Artur Mas ha assegurat que l’independentisme ha de tenir a punt una proposta de pacte fiscal per si el govern espanyol tanca la porta al referèndum en les diferents taules de negociació que estan en marxa. “Encara que a mi m’agradaria, el referèndum no sortirà de la negociació”, ha admès l’expresident de la Generalitat en una entrevista a RTVE. “Hi ha d’haver algun altre tema de país, com el pacte fiscal o el concert econòmic, que estigui sobre la taula”. Mas ha demanat a ERC i Junts que no renunciïn a fer valer els seus vots al Congrés encara que el referèndum no formi part de les converses.
El polític convergent ha afirmat que la Generalitat ha d’obrir una “negociació bilateral” amb la Moncloa per acordar un nou sistema de finançament a mida de Catalunya. “Segur que se’n pot parlar”, ha dit. “Hi pot haver entesa”. Mas ha insistit que Catalunya necessita sortir del règim comú, tot i que ha reconegut que difícilment es podrà aconseguir un sistema similar al del País Basc. “Catalunya no és el País Basc perquè té un pes més gran a l’economia espanyola”.
L’expresident de la Generalitat considera que hi ha maneres d’acabar amb el dèficit fiscal català sense deixar de banda la solidaritat interterritorial i ha apostat per una Hisenda Catalana que “recapti i gestioni” els impostos del país. Amb tot, Mas avisa que el PSOE es resistirà fins al final a donar un tracte especial a Catalunya. “Quan Sánchez diu que [el nou finançament] es pot negociar si es fa un exercici de pragmatisme, no només parla de renunciar al referèndum, sinó renunciar al concert econòmic”.

Mas avala la posició “dura” de Junts al Congrés
Mas també ha aprofitat per defensar l’estratègia negociadora de Junts al Congrés dels Diputats, on amenaça de tombar els tres primers decrets que el govern de Pedro Sánchez vol convalidar aquest dimecres. El partit de Carles Puigdemont critica que la Moncloa hagi tirat pel dret i hagi ajuntat un reguitzell de mesures d’àmbits tan diferents com la justícia, els impostos o les ajudes socials en un paquet legislatiu que s’ha de votar de manera conjunta. “Junts té dret a dir al PSOE que les coses s’han de fer d’una altra manera”, ha dit. “Si no serà una piconadora”.
L’expresident de la Generalitat ha reclamat al govern espanyol que tracti Junts igual que la resta de socis parlamentaris i s’obri a negociar mesures “abans” de portar-les al Congrés. “El PNB i Junts tenen el mateix dret que ERC, Bildu i BNG a defensar el seu model de societat”, ha conclòs.