L’Eurocambra està estudiant les “consideracions jurídiques” de la detenció de la consellera a l’exili, Clara Ponsatí, que va tornar aquest dimarts a Catalunya i va ser retinguda durant cinc hores. La mateixa Ponsatí va fer una petició d’empara durant la detenció i va apel·lar a la seva immunitat com a eurodiputada. Segons l’Agència Catalana de Notícies Ponsatí va comunicar la seva detenció als companys eurodiputats a través d’un correu electrònic i els va demanar que la defensessin pel seu caràcter d’eurodiputada. En aquest correu denunciava la “detenció il·legal” per part de les autoritats espanyoles.
“Si esteu llegint aquest correu electrònic, vol dir que he estat arrestada il·legalment a Barcelona, en violació de la meva immunitat com a membre d’aquest Parlament”, deia el correu que Ponsatí va adreçar a la resta d’eurodiputats aquest dimarts al vespre. També els va recordar que és el jutge Pablo Llarena qui ha ordenat la seva detenció “malgrat l’ordre del vicepresident del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 24 de maig del 2022 que restaura la meva immunitat parlamentària, que ell està ignorant”.
“Menyspreu de les autoritats espanyoles per les lleis europees”
Ponsatí diu que va anar a Barcelona amb la intenció de participar en un acte organitzat per l’oficina parlamentària de Junts per Catalunya a la capital catalana que es titulava ‘Els drets civils i el sistema penal a Europa’. De fet, Ponsatí s’hi dirigia quan va ser detinguda per un agent dels Mossos d’Esquadra que anava de paisà. En el correu enviat als seus col·legues de l’Eurocambra Ponsatí recorda que aquest dimecres havia de retornar a Brussel·les per participar al ple. En aquest sentit, els va avisar que “aquest arrest il·legal m’impedeix exercir les meves obligacions com a membre i infringeix, específicament, la meva immunitat per viatjar al lloc de la trobada del Parlament Europeu, així com per exercir el meu dret fonamental a la participació política i el dels meus electors”. Finalment, però, va ser alliberada i ha pogut tornar a Bèlgica per exercir les seves funcions d’eurodiputada.
La consellera diu en aquesta comunicació que la detenció “mostra el menyspreu de les autoritats espanyoles per les lleis europees, els tribunals europeus i els drets fonamentals” i avisa que això “seguirà creixent fins que les institucions europees hi parin una atenció seriosa i prenguin accions decisives”. Al final del correu Ponsatí demana a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, que defensi la seva immunitat i s’oposi a aquesta “violació” dels drets dels parlamentaris europeus.

Reaccions dels eurodiputats
Aquest correu va generar ahir a la nit diverses reaccions d’eurodiputats. L’eslovè Milan Brglez, per exemple, va definir la detenció com un “atac inacceptable” a la immunitat d’un eurodiputat i “a l’autoritat” del TJUE que la va restaurar. També hi va reaccionar l’eurodiputat del Sinn Féin Chris Mac Manus, que va exigir a la comunitat internacional a “unir-se i instar l’Estat espanyol a alliberar-la”.