Interior condecora el mosso que va fer de talp per a la Guàrdia Civil l’1-O

Un corrent d’indignació circula pels Mossos d’Esquadra arran d’una condecoració durant el dia de les Esquadres. En concret, la medalla que es va endur cap a casa el mosso que va fer de talp informador per a la Guàrdia Civil durant el referèndum del Primer d’Octubre. De fet, va ser un testimoni protegit que va ser clau per obrir les diligències 1341/2017 del jutjat número 4 de Lleida contra diversos comandaments regionals i locals del cos per sedició, desobediència i falsificació de documents entre d’altres delictes. També va ser un dels elements que més va utilitzar el fiscal de l’Audiència Nacional, Miguel Ángel Carballo, per atacar el major dels Mossos, Josep Lluís Trapero, com exemple de la suposada implicació de la policia catalana en l’organització del referèndum, durant el judici a la cúpula dels Mossos.

Segons ha pogut saber El Món, la medalla li ha arribat després d’un llarg procés administratiu de més d’un any. El 2020, la Prefectura dels Mossos va acordar concedir la medalla al mèrit policial a gairebé tots els membres de les unitats antiavalots dels Mossos d’Esquadra que havien intervingut durant els esdeveniments i protestes contra la sentència del Procés. En el llistat de guardonats, però, no hi apareixia l’agent que havia informat la Guàrdia Civil del suposat comportament còmplice de companys seus amb l’independentisme. Però ell va interposar recurs davant la direcció general de la Policia i finalment se li va concedir.

A més, la casualitat va voler que fos el mateix conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, qui pengés la medalla a un dels agents més controvertits del cos des del referèndum del Primer d’Octubre. Va ser a l’auditori del Centre de Convencions Internacionals de Barcelona, en la gran cerimònia celebrada divendres passat on es van atorgar 283 medalles i 9 plaques commemoratives a membres de la Policia de la Generalitat–Mossos d’Esquadra, altres cossos policial i membres de la judicatura, de l’exèrcit i de la societat civil en reconeixement al que es consideren accions meritòries.

El mosso guardonat va ser “testimoni protegit” i les seves explicacions van comportar un veritable via crucis per als comandaments que treballaven a la demarcació de Lleida durant el Primer d’Octubre. De fet, com a agent de l’Àrea Regional de Recursos Operatius, unitat d’ordre públic, el dia 11 d’octubre va posar negre sobre blanc tot el que havia vist, que era la informació que li demanaven tant la Guàrdia Civil com el ministeri fiscal i el jutge instructor de la causa. Va ser una densa i extensa declaració sobre com es va programar l’operatiu dels Mossos per al referèndum, quina va ser l’estratègia i com es va portar a terme la retirada de les urnes i el control i identificació dels integrants de les meses electorals.

En la transcripció de les seves explicacions, a les quals va tenir accés El Món, el mosso delatava com van ser i quin contingut van tenir els brífings anteriors a l’operatiu i les suposades instruccions que es van donar per seguir els “escuts” (policies nacionals) i els “banderins (membres de la Guàrdia Civil). “Havíem de dir on eren, què feien, quants eren i cap on es dirigien”, detallava el testimoni en el seu relat. “L’ordre era que havíem de comunicar qualsevol dels seus moviments”, afegia. “En 20 anys d’ofici mai no recordo que s’hagués d’informar dels moviments d’altres cossos policials”, rematava en la seva declaració. De fet, va ser la base de les tesis de la fiscalia contra la policia catalana tant al Tribunal Suprem, com a l’Audiència Nacional, com als jutjats penals on es van instruir causes contra mossos, per exemple a Lleida, Cornellà i Sabadell.

Comentaris

    Josep Octubre 28, 2021 | 09:31
    al primer segón després de la independència començarà la purga contra els enemics, i no serà com núremberg, no hi haurà judicis, ja sabem que son culpables i no hi haurà pietat.
      Claro claro Octubre 28, 2021 | 12:09
      Que valiente eres Joselito! El dia de la purga tu te escaparás con tu guru a Bélgica, utilizando la misma técnica del maletero, cobarde de mi.....!
      Gonzalo Octubre 28, 2021 | 12:39
      Uhhhhhhhh....calla, fantasma!
        Jo Octubre 29, 2021 | 08:15
        i tu Gonzalo, aniràs al darrera... a veure si tenim sort i et perdem de vista!
    Carlos F Octubre 28, 2021 | 09:31
    El mossos continuen espiant el MHP Puigdemont, i tot el seu equip, ho se de primera ma.
    xavier Octubre 28, 2021 | 09:50
    Al conseller i al Trapero nomes els hi cal posar el cul en pompa, es l'ultim que podia passar amb els mossos: condecorar a un traidor. Tan imbecils som els catalans que fins i tot codecorem als nostres enemics?
    Gonzalo Octubre 28, 2021 | 09:52
    La actuación de los Mossos fue totalmente asquerosa. Un cuerpo policial vigilando los movimientos de otra policía. Lamentable. Por suerte, ya ha vuelto la normalidad.
      Arandur Octubre 28, 2021 | 14:29
      No com quan la Guardia Civil va informar una cèl·lula terrorista de que hi tenien un mosso infiltrat.
      la vella Octubre 29, 2021 | 00:16
      voldràs dir la anormalitat."subnormal"
      Manel Octubre 29, 2021 | 23:52
      Noi que t'has begut l'enteniment amb les escurrialles de la teva ment?
    Els mozos ja no hi ha per on agafar-los Octubre 28, 2021 | 10:06
    Condecorar un traïdor. Clar que tenint en compte que aquest cos el comanda un altre traïdor, i que el conseller del ram prové del PSC, doncs ja no ve d'aquí.
    louji Octubre 28, 2021 | 10:06
    ES PREMIA ELS ESPIES CONTRA CATALUNYA .... doncs que burrus perquè ja se sap qui és.
    M'admireu Octubre 28, 2021 | 10:10
    Visca Elena i ERC! Ara, a votar els pressupostos a Madrid PARA ELESTADOESPAÑOL, a veure si els hi cau alguna engruna per a vosaltres i ens la podeu ofrendar als catalans. Què bufonets que sou, què bé que ho feu ERC.
      No cola Octubre 28, 2021 | 13:25
      Doncs felicita als juntaires del 3%, que també es moren de ganes de aprovar els pressupostos. I de pas al traïdor que ens va enganyar i ens va vendre després de 8 segons
        Jose antonio cuadras Octubre 28, 2021 | 20:17
        Un altre inùtil escribint xorrades.
    uno que vive en Tabarnia Octubre 28, 2021 | 10:29
    Senyors comandaments dels GOSSOS DE ESCUADRA i GOSSOS MAJORS, quant trigueu de donarli, el moxo i el cubell i encomenar que els WC,s del parlament estiguin nets com una patena
    Raül Octubre 28, 2021 | 10:31
    DE veritat que és interior? NO serà que com amb totes les condecoracions les decideixen els comandament, és a dir Trapero & co..... Gràcies per la difamació.
    Antoni Duran Aragonés Octubre 28, 2021 | 10:57
    Perque no poseu el nom d'aquest...?
      Aigualit Octubre 29, 2021 | 09:54
      Antoni Duran, el menda es diu Albert Donaire
        Tu calla, tontet! Octubre 29, 2021 | 10:14
        Pobre tontet!
    Tonbri Octubre 28, 2021 | 11:01
    Si no denuncieu com es diu, no m'interessa. Es un mes dels molts botiflers que tenim
    Un agent de policia Octubre 28, 2021 | 11:36
    Aquest suposat corrent d'indignació d'on el treus? suposo que dels teus amics mossos indepes que et filtren només la informació que els interessa. A la resta, els que som POLICIES de veritat, no ens indigna que es condecori un company per mèrits policials. Al Sallés el que li agradaria és que les medalles es donessin al Donaire, al Torrent, al Caparrós....
      Evarist Octubre 28, 2021 | 13:02
      la policia es l'enemic, la policia SEMPRE es l'enemic.
      Molt trist Octubre 28, 2021 | 14:03
      Mèrit policial? Com els den Billi el Niño? Com obeir un poder judicial corcat i amb atribucions ilegals? Com protegir feixistes, corruptes i Medievals? No penseu per valtros mateixos? Sembla que renuncieu a ser humans quan feu això i adamés ho justifiqueu.
      Joan Colldeforns garcia Octubre 28, 2021 | 15:22
      Un “company “ que treballa per laGC?.
      Moe al agent de Pulicía Octubre 28, 2021 | 17:55
      Mèrits policials, dius ?........mmmmm...Pegar als ciutadans indefensos, mentir sense vergonya davant de tothom mentre les posaven las imatges, trair a la ciutadania, posar denuncies a persones per manifestarse dient que les han agredit, amb un pla de una pancarta.................Tu parles de vergonya ?. No l'has conegut a la teva vida. Si us plau que no siguis mosso, perquè encara quedaria més palès que la selecció perquè entrin no funciona.
      uno que vive en Tabarnia Octubre 29, 2021 | 09:08
      noi, les proves de coeficient intelectual, no varen funcionar
    Luna Barceló Octubre 28, 2021 | 11:42
    En comptes de condecorar-lo el Conseller d'interior li hauria de donar una plaça directa a Guardia Civil tota vegada que no ha estat un bon company del Mossos d'Esquadra de Catalunya. Evidentment el continuen protegint ja que no han donat el nom de tant guardonat personatge. Quina vergonya!
      A l'aguait Octubre 28, 2021 | 13:57
      hem sembla molt bé Barceló! Aquest "condecorat" l'haurien d'investigar per si ha cobrat doble salari (dels mossos i de la G.C.) cos il·legal i més en un funcionari públic, encara que fos de poca monta, 30 monedes per exemple (i ves a saber on els va donar el petó). En fi que encara s'ha de fer prou neteja als cossos policials. I la judicatura badant expressament o per poca diligència.
    RAMON A Octubre 28, 2021 | 11:57
    La millor ciutat te les seves rates
    1714 Octubre 28, 2021 | 12:02
    A l'enemic se'l combat a mort (la seva).
    Harrymadas Octubre 28, 2021 | 13:13
    ERC, premiando a sus colaboradores, ya se va quitando la mascara el mosen, mas te vale que vayas preparando alguna puerta giratoria por madrid .... y harás los gags, junto con felipe gonzalez y aznar en el polonia.
    Aigualit Octubre 28, 2021 | 13:29
    Molt be aquest policia, es un servidor de l'estat i es mereix la condecoració per actuar controlant als delinqüents.
    Vergonya de traïdors Octubre 28, 2021 | 13:56
    En guerra, als espies ja sabem què els passa. A Catalunya, però, els posen medalles els Nostres Traïdors.
    Joan Sala Vila Octubre 28, 2021 | 14:15
    I aquest mosso no ha estat acomiadat del cos?
    remigio III Octubre 28, 2021 | 16:41
    Teniu un traïdor, uns ferits i encara no heu deixat de tenir extorsionats i exiliats. Ara ja sols us falta seguir el camí a la total independència.
    un Octubre 28, 2021 | 16:49
    fastic
    Angels Margarit Octubre 28, 2021 | 17:37
    Tot ben llàstimós
    Tano Octubre 28, 2021 | 18:56
    Això ja es "El apaga y vámonos". Quin fàstic més profund Senyors del poder fàctic.
    Stop al marchena unqueras de Franco Octubre 28, 2021 | 21:55
    ELENA FRANQUISME.ERC.MARCHENA, SOU UNS FEIXISTES ERC.SS
    Octubrista Octubre 28, 2021 | 22:12
    Els Mossos d'Esquadra, com la Generalitat i la resta d'institucions polítiques legals de Catalunya són estructures d'estat espanyoles i, per tant, anticatalanes. Si val la pena mantenir-les, des del punt de vista independentista, és perquè, ben segur, els catalans també hi tenim, pocs o molts, els propis patriotes infiltrats i sempre és més fàcil ficar-los dins aquestes institucions que dins el cor de l'estat colonial o de les forces d'ocupació
    Jonacina Octubre 29, 2021 | 12:55
    ¿Queda claro que los mossos son una fuerza de ocupación y que el gobierno no quiere diálogo alguno?.