L’expresident del govern de l’Aragó Javier Lambán ha mort aquest divendres als 67 anys, després de quatre anys de lluita contra el càncer de còlon que li van diagnosticar el febrer de 2021. Malgrat el diagnòstic, Lambán va seguir vinculat a la política institucional fins aquest mes de gener, moment en què ja va optar per fer un pas al costat. L’exdirigent del PSOE, que ha mort a causa de la malaltia amb què feia anys que combatia, ha tingut una relació força tortuosa amb Catalunya, ja que és un dels artífexs del conflicte polític que ha desencadenat el polèmic retorn dels murals de Sixena que ha conservat durant dècades el MNAC. A banda, Lambán també es va mostrar radicalment en desacord amb Catalunya a l’hora de plantejar acollir uns Jocs Olímpics d’hivern.
De la mateixa manera que Lambán ha estat protagonista de diversos xocs amb els diferents responsables de l’administració catalana, en els darrers anys també ha protagonitzat enfrontaments amb el màxim dirigent del PSOE, Pedro Sánchez. El principal motiu de disputa amb el president del govern espanyol han estat els acords que ha assolit Sánchez amb l’independentisme, els quals li han permès continuar al capdavant de la Moncloa. Tot i les diferències polítiques, Sánchez ha estat dels primers a expressar el seu condol: “La seva trajectòria i el seu compromís deixen una empremta inesborrable”, ha escrit el cap de l’executiu espanyol en un missatge al seu perfil de ‘X’.
Con profundo dolor recibo la noticia del fallecimiento de Javier Lambán, gran amigo, excelente persona y político ejemplar. Un hombre cabal, honesto, muy coherente y con una capacidad intelectual que nadie le discutía.
— Emiliano García-Page (@garciapage) August 15, 2025
Deja un vacío inmenso, pero su legado permanecerá vivo. Mi… pic.twitter.com/PGr7IEuTh7
El món polític plora la mort de Lambán
A banda de les paraules del president del govern espanyol, altres personalitats de les files socialistes també han lamentat la pèrdua de Lambán. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat en una piulada que l’expresident aragonès era “un servidor públic compromès amb el territori” i ha expressat el seu condol als familiars i amics del difunt. Per la seva banda, el president de Castella la Manxa, Emiliano García Page -una de les veus més discordants del PSOE- ha fet una publicació més emotiva: “Amb profund dolor rebo la notícia de la defunció de Javier Lambán, gran amic, excel·lent persona i polític exemplar. Un home total, honest, molt coherent i amb una capacitat intel·lectual que ningú li discutia. Deixa un buit immens, però el seu llegat romandrà viu. El meu més sentit condol a la seva família i éssers estimats”, ha relatat.