Els transportistes espanyols volen fer l’agost amb el tall del Tsunami a la Jonquera

Un primer balanç reclama una indemnització per a 50 tràilers

50 camions aturats de 17 empreses de transport. Aquest és el primer balanç d’afectats pel tall del Tsunami a la Jonquera durant l’11 i el 12 de novembre de 2019, arran de les protestes per la sentència del Procés. Un balanç presentat per part de la Federació Nacional de Associacions de Transport d’Espanya (FENADISMER), al Jutjat d’Instrucció número 4 de Figueres, que instrueix el cas, a petició de la Guàrdia Civil que la jutge va instruir el passat 26 de març.

FENADISMER, que té seu a Madrid, ha presentat un informe, al que ha tingut accés El Món, on detalla les empreses associades que han comunicat afectacions i el seu nombre de vehicles. Ara bé, també indiquen que “no disposen de manera complerta la informació sol·licitada” perquè els bloqueig a l’AP7 es van registrar en dies successius, tant al mes d’octubre com al novembre. Si bé, la federació de transportistes admet que “no resulta possible concretar el dany o valoració causat” sí que aporta una enumeració dels vehicles i el temps d’aturada per “poder aplicar la fórmula de càlcul de lucre cessant previst a la Llei del Contracte del Transport terrestre per paralització d’un vehicle per causa no imputable als transportistes”.

Així, demanen l’aplicació de l’article 22 d’aquesta llei que determina l’aplicació per a les indemnitzacions per aturades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples per dia que s’ha d’aplicar per dia, i al segon dia, s’hi ha d’afegir el 25%. Tenint present que aquest és un primer balanç i provisional d’una de les dues associacions patronals de transportistes que la Guàrdia Civil va esperonar a denunciar, la factura només pels cinquanta vehicles podria superar amb escreix els 42.000 euros.

Segons la relació de FENADISMER, Lanjatrans ha denunciat 9 vehicles afectats; Transporte y Logística Pérez Colmenarejo, 2; Francisco Tapa Gutiérrez, 2; Herrero Pack, 1; Imex Logístic, 2; Anatoiy Sokolovskiy, 1; Transportes Armesto, 1; Transportes Branchadell,1; Gilabert Martínez,9; Transports Diafran,1; Hermanos Rubio,1; Indatran 2008,2; Manuel Sánchez,1; Transportes Antonio Sánchez, 2; Frío Cosorrio, SL, 3; Hilario Valverde, 3 i Alchatrans, 9 vehicles.

L’informe presentat per Fenadismer/QS

Aquesta primera relació és la primera resposta a l’ofici del 26 de març de la instructora. Una decisió judicial causat per la petició de la Unitat Orgànica de la Policia Judicial de la Guàrdia Civil que va demanar, fins a dues vegades, a la Confederació Espanyola a de Transport de Mercaderies i la Federació Nacional d’Associacions de Transport a Espanya (Fenadismer), per tal que informessin dels danys que calculaven que haurien patit durant el que anomenen la “concentració il·legal independentista”. De moment, només ha respost una.

Una petició reiterada

De fet, en un atestat d’ampliació amb número 2020-100476-008 al sumari del cas, al qual ha tingut accés El Món, els investigadors de la Guàrdia Civil detallaven que només dos dies després del tall, el 14 de novembre,  ja van contactar amb aquestes associacions de transportistes per informar-los de les perquisicions judicials secretes. Així mateix, “informaven de la possibilitat que, tant per part d’aquesta associació o dels seus associats, fossin interposades denúncies davant la Guàrdia Civil en cas de considerar-se víctimes o agreujats per aquests fets”.

El deu de gener d’enguany, la Guàrdia Civil va tornar a contactar amb les dues associacions, aquesta vegada per correu electrònic. En els missatges “es tornava a reiterar la disposició d’aquest cos per rebre les denúncies” i si s’hagués presentat alguna denúncia que se’ls fes arribar. Així mateix, els instructors “sol·licitaven” que, si les dues associacions han realitzat “estudis o valoracions obre els prejudicis ocasionats als seus afiliats o al transport en general pels talls a l’autopista”, també els ho trametessin.

Vint dies després, els mateixos instructors van fer constar tots els passos per aconseguir les denúncies dels transportistes, així com els costos de pèrdues que calculen que van tenir. Ara bé, admeten que un cop van cloure l’atestat cap de les dues entitats de transport havien presentat cap denúncia ni cap valoració de costos o danys que suposadament haurien patit. No és fins més endavant, que finalment Fenadismer va interposar una denúncia. Ara bé, els investigadors van remarcar a la instrucció que n’havien demanat còpia fins a dues vegades, el 13 i el 15 de març. La denúncia es va presentar davant la Unitat Central d’Informació de la Direcció General de la Guàrdia Civil i aquesta es va remetre a l’Audiència Nacional, on hi havia un altre sumari obert sobre el Tsunami.

Una pràctica extraordinària

Aquestes insistents demandes contrasten amb el costum de la policia en fets similars. El ministeri de l’Interior, a través d’una resposta parlamentària formulada pel diputat d’EH Bildu, Jon Iñarritu, va assegurar que la Guàrdia Civil no ha fet en cap altra actuació en un tall de carretera a Catalunya. De fet, va admetre que no s’han instruït diligències policials contra els talls perpetrats per Gilets Jaunes francesos (armilles grogues) durant les protestes que van afectar les fronteres espanyoles amb l’estat francès.

El diputat abertzale preguntava al ministeri si demanar aquests tipus de denúncies és habitual i si, en concret, si s’ha fet en altres protestes que han comportat talls a la frontera, com les mobilitzacions del Gilets Jaunes francesos durant els caps de setmana. Segons la resposta de ministeri, comunicar als perjudicats els seus drets és una “pràctica habitual” de la policia instructora, però no s’ha fet en altres casos amb transportistes perquè no han actuat en altres talls.

En aquest sentit, el ministeri de Marlaska va indicar que informar que poden posar denuncia als transportistes per un tall és procedent, ja que ho és, “en qualsevol fet delictiu objecte d’investigació, identificar víctimes/perjudicats i informar-los dels drets que els assisteixen”. De fet, la resposta ho descrivia com un “oferiment d’accions”. Però tot i així “el ministeri de l’Interior no té informació respecte a possibles denúncies presentades”, en altres talls, constata la resposta.

Per justificar la decisió d’insistir, per mail i per telèfon, a dues associacions de transportistes perquè denunciessin danys només en el cas del Tsunami, Interior va emfatitzar que la Guàrdia Civil no va actuar en altres talls de carretera l’any passat. “No s’han instruït diligències policials en altres talls de frontera o carretera a la comunitat autònoma de Catalunya, motiu pel que no hi ha hagut oferiment d’accions”, afegeix la resposta.

El mail de la Gu?rdia Civil on s'esperona a presentar den?ncia contr
El mail de la Gu?rdia Civil on s’esperona a presentar den?ncia contra el Tsunami a les associacions de transportistes espanyoles

Comentaris

    Ricard 03/06/2021 9:15 pm
    Els castellans, amb la seva policia militar al capdavant, queden retratats un cop més. Quan han fet vaga els camioners pel preu de la benzina ens han indemnitzat a la resta de conductors? La policia militar ens ha animat a denunciar-los? Malparits! Mirin: "La llamada huelga de transportes en España del año 2008 fue una huelga convocada por las asociaciones de autónomos del sector, y no secundada por la patronal, y que se mantuvo vigente entre el 9 y el 15 de junio, siendo secundado por una gran parte de los camioneros y pescadores.1​ Esto causó importantes perturbaciones a la economía nacional.Los piquetes huelguistas provocaron varios incidentes y daños, incluido el incendio de vehículos que no se habían sumado al cierre, con un saldo de numerosos heridos.5​6​7​ El 11 de junio, un camionero miembro de un piquete, murió atropellado en Atarfe (Granada) al intentar obstruir a un camionero que estaba en contra del cierre.8​9​ Varías factorías automovilísticas del país anunciaron la suspensión de su actividad por la falta de suministros, entre ellas: SEAT en Martorell, Renault en Valladolid y Mercedes-Benz en Vitoria. Además en Cataluña se llegó a un desabastecimiento de gasolina en el 80% de las gasolineras y en Madrid el porcentaje de desabastecimiento alcanzó el 20%".
    Josep 03/06/2021 3:49 pm
    Apunteu les matrícules i farem alló que els feien els francesos, FOC FOC FOC. El foc ho purifica tot.
    Pepista 03/06/2021 9:26 am
    Estarà saber quines empreses reclamen.
    Veterà antifranquista. 03/06/2021 8:16 am
    Mireu: jo mai he estat a favor de coses com els talls de trànsit. Primer: perquè ho fas pagar a qui mal no mereix, segon, tot els que és victima d'una acció així, esdedvé automaàticament contrari a la causa que els promotors pretenen defensar, I trecer, és un magnífic argument en mans del adversari per a desacreditar el moviment promotor de la protesta. Vosaltres mateixos, aneu fent. Pero a mi no m'hi espereu.
    28
    59
    Respon
      Vendetta 03/06/2021 1:47 pm
      Ja per aixo el paco va morir al llit, no sigas processista
    MHP 03/06/2021 7:01 am
    Fer l'agost, jejejeje, com sempre El Món manipulant . Sou ins impresentables. No hi havia cap camio català, només espanyols?
    37
    112
    Respon
    @"Nois a la proxima a alcanar y com a Francia camiones cremats fora problemas" 03/06/2021 6:28 am
    Habló el macarrilla de mesa camilla; y mientras hablaba, se quemó la cerilla. De manera que tuvimos que esperar dieciocho meses para la siguiente jugada maestra. Vamos despacio porque vamos lejos.
    69
    30
    Respon
    Max 03/06/2021 3:51 am
    Cal fer la puta independència aviat.
    Ona 02/06/2021 11:03 pm
    Sons uns fills de la gran putana.
    Vendetta 02/06/2021 10:51 pm
    Nois a la proxima a alcanar y com a Francia camiones cremats fora problemas
      mike 02/06/2021 11:10 pm
      Pillate un pez i le cuentas tus rollos.
      116
      132
      Respon

Nou comentari