Missing 'path' query parameter

Aquest divendres al matí ha estat un moment emotiu per a l’independentisme. De fet, s’ha vist una imatge poc freqüent d’unitat al voltant del retorn dels exiliats que arribaven de Suïssa, arran de l’arxivament per part de l’Audiència Nacional i el Tribunal Suprem de la causa per terrorisme batejada com a Tsunami Democràtic. Després d’una simbòlica aturada a la porta dels Països Catalans a Salses (Catalunya Nord), la secretària general d’ERC, Marta Rovira, el periodista Jesús Rodríguez, el directiu d’Òmnium Cultural Oleguer Serra, l’emprenedor Josep Campmajó i el diputat dels republicans Ruben Wagensberg han arribat a la Catalunya sud.

El primer acte públic dels cinc retornats ha estat una rebuda, per part de tot el sobiranisme, a Cantallops, a l’Alt Empordà, a tocar de la Jonquera. El municipi, del qual s’és veí Wagensberg, ha condicionat el jardí de la rectoria, un raconet prou bufó del centre del poble, per als primers parlaments de benvinguda. La ronda dels discursos l’ha acabada Rovira, amb un encès parlament que ha sorprès diversos correligionaris perquè consideren que “grinyola” amb la línia expressada a la formació la darrera setmana al voltant d’una negociació d’investidura amb el PSC.

“Venim a acabar la feina”: les paraules de la secretària general d’ERC

Rovira, prou desimbolta i allunyada de l’entonació habitual dels seus discursos, ha assegurat que el seu retorn és una “victòria absoluta” i “per acabar la feina que es va deixar a mitges” i també per “tornar a unir l’independentisme”. “Hem vingut aquí per acabar la feina que vam deixar a mitges, a recomençar, i per unir tot el moviment independentista, perquè només plegades ho farem possible”, ha exclamat. “Som aquí per acabar el que vam començar, carregades de més raons que mai per arribar fins al final”, ha reblat. Un discurs que topa amb el que ha estat la línia oficial de la formació aquesta setmana.

Molts dels històrics republicans que s’han aplegat a rebre Rovira han quedat astorats per la contundència independentista de les seves paraules. Sobretot, posades en relació amb el fet que la portaveu dels republicans, Raquel Sans, remarcava aquest dilluns, en la roda de premsa setmanal, que les negociacions amb el PSC avancen “a bon ritme”. Dos discursos que alguns dels assistents consultats per El Món, veuen com a “incoherents” i, fins i tot, “incompatibles”. “Per una banda, no es pot dir que s’està negociant amb el PSC i que les converses avancen bé, i per l’altra, assegurar que es vol acabar la feina de 2017”, raonaven les mateixes fonts en conversa amb El Món.

La rebuda a Marta Rovira i els altres exiliats de Suïssa, a Cantallops, Alt Empordà, amb un rètol que agraeix al país helvètic l'actitud de garantia dels drets humans i polítics que ha mantingut durant els sis anys i mig de l'exili de la secretària general d'ERC / Foto: Mireia Comas
La rebuda a Marta Rovira i els altres exiliats de Suïssa, a Cantallops, Alt Empordà, amb un rètol que agraeix al país helvètic l’actitud de garantia dels drets humans i polítics que ha mantingut durant els sis anys i mig de l’exili de la secretària general d’ERC / Foto: Mireia Comas

Diverses teories d’interpretació del discurs de Marta Rovira

De fet, les paraules de Rovira han obert a tota mena d’especulacions. En primer terme, que dir que les negociacions amb els socialistes per investir Salvador Illa van bé és una “maniobra de distracció per treure’s pressió”. És a dir, subratllar que van endavant, però en realitat les “coses no es belluguen” o “les converses, de moment, són inútils”. Una línia que coincideix a les fonts dels socialistes que ahir, als passadissos del Parlament, s’estranyaven a preguntes d’El Món que els republicans “fossin tan optimistes” amb el to sobre la marxa i el resultat de les negociacions. “Això diuen… vaja…”, responien desmenjats i amb una estranyesa indissimulada. “Fan com el president Tarradellas, que després d’una pèssima reunió amb Adolfo Suárez, va ressaltar que havia anat molt bé”, recordava un dels històrics.

Per altra banda, molts republicans veien avui en el que ha dit Marta Rovira un discurs fet molt en clau interna. És a dir, per marcar el perfil més independentista del seu lideratge ara alliberat de la càrrega processal i judicial de la seva imputació. Un avís a navegants en relació amb la divisió que pateix la formació entre el rovirisme i el junquerisme, i una picada d’ullet a la representació de Junts per Catalunya i la CUP que l’ha rebuda tant a Salses com a Cantallops. La defensa del Procés estroncat després del Primer d’Octubre i de la unitat independentista sembla que tàcticament sigui diferent del defensat pel junquerisme. Per tant, Rovira, aprofitant la “victòria del retorn” pot estar buscant marcar perfil ideològic dins la batalla interna de la formació.

Marta Rovira, després del seu primer discurs en tornar de l'exili, abraçada amb altres exiliats arribats de Suïssa –Oleguer Serra, Ruben Wagensberg, Jesús Rodríguez– i l'empresari Oriol Soler i Marta Molina i Xavier Vendrell, tots dos d'ERC, que també estaven imputats en la causa del Tsunami / Mireia Comas
Marta Rovira, després del seu primer discurs en tornar de l’exili, abraçada amb altres exiliats arribats de Suïssa –Oleguer Serra, Ruben Wagensberg, Jesús Rodríguez– i l’empresari Oriol Soler i Marta Molina i Xavier Vendrell, tots dos d’ERC, que també estaven imputats en la causa del Tsunami / Mireia Comas

A més, cal tenir present un altre context important que envolta el discurs. Rovira, després de visitar els seus pares a Vic, a les tres de la tarda serà a la seu nacional d’ERC en la reunió de l’executiva que ha de tancar l’expedient del cas dels cartells de l’Alzheimer de Pasqual Maragall. Un informe que s’haurà de presentar després al Consell Nacional de la formació -el màxim òrgan entre congressos del partit-, previst per a les sis de la tarda. Una decisió que pot quedar eclipsada o perdre protagonisme per la notícia del retorn de Rovira i l’obertura d’una nova línia política del partit que podria suposar la convocatòria d’eleccions el pròxim 13 d’octubre.

Més notícies
Notícia: El retorn de Marta Rovira anima el duel intern a ERC
Comparteix
La secretària general dels republicans torna de l'exili hores abans d'una executiva i un Consell Nacional que es preveuen tensos
Notícia: El Suprem envia al TC la llei d’amnistia pels desordres públics
Comparteix
La sala considera que la llei podria ser discriminatòria

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter