Escàndol majúscul a Galícia a només dos dies de les eleccions gallegues per l’enviament massiu d’SMS per part del Servei Gallec de Salut (Sergas) als treballadors públics. Els sanitaris gallecs han rebut un missatge al seu telèfon mòbil on se’ls comunica augments retributius a les guàrdies i les millores a la carrera professional, entre altres conceptes. Aquesta comunicació es produeix a dos dies de les eleccions, en les que, segons el darrer CIS, està en joc la majoria absoluta del PP, malgrat que aquests augments es van pactar l’abril de l’any passat després d’un acord entre el Sergas i els sindicats per posar fi a unes jornades de vaga del personal sanitari.
El missatge explica les “millores retributives” que els treballadors cobraran aquest any segons el lloc de treball dels professionals. Per exemple, la Xunta de Galícia ha comunicat que milloraran la retribució de les guàrdies: “Se li abonaran a partir d’aquesta nòmina l’increment de les nits els dies feiners en un 7,9% i festius i nit prefestiva de dissabte del 15,71%. Les nits de divendres seran abonades com a festives”. Per intentar tapar l’escàndol, la Conselleria de Sanitat gallega ha al·legat en declaracions a Europa Press que la comunicació amb els treballadors públics via SMS és “fluida i habitual, i, en aquest sentit, ha afegit que “sempre que hi ha canvis” s’informa els treballadors.
Però la cosa no ha quedat aquí, ja que aquest no ha estat l’únic missatge que ha rebut els professionals de la sanitat gallega. La Xunta també ha comunicat per SMS aquest mateix divendres que “partir de la nòmina d’aquest mes de febrer serà abonat mensualment un nou grau de carrera professional amb endarreriments des del gener del 2024″. Així mateix, en un altre missatge de text especifica el que es guanyarà amb les guàrdies presencials: “us informem que, a partir d’aquesta nòmina, tindran les quanties següents: Guàrdies presència física de 17 hores amb 476 euros i 672 euros les de 24 hores, i la cinquena guàrdia successiva 629 euros (17h) i 888 euros (24h)”.
Crítiques de la ministra de Sanitat i denúncia a la Junta Electoral
La ministra de Sanitat, Mónica García, ha carregat contra els missatges enviats per la Xunta als professionals sanitaris. En un apunt a X, abans Twitter, ha exposat que “tenir cura dels professionals sanitaris no és recordar-te’n quan les eleccions estan a tocar”. “La seva vocació mereix un reconeixement constant, no un SMS electoral”, ha reblat. D’altra banda, Sumar Galícia ha denunciat el govern gallec davant la Junta electoral per l’enviament massiu de missatges de text a dotze hores del final de la campanya i ha reclamat que se sancioni amb 3.000 euros el president, Alfonso Rueda, i el conseller de sanitat, Julio García Comesaña.