El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, ha assegurat aquest dimecres que seria “incomprensible” que al 2022 no es transferissin els recursos econòmics per a Rodalies. “L’Estat s’ha ‘oblidat’ de traspassar els diners a la Generalitat i no ho ha volgut fer fins ara. El més important és que es traspassin”, ha assenyalat Macias en la taula ‘Grans Infraestructures Metropolitanes: Competència o Cooperació’ al Palau Macaya.
El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, ha comentat que en el traspàs de Rodalies no es tracta “de partir vies” ni d’assumir la propietat d’uns trens i un personal natural de fora de Catalunya que de seguida demanaria el trasllat a un altre punt de l’Estat, sinó de fer una transferència dels recursos econòmics a la Generalitat, que és la titular del servei i qui decideix sobre els horaris i els preus, entre d’altres. En aquest sentit, ha explicat que aquest “no ha de ser un mal model” tenint en compte que a França i Alemanya funcionen, amb una xarxa que és de propietat estatal i la titularitat correspon als ‘landers’ o regions.
El coordinador del Pla de Rodalies també ha anticipat que l’estiu que ve hi haurà diverses afectacions per obres en totes les línies, que en algun casos implicarà la interrupció de la circulació. Macias també ha celebrat que ara s’hagi revertit la tendència i es torni a invertir més en el ferrocarril convencional que en alta velocitat.
Per la seva banda, la directora de l’aeroport del Prat, Sonia Corrochano, ha pronosticat que la complementarietat amb el ferrocarril és “el futur” tot i que, d’acord amb dades del 2019, la ruta Barcelona-Madrid i amb el País Valencià només representa el 6% dels trajectes. “Dona per molt poc per continuar creixent”, ha defensat Corrochano, que ha admès que el transvasament cap al tren en aquests trajectes “és un fet”.