L’Institut Espanyol d’Estudis Estratègics (IEEE), el think tank oficial del Ministeri de Defensa, està publicitant a través del seu butlletí un llibre sobre la División Azul, les tropes franquistes que van lluitar al costat dels nazis alemanys en l’operació Barbarroja, la invasió alemanya de Rússia. En concret, a través de les diferents plataformes i butlletins de l’IEEE es promociona el llibre i les seves presentacions. L’obra es titula La División Azul desde ‘La hoja de campaña’ (Ediciones Arzalia, 2025), de Javier Fernández, analista principal del mateix IEEE.

L’IEEE informa en un butlletí enviat aquest mes de maig de la presentació del llibre, escrit pel director del Centre de Documentació del Ministeri de Defensa d’Espanya, “analitza la importància del diari de la División Azul (La hoja de campaña) des de múltiples punts de vista”. L’IEEE enllaça en aquest butlletí la ressenya de l’editorial, que assegura que el llibre permet “observar la motivació, ideologia i fòbies del contingent, així com la seva visió del transcurs de la guerra i la representació que els seus membres tenien de si mateixos i de la resta”. De fet, el llibre lloa el contingut de La hoja de campaña, que defineix com un “reforç pràctic a les necessitats del combatent espanyol al front rus, amb informació sobre com s’havia de fer la guerra”. La presentació del llibre es va celebrar a la llibreria Tercios Viejos de Madrid, el passat 21 de maig, tal com informava l’IEEE.
📖 Gracias a @viejos_tercios por acogernos ayer en la presentación del libro, junto a Ricardo Artola @ArzaliaEdicion y Nacho Castro @M1n3rv4Inst, a los que también agradezco su apoyo e intervenciones, pero sobre todo a los asistentes, que mostraron tanto interés. Gracias². pic.twitter.com/EgDtguWDlS
— Javier Fernández (@jafeap) May 22, 2025
Esbarjo i un “analista principal”
La ressenya del llibre informa que La hoja de campaña només tenia com a “objectiu constituir-se en una activitat d’esbarjo a través de la lectura, distraient-los [els soldats] de les terribles condicions de l’est”. “D’aquesta manera és possible acostar-se a les inquietuds d’una generació de joves amb cert gust pels llibres, el cinema, el futbol o els bous, a més de l’humor, matèries sempre presents a La hoja de campaña” “La hoja de campaña sempre va ajudar a persistir entre els combatents un esperit de lluita i d’esperança, en contra fins i tot del que qualsevol observador imparcial veia perdut ja a l’hivern del 1942″, ressalta la recomanació. “Vuitanta anys després, la lectura de La hoja de campaña reflectida en aquest llibre suposa un viatge apassionant alhora que no és tan passat”, conclou la ressenya.
Respecte de l’autor, la web d’Arzalia el descriu com a “bibliotecari de l’Ajuntament de Madrid i, des del 2016, exerceix com a professor associat del Centre Superior d’Estudis de la Defensa Nacional (CESEDEN), també depenent del Ministeri de Defensa, i és analista principal de l’Institut Espanyol d’Estudis Estratègics (IEEE), especialitzat a l’àrea d’Àsia Pacífic. També és editor de la revista de l’Institut Espanyol d’Estudis Estratègics i col·laborador en diversos mitjans. Entre les seves obres s’hi compta Lletres culpables: relats sobre llibres abans i durant el III Reich (2018) i, com a coautor, de La bomba de foc a Almadén (2005) i La cultura de l’abisme: lectures de l’Holocaust (2019).