara s’hi afegeix que és protagonista de diverses causes encetades judicials. Les acusacions de la Guàrdia Civil sempre són sumaris relacionats amb el Procés i amb l’exili. Però, sobretot, amb el president a l’exili Carles Puigdemont. De fet n’és responsable de la seva oficina. Ara, un informe de la Guàrdia Civil l’ha fet protagonista d’una mena d’estrambòtica conspiració de Rússia. El paquet ideal per a l’Estat: Rússia, Procés i Puigdemont. No cal afegir res més.

Bé, potser vostè sap si vindran els 10.000 soldats rusos a Catalunya?

Qui sap, arrosseguem des de fa molts anys aquests 10.000 soldats russos. La veritat és que no sé on són, ni sé d’on han sortit ni els he buscat, ni crec que ningú seriós pugui prendre aquesta notícia amb un mínim de credibilitat.

De fet, tot comença amb què li agafen els seus mòbils, i a partir d’aquí, ja poden construir un relat…

Sí, i miri que fins i tot he piulat diverses vegades el retorn de dos telèfons mòbils. De fet, crec que va ser l’únic objectiu de la meva detenció l’octubre de 2020, perquè fins ara em perseguien per una factura d’un servei prestat com acadèmic en un esdeveniment internacional fa més de quatre anys, plenament justificada i que no tenia cap sentit per dur a terme la detenció. A diferència dels altres detinguts, només em van tenir dues hores, el temps just per detenir-me, portar-me a Travessera, i agafar-me els mòbils. D’aquí que el ministeri fiscal reclami l’arxiu d’aquest cas per ser una investigació prospectiva. És el retorn al pitjor estat autoritari, del gran ull de l’Estat sense cap justificació. És una violació dels nostres drets, de la nostra intimitat, que no ho podem permetre de cap de les maneres, siguis independentista o no, perquè pot passar a qualsevol de nosaltres.

Josep Lluís Alay, cap de l'oficina del president a l'exili, Carles Puigdemont, durant l'entrevista amb El Món / Jordi Borràs
Josep Lluís Alay, cap de l’oficina del president a l’exili, Carles Puigdemont, durant l’entrevista amb El Món / Jordi Borràs

I aquesta obsessió de la Guàrdia Civil amb vostè?

Està lligada al president Puigdemont, saben que sóc una persona que estic amb contacte directe i regular amb ell, que viatgem sovint i parlem amb gent de tot el món. Per a ells sóc una font d’informació molt important i per altra banda, per ells represento una mena de personatge que no es deixa coaccionar per dues detencions i quatre causes. Segurament són al que més poden coaccionar, però si si bé no estic impertèrrit, no em deixo coaccionar. Les meves conviccions venen de molt enrere, són profundes, de tota una vida. No vinc del 2017. Estic disposat al que faci falta per canviar la realitat de Catalunya radicalment, i no em fa por. Li dic, el que faci falta.

Quina feina fa exactament vostè?

Bàsicament sóc el responsable de gestionar la seva vida pública, la seva agenda, des de casa nostra -que ho poden espiar, no prohibir- i de fora que interessa molt a la Guàrdia Civil, a qui visita, qui s’entrevista, quin parlament, intel·lectuals, escriptors, artistes, perseguits… La meva feina és gestionar aquesta enorme agenda, perquè Puigdemont és la figura política catalana més internacional del país i també donar la meva anàl·lisi i parer sobre l’oportunitat de veure determinades persones o països des d’un punt de vista polític, no legal.

Aquesta peça separada fa la sensació que és una mena de puzle, tant és així que la fiscalia no s’ho creu

La prova fefaent és que un fiscal espanyol li diu al jutge que és una autèntica violació dels drets fonamentals. M’investiguen en quatre causes i no tinc cap judici. Algú que l’Estat considera que és perillós per la seva seguretat contra ell tot és possible. S’ha donat llum verda a determinats poders de l’Estat, sense control i invertint mitjans i fons reservats, a fer el paper de gran Germà que acaben aplicant persecucions criminals a la dissidència política. En tinc exemples que no acostumo a parlar-ne.

Expliqui’ls

M’he passat tres anys en una llista negra del ministeri de l’Interior, sense haver estat jutjat ni condemnat ni portat a judici, una llista amb gent relacionada amb crims molts greus. Per ser en aquesta llista qualsevol autoritat policial que m’aturés estava obligada a escorcollar-me a mi i a mi i els meus acompanyants. Cada cop que passava una frontera havia d’estar una hora responent preguntes. Era una llista que suposadament incloïa persones que eren perilloses per a la seguretat de l’Estat, dedicada a narcotraficants o jihadistes. I un altre exemple, a Ginebra, a Suïssa, on hi he estat molt, i m’han perseguit a peu i a cotxe, eren espanyols que formaven part d’un grup diguem-ne paramilitar encarregat de seguiments -en alguns casos discrets i en altres volen que se sàpiga-. Això va provocar la intervenció de les autoritats suïsses.

No em dirà res més d’això?

Fins aquí puc explicar.

Es considera que és un avís a navegants?

Sí. En primer terme, treure informació del president Puigdemont. En segon lloc, fer la vida impossible algú per crear exemple perquè altres no vulguin seguir aquest camí, com el camí de suport a l’exili.

I ens trobem amb el cas d’Alexander Dmitrenko

Exacte, en tercer terme, arriben les víctimes col·laterals. Som en una guerra sense armes de foc, però és una guerra molt llarga. Però fora d’aquestes les usen totes i n’abusen de totes, i en aquesta guerra hi ha víctimes col·laterals. Això em preocupa, perquè gent que sense motivacions polítiques contacta amb mi li passen coses i tenen conseqüències. En el cas de Dmitrenko li deneguen la nacionalitat i l’emboliquen en una història d’espies que no es creu ningú. Miri, fins i tot, treballar en una traducció de la novel·la “El secret de la clandestina”, que ha inspirat la sèrie The Americans, ara tornen a estar els seus protagonistes en un diari nord-americà.

Continuarà fent la seva feina

Exactament la mateixa, amb més força, energia i amb ganes que el país sigui independent en el termini més curt possible.

Josep Lluís Alay, cap de l'oficina del president a l'exili, Carles Puigdemont / Jordi Borràs
Josep Lluís Alay, cap de l’oficina del president a l’exili, Carles Puigdemont / Jordi Borràs

Comentaris

    Gonzalo 06/09/2021 8:58 pm
    Otro bocachanclas.....cuando esté delante de un juez,dirá que todo era simbólico.....típico de los laZisnaZis.
      JMMR 07/09/2021 7:20 am
      Com en Puigdemont oi?
      Tururut-ginjola 07/09/2021 11:46 am
      Camarada gonzalo ! ¡cuanto tiempo sin oir tus magníficas peroratas ! sembla que les calorades de l'estiu no ha rebaixat el teu vocabulari franquista. A veure si les temperatures de la tardor i l'hivern ho logren.
      Ha, ha, ha 07/09/2021 5:05 pm
      Ha, ha, ha... Aquest membre de les F.O. comença la jornada engegant el ventilador, avui no redacta atestats prospectius en honor a Espanya i la mare que els va parir ?
      JordiP 07/09/2021 5:21 pm
      Excel·lent auguri. Ara bé, tens algun comentari basat en fets, en lloc de en desigs? Desigs que, obviament no es compliràn, sinó que aniràn en direcció absolutalemtn contrària. Quin tip de riure ens portarem quan tot esclati i "els teus" quedin amb el cul a l'aire i a l'alçada del betum (si no es que ja ho estan ara, és clar).
    Ona 06/09/2021 9:40 pm
    Gràcies, Josep Lluís Alay, amb tu i amb el president Puigdemont, a on faci falta, fins a on faci falta. Força.
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) 06/09/2021 10:05 pm
    Quants Alays tenim a Catalunya ? Si n'hi ha gaires, la independència és inevitable. El meu respecte i la meva admiració per ell i pel MHP Puigdemont
      Respecte i admiració per què? 07/09/2021 6:29 am
      Per suspendre la DUI en 8 segons? Per fugir deixant-ho tot enmerdat? Per prometre tornar si guanyava i no fer-ho? Per no visitar els presos polítics quan tenia inmunitat EU?...
    Uyuyui 06/09/2021 11:30 pm
    No puedo imaginar una independencia con estos fascistas al mando ....nos haremos daño
      Anònim 07/09/2021 5:16 pm
      Sí, sí, és clar, fascistes amb urnes en lloc de matraques. Estàs pensant en els "a por ellos". Concentra't en el que dius i no et miris tant al mirall.
    Doctor Strangelove 06/09/2021 11:34 pm
    El Jack Ryan català, un paio que mai ha fet res de bo en sa vida! Sí treure's carreres, però no sap allò de "quién mucho abarca poco aprieta". El típic inútil, vol fer molt i no sap fer res! I així ha acabat a les ordres d'un batxiller foll! Doc.
      Lionel Mandrake 07/09/2021 10:45 am
      Els teus comentaris poca-soltes foten pena.
      JordiP 07/09/2021 5:14 pm
      Doctor... en buidor i poca solta.
      Lothar Zogg 07/09/2021 5:16 pm
      "Quién mucho abarca poco aprieta" molt bona aquesta, això és el que ja li ha passat al pobre Tacito Faena, de tant escriure fabulacions de tota mena en forma d'informes i atestats pro-Espanya-Una, prospectius, inventats i falsos, ja no se'ls creu ni la fiscalia afinadora espanyola... Seguiu així ! Ha ! ha ! ha !
      Torra(t) 07/09/2021 9:52 pm
      Gràcies pels teus comentaris, Doc. Molt encertats.
    Teresaq Gual 07/09/2021 3:17 am
    El Sr. Alay es un erudit i una persona amb un gran pes específic en la política catalana, malgrat que fins ara ha tingut un perfil baix. Els poders de l'estat de ÑORDOR va desesperats intentant combatre de la única manera que saben, destruint. Si n'ha de ser de dolenta la instrucció, que fins i tot el fiscal no se'n ha pogut estar d'estirar-li les orelles al papanatas del jutge. Escanya, un estat fallit que veu com la darrera colonia se'n els hi envà de les mans i estan desesperats. Us en recordeu d'aquell politic andalús que els hi retreia a alguns dels seus, estar d'acord amb els indepes catalans i no podrien pagar els seus excessos? Aquesta es l'angoixa que porten i destruiran a tot aquell que se'ls hi oposi.
    Que asco de tio 07/09/2021 8:06 am
    Todos los amiguetes del cobarde del maletero viven del cuento igual que él, que sinverguen. Zas
      @ Ke-Asko-de-tio 07/09/2021 5:44 pm
      Ha, ha, ha, aquest comentari te molt de (e)mèrit i nassos, tot sabent que teniu l'emèrito fugit, escapolit, evadit i amagat en un indret no identificat (hotel) dels "democràtics" Emirats Àrabs Units. Si tu intentes fer mofa d'una persona que es mou per tota Europa, que és eurodiputat, que no s'amaga de ningú, que fins i tot ha visitat un munt de voltes Catalunya sota sobirania francesa... Si saps raonar ja et pots suposar que en pensem de l'emerito vostre... però, per respecte al sentit comú i al sentit cívic, no ho escriurem.
    Ramon 07/09/2021 8:27 am
    Sr Alay, amb vostè i amb el President Puigdemont. Orgullós de ser un dels gairebé 3 milions de grans al cul de Ñordilandia.
      MHP 07/09/2021 9:50 pm
      Només 3 milions? Hua, hua i hua, al menys 9 millions, i pico.
    federalista 07/09/2021 9:14 am
    JAJAJAAJJA aquest pobre imbecil nomes veure -li la cara, ja saps que es retardat, doctor en fisica i a les ordres com diu el doctor de un pastisser batxiller fugit de la justicia i que es el hazmarreir mundial que es diu en castella, i diu l'imbecil que fara el que faca falta per la indapandenchia, el que allay, agafaras un fusil amb la cara de paleto estelado que tens, ves en compte no et peguis sense voler un tret al peu, sense voler eh jajajaa tu eh jo que se disparar, vaig al conill a vegades , i tinc carnet de cacador, no hauria de fer res , el babau aquell es treuria el tret ell solet mamarratxo.
      Al federalista cacador 07/09/2021 11:19 am
      Gràcies per la informació. Tu ho has escrit, tens el carnet de cacador, per això escrius uns comentaris que son un cagarro, per a esbravar-te i per a autoconsum de xovinistes espanyols curts de gambals. No us fa vergonya haver d'escriure aquesta pena de comentaris per a intentar "defensar" Espanya ? Bon vent.
      Ramon 07/09/2021 11:48 am
      No embrutis la meva llengua. Escriu en castellà, "garrulo".
      JordiP 07/09/2021 5:11 pm
      Val, val, però: tens algun argument seriós, a part de la panòplia d'insultos que tan adients resulten contra tú mateix?
    MHP 07/09/2021 9:15 am
    Molt ben dit, camarada Alay.
      Tacito faena 07/09/2021 11:22 am
      ? CoÑo, imbecil, que el ruso es el otro, para eso sirven mis atestados o no me explico suficientemente ?
      Doctor Strangelove 07/09/2021 11:24 am
      Hahaha. "Camarada Alay"! Bona aquesta. Doc.
    MHP 07/09/2021 9:26 am
    Sempre amb vostè i el Puchi, camarades.
    jg 07/09/2021 10:53 am
    el hombre del nyt
    Lionel Mandrake 07/09/2021 11:10 am
    L'espanyolam que s'esplaia escrivint bajanades sobre l'independentisme català, denota que no té cap ni un, argument, i encara menys, engrescador per a que els catalans vulguin romandre dins d'Espanya. Sempre en fan befa i escarni, però això sí, canvien segons bufa el vent, abans l'independentisme era "pensamiento único", "souflée", "adoctrinamiento", "mesias", "nazis"... Ara s'amorren a altres mofes. Son tant curts de gambals que es pensen que amb les seves "anàlisis" de merda faran canviar de parer l'independentisme, quan en realitat provoquen tot l'efecte contrari. Qui vol ésser un doctoret.doc, un talòs gonzalo, un desmemoriat, l'enze "faradalista" o altres pallussos que ballen al so de l'Espanya més rància, obtusa i repel·lent ? Això sí, molt valents i milhomes, amb el suport dels aparells de l'estat espanyol, incloses la claveguera, el joc brut, el lawfare de la justícia espanyola, els informes "d'investigació" prospectiva il·legals de tacito... Quina vergonya, i els esmentats ridículs supportters del xovinisme espanyol encara creuen fer-se els pinxos. Ha, ha, ha.
      MHP 07/09/2021 9:49 pm
      Ha, ha i ha
    Carlos LP 07/09/2021 11:29 am
    Aquest Alay qui es pensa que és? si no el coneixen ni a casa seva El seu únic mèrit és ser un "esclau" de Puigdemont. Que calli i segueixi preparant la performance de la Diada.
    Gavanenc 07/09/2021 11:31 am
    "L'evolució" i la insistència dels comentaris pocapenes dels xovinistes espanyols ens indica que anem bé i alhora que aprenem. Per això ara les forces d'ocupació espanyoles ja segresten telèfons mòbils amb converses d'acudits que comencen "el saben aquell"... Fins i tot amb aquest material el tacito team és capaç de fer-ne informes prospectius adreçats a la fiscalia afinadora espanyola i al lawfare.
    Tripartit no, gràcies 07/09/2021 12:26 pm
    Ha ha ! Com pica l'unionisme i els seus titelles tot el que fa referència al president legítim de Catalunya MHP Carles Puigdemont i els seus col·laboradors. Si tingués algun dubte de que és la persona que hem de seguir si volem arribar a la independència, llegir els missatges plens de bilis unionista me'l hauria esvaït
      Gonzalo 07/09/2021 2:42 pm
      Ha,ha??? Aprended primero a reír, banda de indigentes mentales.
        Delfí Artós 07/09/2021 4:36 pm
        Apreneu... diu... Ha, ha, ha, ha, ha, ha. Nosaltres riem com ho fan la majoria de llengües europees. Assabentat de qui ho fa sempre tot diferent de la resta, i es creu el centre del món. En la nostra llengua JA és un adverbi i també una expressió que la fem servir irònicament, per a indicar que ens fem càrrec del que ens diuen, que hi assentim : I això és el que et responem ja...ja, tros de quòniam.
        Ha, ha, ha Gonzalo, saps que és un diccionari ? 07/09/2021 4:56 pm
        Ha ha definition : Used in writing to represent a shout of laughter ; Haha Ausruf der Lachen auf Deutsch ; Rire en français Ha ha ou Hé hé ; Per esprimere una risata in italiano Ha ha ha ; Ha!, ha! Expressió usada per a imitar una riallada en català...
      Fuigpelmón no te res de legítim i si te molt de cantamantanas! 07/09/2021 5:23 pm
      Per suspendre la DUI en 8 segons? Per fugir deixant-ho tot enmerdat? Per prometre tornar si guanyava i no fer-ho? Per no visitar els presos polítics quan tenia inmunitat EU? i podria seguir...
        Respecte a "fugits" i la legitimitat 07/09/2021 6:05 pm
        Renoi, un altre, quina pena de comentari escrius, els que us creieu que el procés cap a la independència s'ha acabat feu be de creure-ho així esteu una mica distrets. però, en realitat l'octubre del 2017 el procés de la independència va començar, assabentat del temps que han trigat molts d'estats independents actuals, des del moment de la declaració de la independència fins a fer-la efectiva. Pel que fa al fet de fugir pel món, és de babau fer mofa d'algú que es pot moure, que és diputat a l'Europarlament, que els tribunals no li han trobat res, que ha tornat a Catalunya sota sobirania francesa... mentre vosaltres, com qui no vol la cosa, teniu un emèrit fugit, esfumat i sí, amagat en un país no identificat per l'estat espanyol, que se suposa que son els Emirats Àrabs Units, que no son pas una democràcia ni "plena", ni "consolidada", ni "homologada"... podríem seguir, però tinc millors coses a fer, tros de lluç.
          Si noi, 07/09/2021 10:41 pm
          Fuigpelmón no va començar res, més aviat la matat. El procés d'independència el vam començar els catalans, els corruptgents van pujar al carro per tapar les vergonyes de La Famiglia. Mas ens donar una costellades de 3 respostes i les CUP el van enviar a la paperera de la història. Com hereu, títol per designar el successor per que el posan a dit, va buscar al més curtet que va trobar, un batxiller poc capacitat que va perdre una oportunitat que passa cada 300 anys suspenent la DUI en 8 segons i fugint deixant-ho tot enmerdat.
    ciutada del mon 08/09/2021 1:40 pm
    home ara els indepres segueixen a un tal alay, amb cara de ximple, i que no els coneixen ni a sa casa, quan algu es creu que m'insulta perque el meu link es ciutada del mon, i diu bajanades dels ciutadans del mon en fi a banda de que el mon no uns condadets petitons es el meu llar o pais de moment ben aviat marte i altres planetas seran tambe el meu llar, a banda d'aixo els meus liders son luther king, ghandi, mandela, no allay o el batxiller pastisser fuigpelmont, hahah vet aci altra diferencia important, de res per la classe indepres quan vulgau altra us la donare o be us fare un croquis.