El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El “Govern del 52%” mira cap a Escòcia
  • CA

Geoestratègia del 2014 però amb coneixement de causa. Aquest podria ser el marc conceptual del virtual “Govern del 52%”. Entre els estrategs d’ERC, JxCAT i la CUP planeja la possibilitat que Escòcia torni a convocar un referèndum. Una finestra d’oportunitat per afegir la demanda catalana al context europeu. “Si Escòcia ho posa en marxa, ens hi hauríem d’enganxar”, comenten fonts dels negociadors d’ERC. Per la seva banda, els junters recorden que al seu programa ja hi porten que aprofitaran les instàncies europees per al reconeixement del dret dels catalans a l’autodeterminació, i la CUP s’ha mantingut fidel a reclamar un nou referèndum abans de 2025. “Si el Govern del 52% no pot fer el mateix que el del 48%, una proposta seria un nou referèndum aprofitant la dinàmica que podria obrir Escòcia“, coincideixen fonts dels partits negociadors.

Precisament, el fenomen escocès –com ho va ser el 2014– pot influir en el full de ruta del govern que articularien republicans, junters i cupaires. Escòcia té eleccions el proper 6 de maig. Uns comicis en plena pandèmia i els primers amb el Brexit ja executat. La promesa del partit majoritari i independentista, Scottish National Party (SNP), amb Nicola Sturgeon al capdavant, es celebrar un referèndum d’independència abans del 2023. Aquesta vegada, el primer ministre britànic, Boris Johnson, ja ha advertit que no està per la feina com ho va estar David Cameron. Ara bé, veus com l’ex primer ministre John Major no veuen malament un segon referèndum si a les eleccions tornen arrasar els independentistes. En un context on, a més, l’SNP no té el monopoli independentista, perquè l’ex ministre principal d’Escòcia i impulsor del referèndum del 2014, Alex Salmond, ha muntat un altre partit, Alba. Les enquestes vaticinen una victòria per clara majoria independentista.

Si l’independentisme escocès guanya les eleccions, Sturgeon posarà sobre la taula la demanda del nou referèndum promès, fins i tot amb la mateixa pregunta que el celebrat fa set anys: “Hauria de ser Escòcia un país independent?“. A més, amb l’argument de l’europeisme escocès, que ajudaria a crear complicitats amb la consulta sobretot al continent. Tot i que ara hi ha un handicap, perquè Johnson treu pit del ritme de vacunacions contra la Covid, molt lluny de la poca traça de la Unió Europea en aquest terreny. En tot cas, en l’horitzó de mig termini la possibilitat d’un segon referèndum escocès és ferma i present.

De fet, el mateix candidat d’ERC a la presidència, Pere Aragonès, fa un any i mig es va reunir amb Sturgeon. Els republicans remarquen que la líder escocesa té una visió molt “semblant” a la d’ERC en el full de ruta per a la independència d’Escòcia. En aquest sentit, insisteixen que Sturgeon renuncia en primera instància a una via unilateral com la que va portar a terme Catalunya el Primer d’Octubre de 2017. L’independentista escocesa defensa que cal que el referèndum sigui acordat i amb base legal. De fet, l’estratègia de l’SNP passa per diferenciar-se del Primer d’Octubre, que no tenia el suport ni el pacte amb l’Estat. “Si Escòcia emprèn de nou el camí, ens hi haurem d’enganxar per defensar que també tenim dret a celebrar un referèndum d’autodeterminació i aprofitar el context internacional que ho afavoreixi”, comenten des d’ERC a El Món.

Pel que fa a Junts, és el seu màxim líder, el president a l’exili, Carles Puigdemont, en les seves intervencions als mitjans internacionals gestionades per Josep Lluís Alay, preconitza el model escocès. De fet, en diverses entrevistes ha esmentat el cas escocès com a “molt inspirador” pel procés català. Una idea que recull bona part de la direcció estratègica del partit consultada per El Món. En aquest sentit, consideren que no seria coherent desaprofitar l’oportunitat d’internacionalització que obriria un segon referèndum a Europa, en un país on ja se n’ha celebrat un amb totes les garanties i pactes.

Per part de la CUP es respira la mateixa tendència. De fet, els cupaires recorden a El Món que en l’acord amb ERC destaquen que cal arribar a “l’embat democràtic”. Precisament, aquest “embat” hauria de “prioritzar la via del referèndum d’autodeterminació”. Per això, els cupaires no veuen malament aprofitar l’avinentesa d’un context internacional idoni. Escòcia doncs, pot tornar a ser el mirall, aquest cop del “Govern del 52%” i no pas de la històrica consulta sobiranista del 9N.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pep a abril 01, 2021 | 21:49
    Pep abril 01, 2021 | 21:49
    Y este Aragonés se enteraría de algo cuando se reunió con Nicole Sturgeon? Visto lo cortito que es el personaje, a mi me parece que no.
    11
    Icona de dislike al comentari de: Pep a abril 01, 2021 | 21:49 28
    Respon
  2. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a abril 01, 2021 | 22:16
    Luisnomeacuerdo abril 01, 2021 | 22:16
    Sobre todo el que mira más es fray Junqueras. Anda quico no te rías más de los borreguetes grocñordos.
  3. Icona del comentari de: Pedro a abril 01, 2021 | 22:41
    Pedro abril 01, 2021 | 22:41
    ¿ Dónde habéis aprendido matemáticas ?
    • Icona del comentari de: Ciutadà a abril 01, 2021 | 23:29
      Ciutadà abril 01, 2021 | 23:29
      En el Ejército cómo tú
    • Icona del comentari de: lluna plena a abril 02, 2021 | 10:15
      lluna plena abril 02, 2021 | 10:15
      Matemàtiques! Que saps què significa, ejspangol analfabet:
  4. Icona del comentari de: Govern del 52%? a abril 01, 2021 | 23:34
    Govern del 52%? abril 01, 2021 | 23:34
    Y dos huevos duros.
  5. Icona del comentari de: Pajaritu a abril 01, 2021 | 23:45
    Pajaritu abril 01, 2021 | 23:45
    Ho tornarem a fer. Nosotros también. ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    • Icona del comentari de: Tu no vas fer res! a abril 03, 2021 | 00:17
      Tu no vas fer res! abril 03, 2021 | 00:17
      I no faràs res, parasit!
  6. Icona del comentari de: Ramon a abril 01, 2021 | 23:50
    Ramon abril 01, 2021 | 23:50
    Si els anglesos prenguessin els escocesos per subnormals potser intentarien convèncer-los amb l'argument que "el cas escocès no té res a veure amb el de Timor Oriental". O amb el d'Eritrea. O amb el de Kosovo. Però això és impensable. Un argument així només pot adreçar-se a subnormals.
  7. Icona del comentari de: David. a abril 02, 2021 | 01:13
    David. abril 02, 2021 | 01:13
    "El govern del 52%"...... faria riure si no fos que en realitat aquest concepte periodístic fals fot pena. ERC ja ha deixat clar que la independència l'han deixat aparcada i només la treuen a passejar en els mítings electorals. Els partidaris de la independència al parlament amb prou feines són la tercera part (junts i suposo que cup també). En les anomenades organitzacions civils passa el mateix. L'ANC és una estafa tipus ERC a on només hi ha falsedat, postureig i covardia. Els CDR ja és quelcom molt diferent amb actitud combativa.
    • Icona del comentari de: JordiP a abril 02, 2021 | 17:26
      JordiP abril 02, 2021 | 17:26
      A la taula d'en Bernat, qui no hi és no hi és vomptat. 52%.
  8. Icona del comentari de: Jo a abril 02, 2021 | 01:35
    Jo abril 02, 2021 | 01:35
    Molta xerrameca.... El principal obstacle per a la hipotètica independència de Catalunya és bàsicament un: Ens falten collons.
    • Icona del comentari de: PROU Síndrome Estocolm a abril 02, 2021 | 10:39
      PROU Síndrome Estocolm abril 02, 2021 | 10:39
      TENS TOTA LA RAÓ. ELS DE LA POLTRONA amb 10.000 euros AL MES per xerrar i no fer res, NO ES MOURAN PER RES (com sempre fan)
  9. Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 01:54
    Ramon abril 02, 2021 | 01:54
    Aquest deu tenir ordres de dir "Junters", sota amenaça de no donar-li feina a TV3.
  10. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a abril 02, 2021 | 05:59
    Veterà antifranquista. abril 02, 2021 | 05:59
    Res de res. En primer lloc el govern del 52% est`s més verd que les cireres i els préssecs, Segon: Juan Espanyol i John Bull no. tenes res a veure l'un amn l'altre
    • Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 10:48
      Ramon abril 02, 2021 | 10:48
      L'antifranquisme en general no és quelcom que se'n pugui presumir gaire. I en qualsevol cas, és quelcom que ara no toca. No lluitem contra un règim espanyol del segle anterior. Lluitem contra Espanya.
  11. Icona del comentari de: Capità a abril 02, 2021 | 09:01
    Capità abril 02, 2021 | 09:01
    Si hem de fer com Escocia, aquesta diu que el que van fer el 1O no va servir per res i no s'ha de fer així. Aqui mentrestant 5 anys perduts, amb gent a la presó, exili, etc. I ara ens volem enmirallar amb Escocia? Es podria resumir dient que som molt gil******
  12. Icona del comentari de: Pels qui van votar la Transsició-Constitució. a abril 02, 2021 | 09:59
    Pels qui van votar la Transsició-Constitució. abril 02, 2021 | 09:59
    Doncs apa, jo ho teniu. Igual que Espanya on els artífexs reals de la transició eren els franquistes que la van fer a la seva mida, a Catalunya, el pujolisme, on s'hi va apuntar la majoria de franquistes camuflats, també es va apuntar com a bons minyons a les sucursals perifèriques del centralisme estatal. I vet aquí la història de Catalunya, plorant com a quitxalla el que no hem sabut defensat com adults.
  13. Icona del comentari de: Ferran a abril 02, 2021 | 10:37
    Ferran abril 02, 2021 | 10:37
    Quin 52% ?
  14. Icona del comentari de: FART DE COMPARACIONS INÚTILS a abril 02, 2021 | 10:37
    FART DE COMPARACIONS INÚTILS abril 02, 2021 | 10:37
    Comparar el Regne Unit de la Gran Bretanya amb Caspaña és com comparar Suècia amb Turquia. Amb Caspaña és impossible fer cap referèndum. A una col·lònia no se li permet cap llibertat. A cap esclau se l'allibera per causa justa. Creure la via Escocesa és el mateix que creure que l'Autonomisme Espanyol és bo per Catalunya. La dona sotmesa, violada, vexada pel marit sempre se sent a dir "si vols marxa d'aquí però no et voldrà ningú i jo t'estimo". L'única solució és MOBILITZACIÓ MASSIVA ALS CARRERS i DESOBEDIÈNCIA CIVIL DURANT MESOS. Els politics catalans de la poltrona ja els hi va bé l'autonomisme, el futur no-autonomisme, el mentrestant, el procés etern, etc etc etc PROU !!!! PROU DE SÍNDROME D'ESTOCOLM !
    55
    Icona de dislike al comentari de: FART DE COMPARACIONS INÚTILS a abril 02, 2021 | 10:37 12
    Respon
  15. Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 10:46
    Ramon abril 02, 2021 | 10:46
    Òbviament Espanya no és Anglaterra. Però el precedent anglès ens és molt bo. Ni més ni menys, que tot un Premier de Sa Graciosa Majestat Imperial, va dir que ell estava a favor de mantenir el Regne Unit però que per damunt de tot era demòcrata i com a demòcrata no podia impedir el referèndum escocès tot i que no hi tenia cap obligació legal. Nosaltres no som Kosovo. Kosovo si de cas seria Tavèrnia. Nosaltres som Escòcia. Nosaltres som Anglaterra. Nosaltres som el Japó. Nosaltres som una nació com poques en trobaríem al món, de tan nítides i completes.
    • Icona del comentari de: Pere a abril 02, 2021 | 10:56
      Pere abril 02, 2021 | 10:56
      Sí. Mentre miren cap a Escòcia i cap on sigui, no fan aquí la independència. D'això es tracta. Anar posant pastanagues eternament i anar sucant. Trilers. Vividors. I el poble ruc els va votant.
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 15:15
        Ramon abril 02, 2021 | 15:15
        No, no, això que "el cas de (punts suspensius) no té res a veure amb el de Catalunya" és la subnormalitat que espanyols coscubieles porten repetint com lloros des de fa trenta anys. I dic subnormalitat no perquè ells siguin necessàriament subnormals sinó perquè ho és l'argument així com qui se l'empassa. Seeeeeempre resulta que els altres processos independentistes no són com el nostre. I és clar. Tampoc no ho són entre si. No n'hi ha dos que siguin idèntics. Però la tendència mundial és a favor de les independències de les nacions sense estat que no han set assimilades. I a més, ara ja també cada cop es normalitza més el decidir-ho democràticament en lloc de fer-ho a hòsties com n'era la tradició. Tendències totes dues, que ens afavoririen... si sabéssim jugar bé les cartes nacionals en lloc de dedicar-nos a fer proclames antisistema i constitucions happyflowers en el temps lliure.
  16. Icona del comentari de: Pura vida a l’indepedencia a abril 02, 2021 | 10:52
    Pura vida a l’indepedencia abril 02, 2021 | 10:52
    L’única semblança amb Escòcia, es l’independencia. Anglaterra i ecspana no tenen res a veura, ni amb democràcia ni amb respectes als drets civils. Els franquistes que controlen els poders mai, mai, mai. Acceptaran una independència de Catalunya ( sigui amb els jutges o l’exèrcit) pararan cualsevol intent. Tenim una DUI , però falta una força militar per defensarla.Només aquí hi ha la mare dels ous. La unió europea està en mans del capitalisme salvatge, babejant i envejant el franquisme ecspanol. “ no hay mas cera que la que arde” Ho estem disposats a un embat no democràtic per part del DEP franquista o ens estem enguanyant
    • Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 15:21
      Ramon abril 02, 2021 | 15:21
      Home, d'entrada se m'acut una altra semblança: tant Escòcia com Catalunya som nacions. Nacions inequívoques. Potser la catalana més encara, que l'escocesa. I en tot cas tant l'una com l'altra més inequívoca, més incontestable, que la immensa majoria dels estats-nació actuals i ja no diguem en llur origen. Però hi ha una diferència molt important, entre Catalunya i Escòcia. I és la colonització, que nosaltres la sofrim, i ells, no. Quan les independències de les tres repúbliques bàltiques, aquí hi havia molt feeling vers Lituània però el Molt Honorable President Jordi Pujol ja va apuntar que si de cas la comparació adient seria amb Letònia. Justament per eixa raó. La colonització. A diferència d'Estònia i Lituània, Letònia havia set molt colonitzada per Rússia.
  17. Icona del comentari de: Pajaritu a abril 02, 2021 | 11:23
    Pajaritu abril 02, 2021 | 11:23
    Escocia fue un reino independiente que decidió su unión con otros. Cataluña pasó de principado a provincia, primero de Aragón y después de España. ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    15
    Icona de dislike al comentari de: Pajaritu a abril 02, 2021 | 11:23 176
    Respon
    • Icona del comentari de: Pajaritu, té habla aguila real a abril 02, 2021 | 11:55
      Pajaritu, té habla aguila real abril 02, 2021 | 11:55
      Catalunya i Aragón formavan una confederación. Y por cierto, Catalunya se fué sola a la conquista de Mallorca repoblandola con catalanes, de ahí el mallorquín. A los aragoneses aún les dura el cabreo al dia de hoy.
      73
      Icona de dislike al comentari de: Pajaritu, té habla aguila real a abril 02, 2021 | 11:55 24
      Respon
      • Icona del comentari de: Pajaritu a abril 02, 2021 | 12:27
        Pajaritu abril 02, 2021 | 12:27
        ¿Confederación?. Cuánto daño ha hecho la inmersión... sobre todo en historia. Ya sufrimos dos generaciones de ignorantes incultos. ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
        13
        Icona de dislike al comentari de: Pajaritu a abril 02, 2021 | 12:27 53
        Respon
      • Icona del comentari de: @ aguila real a abril 02, 2021 | 14:10
        @ aguila real abril 02, 2021 | 14:10
        No leeis nada, nacionalitas. Os tragais todas vuestras bolas. No voy más lejos de la wiki; sobre Mallorca: "según el Llibre del Repartiment, las tierras conquistadas fueron repartidas entre gente proveniente de Cataluña (39,71 %), de Occitania (24,26 %), Italia (16,19 %), Aragón (7,35 %), Navarra (5,88 %), Francia (4,42 %), Castilla (1,47 %) y Flandes (0,73%)". Queda claro que en Mallorca hablan un patués mezcla de occitano y lengua vulgar catalanesca.
        • Icona del comentari de: Pajarito pio, pio a abril 03, 2021 | 02:03
          Pajarito pio, pio abril 03, 2021 | 02:03
          Pajaritu piu, `piu, Sabias que el castellano és una mezcla del judeo-arábigo con un chaporreado cantabro. Lo digo por los 800 años de El-Andalus
    • Icona del comentari de: JEN a abril 02, 2021 | 19:21
      JEN abril 02, 2021 | 19:21
      Hezpaña, Ninguna, fraude y Cárcel!
  18. Icona del comentari de: Ferran a abril 02, 2021 | 12:05
    Ferran abril 02, 2021 | 12:05
    El 52% de “fictici” l’independentisme no supera el 25% , ho sabeu !! lo sabeis !! Jaaaaaaaaaaaa!!!!
    22
    Icona de dislike al comentari de: Ferran a abril 02, 2021 | 12:05 76
    Respon
    • Icona del comentari de: Manel a abril 03, 2021 | 11:45
      Manel abril 03, 2021 | 11:45
      a les hores els espanyolistes, segons les matemàtiques d'un "cateto español" serien d'un 15% el que entre els no saben o no contesten la resta serien marcians?
  19. Icona del comentari de: Juan Ripolles a abril 02, 2021 | 12:11
    Juan Ripolles abril 02, 2021 | 12:11
    El Reino Unido es un Estado unitario comprendido por cuatro naciones constitutivas: Escocia, Gales, Inglaterra e Irlanda del Norte. Cuatro Naciones, entre ellas ESCOCIA !! Que te a veura Cataluña?? am ESCOCIA !! !!! RES !!!
    • Icona del comentari de: Manel a abril 03, 2021 | 11:38
      Manel abril 03, 2021 | 11:38
      El nacionalisme català es tant o mes fort que l'escocès . Que els catalans siguem una col·lónia d'espanya, és el que ens diferencia d'Escòcia, ja que ells no ho son ni si consideren. Deu ser això que el fa dir el res a veure oi?
  20. Icona del comentari de: Ramon a abril 02, 2021 | 15:37
    Ramon abril 02, 2021 | 15:37
    Algú s'imagina que David Cameron hagués impedit el referèndum escocès amb l'argument que "El cas d'Escòcia no té res a veure amb el d'Eslovàquia". Un argument així només pot convèncer subnormals.
  21. Icona del comentari de: Ferran a abril 02, 2021 | 18:45
    Ferran abril 02, 2021 | 18:45
    ERC defiende un Estado Mayor "autónomo" dentro del Consell per la República. Esto es ya el acabose !!!!
  22. Icona del comentari de: EL GOVERN DE L'ESCAQUEIG a abril 02, 2021 | 19:46
    EL GOVERN DE L'ESCAQUEIG abril 02, 2021 | 19:46
    El Govern del 52% ,d'escaqueig, mira allà on faci falta per conservar la nomina autonomista que ja tenen cada escu fe ells

Respon a Jo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa