Missing 'path' query parameter

Les dades publicades per Hisenda per facilitar els balanços fiscals han posat sobre la taula una situació alarmant. Tot i l’enorme volum d’incidències en trens de Rodalies que afecten la xarxa de transport públic catalana, l’Estat inverteix gairebé quatre vegades més en la Comunitat de Madrid que a Catalunya. Segons les dades del 2021, moment en què el traspàs de competències de Rodalies -signat per ERC i el PSOE en els darrers mesos- encara no s’havia segellat, la comunitat madrilenya va concentrar el 54,6% de les inversions de l’Estat a Renfe mentre que Catalunya només va rebre el 14%.

Tal com queda constància en les dades difoses pel ministeri d’Hisenda, la inversió total de Renfe Operadora de l’any 2021 -la quarta empresa amb més inversió pública aquell any- ascendia fins als 644,9 milions d’euros. D’aquest total, 352 milions d’euros es van destinar a millorar les infraestructures de trens de Madrid, mentre que a Catalunya la inversió va superar lleugerament els 90 milions d’euros. Una diferència abismal en la repartició territorial dels recursos econòmics. La diferència, però, ascendeix encara més si s’afegeix la inversió estatal en empreses com Adif Alta Velocitat, una altra de les peces clau del servei ferroviari. L’any 2021, Adif va destinar 22,4 milions d’euros a Catalunya dels 1.089,7 milions d’euros que el govern espanyol va injectar a l’empresa en comparació als 96,4 milions de la Comunitat de Madrid.

Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà | ACN (Albert Segura)
Un tren de Rodalies operat per Renfe a l’estació de Gavà | ACN (Albert Segura)

Inversió en ports, fins i tot a Madrid

Una altra de les xifres que ha publicat el ministeri d’Hisenda és la inversió espanyola en les infraestructures portuàries. L’Estat va assignar un total de 359,3 milions d’euros per als Ports de l’Estat. Catalunya va ser la comunitat més ben parada, amb una inversió de 89,2 milions d’euros, seguida d’Andalusia (65,9 milions) i Galícia (38,5 milions). La dada sorprenent, però, és que la Comunitat de Madrid, tot i no tenir litoral, també va rebre una inversió d’1,18 milions d’euros. Es tracta de l’única comunitat autònoma que rep inversió de l’Estat en aquesta matèria tot i no tenir costa.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter