El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Andorra imputa Rajoy per l’Operació Catalunya
  • CA

Molts anys de feina, però finalment la trama andorrana de l’Operació Catalunya comença a obrir-se camí als jutjats del Principat d’Andorra i, de retruc, a Espanya. La batllessa de la secció d’instrucció especialitzada 2 d’Andorra, Stephanie Garcia, ha remès una comissió rogatòria internacional, a la qual ha tingut accés El Món, dirigida a les autoritats judicials espanyoles perquè notifiquin a l’expresident del govern espanyol Mariano Rajoy, l’exministre de l’Interior Jorge Fernández Díaz i l’exministre d’Hisenda Cristóbal Montoro, així com els caps visibles de la policia patriòtica i responsables de l’anomenada Operació Catalunya, que se’ls investiga com a querellats i que han de buscar-se un advocat a Andorra.

Tot arran d’una querella de l’Institut de Drets Humans d’Andorra a la qual es van afegir posteriorment els germans Ramon i Higini Cierco, els propietaris de la Banca Privada d’Andorra (BPA), l’entitat financera víctima de l’entramat político-policial contra el procés sobiranista de Catalunya i contra la família Pujol Ferrusola. La jutgessa andorrana ordena a tots els querellats que nomenin advocat al Principat d’Andorra. La querella, defensada pels advocats Alfons Clavera, de l’Institut de Drets Humans d’Andorra, i Agustí Carles, de l’entitat Drets, es va presentar el gener del 2017 i desgrana com va ser l’operatiu de l’Operació Catalunya a Andorra i com es va vulnerar la sobirania del Principat.

El ministre espanyol de l'Interior en funcions, Jorge Fernández Díaz
L’exministre espanyol de l’Interior Jorge Fernández Díaz, un dels imputats per la querella andorrana

A més de l’expresident i els exministres espanyols, la justícia andorrana imputa Francisco Martínez, exsecretari d’Estat de Seguretat; Ignacio Cosidó, exdirector general de la Policia; el comissari Eugenio Pino, exdirector adjunt operatiu de la policia, i la seva mà dreta, l’inspector Bonifacio Díez, alies Boni. La jutgessa reclama que contractin un advocat andorrà per tal de portar a terme la defensa dels seus interessos. I, si no ho fan, la justícia del Principat els en designarà un d’ofici.

Part de la Comissió Rogatòria Internacional que la justícia andorrana a Espanya per processar a Rajoy/Quico Sallés
Part de la Comissió Rogatòria Internacional que la justícia andorrana a Espanya per processar a Rajoy/Quico Sallés

Atac a la sobirania andorrana

La jutgessa conclou, a la vista de la prova que ha pogut acumular fins ara i als indicis exposats pels autors de la querella, que s’hauria comès un delicte de l’article 322 del Codi Penal d’Andorra, que descriu l’atac a la sobirania andorrana a través de les coaccions, les amenaces, l’extorsió i el xantatge. Així, veu indicis clars en una investigació que es va iniciar el 5 de setembre del 2016 arran d’una declaració judicial d’Higini Cierco davant la batllessa instructora de l’anomenat cas BPA, Canòlic Mignorance, on va explicar que a partir del mes de maig del 2014 tant ell com el CEO del banc, Joan Pau Miquel, van ser coaccionats i extorsionats, primer per l’inspector del Cos Nacional de Policia agregat d’Interior a l’ambaixada espanyola, Celestino Barroso, i després pel comissari en cap d’Afers Interns, Marcelino Martin Blas, alies Fèlix, en diferents trobades amb Miquel a Madrid.

La comissió rogatòria internacional d'Andorra remesa a Espanya per poder processar Mariano Rajoy/Quico Sallés
La comissió rogatòria internacional d’Andorra remesa a Espanya per poder processar Mariano Rajoy/Quico Sallés

La intenció de les coaccions era aconseguir les dades dels suposats comptes bancaris andorrans del president Artur Mas, del vicepresident Oriol Junqueras així com els membres de la família Pujol Ferrusola. L’amenaça per aconseguir la informació era un virtual tancament del banc andorrà (BPA) com la seva filial espanyola Banco Madrid. Les amenaces es van complir amb el tancament de les dues entitats bancàries el 10 de març del 2015. Un tancament que ha generat diverses causes a Andorra i un procés judicial a Madrid així com un informe del Servei de Prevenció de Blanqueig de Capitals del Banc d’Espanya (SEPLAC), que reconeix que no hi havia motius per intervenir el banc.

Part justificativa de la comissió rogatòria internacional d'Andorra cap Espanya per processar Mariano Rajoy i la policia patriòtica/Quico Sallés
Part justificativa de la comissió rogatòria internacional d’Andorra cap Espanya per processar Mariano Rajoy i la policia patriòtica/Quico Sallés

La querella va ser ampliada l’agost del 2020 arran de diverses aparicions i filtracions dels arxius del comissari jubilat José Manuel Villarejo, així com informació sobre la ja famosa policia patriòtica. De fet, la querella inicial va emetre també comissions rogatòries només contra els responsables policials, però va resultar ineficaç perquè l’Estat va protegir o bé amb “immunitat diplomàtica” o bé posant en un calaix a dormir el son dels justos la seva tramitació. En tot cas, només Martín Blas va comparèixer davant la jutgessa andorrana.

Rajoy no pot tenir immunitat a Andorra

Segons els portaveus de l’IDHA i de Drets, l’actuació del govern espanyol per “mirar d’aconseguir les dades bancàries dels polítics independentistes catalans –que, per cert, mai no han aparegut– va ser un atac en tota regla a la sobirania andorrana”.

“El senyor Rajoy, quan va visitar Andorra per reunir-se amb el govern del Principat, ho va fer com a president del govern espanyol i no com a cap d’estat –figurada reservada al Rei d’Espanya, segons la Constitució Espanyola–, amb la qual cosa no està protegit per la immunitat prevista a l’article 8 del Codi Penal andorrà, de la mateixa manera que tampoc no ho estan els seus ministres i la resta de càrrecs polítics implicats”, indiquen els impulsors d’un procés històric a Andorra. Ara comença la segona part d’un llarg camí processal, una part clau d’uns fets transcendentals de l’Operació Catalunya.

Més notícies
Alícia Sánchez-Camacho en una imatge d’arxiu | ACN
Una reunió entre Sánchez-Camacho i Villarejo va iniciar l’Operació Catalunya
Notícia: Una reunió entre Sánchez-Camacho i Villarejo va iniciar l’Operació Catalunya
Comparteix
El comissari es va trobar amb la lider del PPC a casa seva i van preparar l’estratègia de Vicky Álvarez
L'exDAO Pino, en una compareixença A.Martínez Vélez. Pool / Europa Press
Els Pujol aconsegueixen condemnar un dels caps de la policia patriòtica
Notícia: Els Pujol aconsegueixen condemnar un dels caps de la policia patriòtica
Comparteix
Un any de presó i 7.200 euros de multa per l'exDAO del CNP
Una imatge de la vista oral del judici al BPA al Palau de Justícia Andorrana/Quico Sallés
Àudios i agendes de Villarejo constaten la trama andorrana de l’operació Catalunya
Reportatge: Àudios i agendes de Villarejo constaten la trama andorrana de l’operació Catalunya
Comparteix
Una reunió del jutge Pijuan amb el fiscal espanyol Grinda a Andorra enterboleix encara més el cas BPA
L'ambaixada d'Espanya a Andorra/Quico Sallés
El muntatge d’Espanya per xuclar les dades de catalans a la Banca Privada d’Andorra
Notícia: El muntatge d’Espanya per xuclar les dades de catalans a la Banca Privada d’Andorra
Comparteix
L'operació Llampec mostra com es van recollir indicis abans de tenir el permís judicial

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Xerels de Bot a juny 13, 2022 | 21:12
    Xerels de Bot juny 13, 2022 | 21:12
    Guau, guau i més guau. Això promet molt i molt. Tenien que ser catalans (i en català) els que destapesin les vergonyes de Ñ. Sofà i crispetes.
  2. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a juny 13, 2022 | 22:08
    Jeroni Munyós juny 13, 2022 | 22:08
    El polític espanyol Perez Rubalcaba (1951 - 2019 ) ja ho va advertir als seus col·legues espanyols "El estado [espanyol] pagará el coste de quitar de en medio Puigdemnt"; "el Gobierno [espanyol] se "arriesga a un varapalo político"; "[Rubalcaba]... ha aconsejado al Ejecutivo [espanyol] ser hábil en su estrategia para que el descrédito del Estado [espanyol] sea el menor posible...". La "festa" a l'estat espanyol ja ha començat. Temps. Cap agressió espanyola, sense resposta pacífica i no violenta.
    • Icona del comentari de: No pixis fora del test, corruptgent... a juny 14, 2022 | 17:00
      No pixis fora del test, corruptgent... juny 14, 2022 | 17:00
      Rubalcaba no parlava del batxiller foll, ja sabia que faria figa suspenent la DUI i fugint deixant-ho tot enmerdat. Va dir: El estado pagará el coste de quitar de en medio el independentismo". I qui el va "quitar del medio" va ser Fuigpelmón, un tarat...
      • Icona del comentari de: Al del fora de test a juny 15, 2022 | 13:12
        Al del fora de test juny 15, 2022 | 13:12
        No s'hi val a mentir, solament cal fer una recerca on-line per a saber fil per randa què va dir Perez Rubalcaba el 26 de gener del 2018. Una altra cosa és que en dir "quitar de en medio Puigdemont", es referís també a l'independentisme en general. No cal ésser gaire viu, per adonar-se que Espanya, per tradició de segles, sempre persegueix qui considera el "cabecilla" dels seus enemics. Creuen erròniament això, que tret el "cabecilla" de circulació, es carreguen alhora l'enemic. Encara tenim fortuna d'ésser al 2022, abans se'ls carregaven literalment directament...
  3. Icona del comentari de: Ella a juny 13, 2022 | 22:25
    Ella juny 13, 2022 | 22:25
    M'agrada que els documents siguin en català. No volien català, doncs tres tasses.
    • Icona del comentari de: Joan a juny 14, 2022 | 10:31
      Joan juny 14, 2022 | 10:31
      La llengua catalana és la llengua oficial d'Andorra, aleshores en quina llengua vols que ho escriguin ? Als catalans ens manca molt més sentit cívic, sentit d'estat i sentit comú.
      • Icona del comentari de: jm a juny 14, 2022 | 11:10
        jm juny 14, 2022 | 11:10
        també sentit espanyol borbonic????
        • Icona del comentari de: A en Jm a juny 14, 2022 | 12:56
          A en Jm juny 14, 2022 | 12:56
          Jm no cal fer-se el gracioset de forma tant vulgar, el sentit "espanyol borbònic" a casa nostra no serveix per a res de bo i te'l pot ben confitar.
      • Icona del comentari de: Ella a juny 14, 2022 | 15:10
        Ella juny 14, 2022 | 15:10
        Per en Joan, la llengua catalana també és la llengua oficial de Catalunya i en canvi aqui com bons colons que som els hi traduïm o ens els tornen i ens els fan traduir. Sí, als catalans ens manca molt més sentit cívic, sentit d'estat i sentit comú.
        • Icona del comentari de: Ramon G a juny 14, 2022 | 16:14
          Ramon G juny 14, 2022 | 16:14
          Sap que és un estat independent i amb un estat que defensi els interessos dels andorrans ? Sembla mentida que encara estiguem en aquest estadi, Ella.
        • Icona del comentari de: A Ella a juny 14, 2022 | 16:18
          A Ella juny 14, 2022 | 16:18
          Resulta que Andorra és un estat independent, té una justícia pròpia i independent i els jutges han de dominar la llengua oficial del país, com en tots els estats independents del món. Si encara se t'ha d'explicar això, ja és l'hora que despertis i et posis les piles. Ànims.
        • Icona del comentari de: Via fora els adormits a juny 14, 2022 | 16:26
          Via fora els adormits juny 14, 2022 | 16:26
          Ella, oblides o ignores uns "detallets", els jutges "catalans" son de formació espanyola, el dret civil català és diguem-ne "complementari i optatiu" i per a exercir de jutge a Catalunya la llengua catalana no és pas un requisit. A sobre la major part de jutges a Catalunya son de "pas" a l'espera de retornar al seu país. Visita Andorra i interessat com funciona un estat independent, per a acaba-ho d'adobar els jutges espanyols practiquen des de fa un anys el lawfare...
        • Icona del comentari de: El català no és la llengua oficial a Catalunya a juny 14, 2022 | 17:05
          El català no és la llengua oficial a Catalunya juny 14, 2022 | 17:05
          Gràcies al batxiller foll segueix sent llengua COoficial...
          • Icona del comentari de: Arnau a juny 14, 2022 | 18:04
            Arnau juny 14, 2022 | 18:04
            Quin comentari més poca-solta. Fa feredat que hi hagi tants d'infiltrats que van sempre a favor d'Espanya i que l'únic que intenten desesperadament és intentar enfrontar-nos, afortunadament sense succés, però, son molt pesats, un passa. El català no és l'única llengua oficial a Catalunya, però malgrat tot els catalans encara poden fer molts més per a fer visible la llengua pròpia de Catalunya, amb independència o mentre no la fem efectiva. MÉS FER i MENYS QUEIXAR-SE i PARLAR per a no res, això si que ens cal a tots.
            6
            Icona de dislike al comentari de: Arnau a juny 14, 2022 | 18:04 2
          • Icona del comentari de: d'un indepe per l'Arnau corruptgent a juny 14, 2022 | 21:53
            d'un indepe per l'Arnau corruptgent juny 14, 2022 | 21:53
            l'infiltrat de la monarquia bananera que millors serveix ha prestat és el batxiller foll: Suspendre la DUI en segons abans de fugir deixant-ho tot enmerdat. Aviat canviaran el nom de Cibeles a la plaça de Madrit per Plaza del hidalgo Fuigpelmón, por servicios prestados a la unidad de ejpaÑa!
            2
            Icona de dislike al comentari de: d'un indepe per l'Arnau corruptgent a juny 14, 2022 | 21:53 7
  4. Icona del comentari de: Dinorah a juny 14, 2022 | 03:38
    Dinorah juny 14, 2022 | 03:38
    Quina vergonya l'estat espanyol. La qüestió ja fa massa temps que és la mateixa : Què hi fem encara dins de l'estat espanyol ?
  5. Icona del comentari de: Català a juny 14, 2022 | 07:44
    Català juny 14, 2022 | 07:44
    De la justícia (d'arreu), no n'espero gaire res. Tanmateix a Andorra hi ha molta pela i els països europeus hi tenen interessos. Aquí Rajoy & cia. ho tenen magre.
  6. Icona del comentari de: Independentista a juny 14, 2022 | 08:26
    Independentista juny 14, 2022 | 08:26
    Dinorah, els nostes polítics gaudeixen d'un bon sou i de prerrogatives. Ja els està bé així.
    • Icona del comentari de: Resposta a l'independentista a juny 14, 2022 | 10:39
      Resposta a l'independentista juny 14, 2022 | 10:39
      No volem més comentaris de falsa bandera espanyolista. Ja n'hi ha prou de fer el mec. Hi ha polítics de tota mena. Per una altra banda al nostre malaurat país hi ha un munt de Bous, Torrellles, Anglades, Boschs, Garrigues, Alzines, Pareres, Samaranchs... que remen sempre cap Espanya, potser som el país amb més percentatge de renegats. No tot és blanc ni negre i el què és segur és que si hi ha molts de catalans que volem la independència, entre tots la farem efectiva.
    • Icona del comentari de: Pere Gallerí a juny 14, 2022 | 11:27
      Pere Gallerí juny 14, 2022 | 11:27
      Segurament et refereixes a polítics com Ros de Lleida (gaudeix d'un bon sou i de prerrogatives espanyoles) que ara és l'ambaixador d'Espanya a Andorra. Un altre renegat que treballa per a Espanya i pels interessos espanyols. "L'Independentista", un pobre despistat que no se n'adona de res, és més fàcil tirar de dret pel broc gros que no pas aturar-se un moment a guaitar on som i qui som i perquè portem tants anys de retard en aconseguir la independència. És evident si tots els catalans fóssim més conscients i amb sentit d'estat, segurament ara estaríem millor i com a conseqüència tindríem millor representats polítics.
      • Icona del comentari de: Si noi, a juny 14, 2022 | 17:03
        Si noi, juny 14, 2022 | 17:03
        i també li ha quedat una generosa pensió vitalícia al batxiller foll per suspendre la DUI en segons abans de fugir deixant-ho tot enmerdat. Algun dia donarà explicacions als independentistes catalans?
        • Icona del comentari de: Renoi a juny 14, 2022 | 17:21
          Renoi juny 14, 2022 | 17:21
          N'estem tips de comentaris de falsa bandera espanyola. Els xovinistes espanyols no aconseguireu dividir-nos.
          • Icona del comentari de: Falsa bandera? a juny 14, 2022 | 22:06
            Falsa bandera? juny 14, 2022 | 22:06
            Renoi, com el batxiller foll suspenent la DUI en segons i fugint deixant-ho tot enmerdat?
            2
            Icona de dislike al comentari de: Falsa bandera? a juny 14, 2022 | 22:06 7
    • Icona del comentari de: Ens roba i que, Don Ferrovial.erc a juny 14, 2022 | 16:00
      Ens roba i que, Don Ferrovial.erc juny 14, 2022 | 16:00
      No son politics, son lladres dels nostres impostos. Pinso pel junqueras, que està molt prim, el Molt Honorable Ferrovial y hermano
  7. Icona del comentari de: Independentista a juny 14, 2022 | 08:26
    Independentista juny 14, 2022 | 08:26
    Dinorah, els nostes polítics gaudeixen d'un bon sou i de prerrogatives. Ja els està bé així.
    • Icona del comentari de: Dinorah a juny 14, 2022 | 11:01
      Dinorah juny 14, 2022 | 11:01
      Aquests espanyolistes infiltrats, sempre tant graciosets. No se n'adonen del paperot que fan ? A tota Europa els polítics gaudeixen de sous suficients i d'algunes prerrogatives. Per una altra banda algunes persones que potser farien de polítics refereixen altres activitats més lucratives. A més a més els polítics dels estats independents europeus també gaudeixen de sou i algunes prerrogatives i no renuncien pas a res. Els que simplifiqueu problemes complexos aneu molt despistats, sembleu uns populistes de pa sucat amb oli i feu més nosa que no pas servei. Encara cal afegir que cada país té els polítics que es mereix i que pot, els polítics no venen pas d'una altra galàxia ni cauen d'enlloc, son un reflex de la societat. Si al nostre país a tots ens cal molt de sentit d'estat, és obvi que als nostres polítics també els hi en manca molt. A mi no m'està bé el teu discurs que sembla més de l'enemic que no pas d'algú sensat. Si no comprens això, posa't-hi fulles però no ens intentis enredar.
  8. Icona del comentari de: Narcís a juny 14, 2022 | 09:10
    Narcís juny 14, 2022 | 09:10
    De nassos . . . de collons de mico . . . ja tocava procurar " justícia " ! PD : com pot ser possible fúmer fora el MHP Torra , anar contra qui fou elegit o Turull ( malgrat l' acudit CUP ) i perseguir en MHP Puigdemont . . . . . i aquests tipus amb el munt de malifetes a quina pitjor .. tan amples ?
    • Icona del comentari de: Psiquiatra d'en Narcís a juny 14, 2022 | 17:08
      Psiquiatra d'en Narcís juny 14, 2022 | 17:08
      Fagi el favor de prendre's la medicació abans de vomitar incongruències, altrament l'hauré de tornar a tancar al frenopàtic d'on mai l'hauria d'haver deixat sortir.
  9. Icona del comentari de: Endavant a juny 14, 2022 | 09:16
    Endavant juny 14, 2022 | 09:16
    Sabeu si aquests espanyols corruptes poden eludir la citació? Ahir al vespre cap diari espanyol en parlava. No sé si admeten que Andorra és un estat amb la mateixa legalitat que la sacrosanta España.
  10. Icona del comentari de: fideli a juny 14, 2022 | 09:58
    fideli juny 14, 2022 | 09:58
    Andorra, no reconeix la independència de Catalunya? i xq?
    • Icona del comentari de: Jeroni Munyós a juny 14, 2022 | 11:14
      Jeroni Munyós juny 14, 2022 | 11:14
      Fa anys que el nostre país ha engegat un procés cap a la independència i encara n'hi ha que no sabeu com funciona el món. Els estats independents del món no reconeixen un nou estat fins que no s'assoleix la independència efectiva. Aleshores la resta dels 190 i escaig d'estat independents del món, s'hi afegeixen, si cal, més o menys ràpidament. Abans no fan cap pas en aquest sentit. Una altra cosa son les prospeccions prèvies per a trobar afinitats en alguns estats per a afavorir que siguin els primers en fer costat al nou estat. A més Andorra, ni la resta dels 190 i escaig d'estats independents no reconeixen la independència de Catalunya perquè encara no és efectiva. Si repasseu la historia us trobareu casos com l'Argentina que va trigar 20 anys a fer efectiva la independència des que la va proclamar o el Sàhara Occidental, la 52a província espanyola, que des del 1976 sota el regnat de l'emerito l'estat espanyol se'n desentén, però la ONU encara considera aquest territori en litigi, sota responsabilitat espanyola...
    • Icona del comentari de: @ Fideli a juny 14, 2022 | 11:19
      @ Fideli juny 14, 2022 | 11:19
      Per diverses raons la principal i més evident és perquè cap estat reconeix un nou estat fins que la independència no n'és efectiva i segon qualsevol signe de suport envers Catalunya, per part d'un estat com Andorra, mentre romangui sota sobirania espanyola, ja coneixem tothom com les gasta l'estat espanyol... A tots plegats en manca molt de sentit d'estat i fins i tot sentit comú hi afegiria, Sr Fideli.
    • Icona del comentari de: Andorra, no reconeix la independència de Catalunya? i xq? a juny 14, 2022 | 17:13
      Andorra, no reconeix la independència de Catalunya? i xq? juny 14, 2022 | 17:13
      Jo et responc. No la reconeix ningú perquè el batxiller foll que mai vam votar, el va posar a dit Miss Catalunya per ser el més ruc que va trobar, va trigar setmanes a donar el resultat de l'1-O que vam votar i guanyar sota les porres dels piolines, 8 segons a suspendre la DUI, i hores a fugir deixant-ho tot i tothom enmerdat. Molt Poc honorable igens preparat pel càrrec, Miss Catalunya va aconseguir el seu objectiu...
  11. Icona del comentari de: Català a juny 14, 2022 | 10:03
    Català juny 14, 2022 | 10:03
    Endavant, Espanya no admet que hi hagi altre estat ni altra legalitat que la seva.
  12. Icona del comentari de: Ricard a juny 14, 2022 | 12:28
    Ricard juny 14, 2022 | 12:28
    Passats 8 anys dels crims ara es desperten els andorrans? Qui els ha donar permís des de Madrid? Han estat els racistes del PSOE, ara a la Moncloa? Jo fa mesos que estic denunciant que el govern dels andorrans està venut als castellans. No me'n refio ni un pèl del canvi d'actitud andorrà. No em quadra. I evidentment crec que els racistes en sortiran impunes. Desgraciadament. Esperem.
    • Icona del comentari de: @Ricard a juny 14, 2022 | 13:22
      @Ricard juny 14, 2022 | 13:22
      Els "andorrans" ja fa temps que estan desperts. El judici a Andorra contra el tancament il·legal i barroer d'un banc i altres afers on hi ha embolicats policies i funcionaris espanyols ja fa temps que està engegat, però, s'ha endarrerit degut a la pandèmia i a advocats que han hagut de canviar per renuncies. Hauries d'informar-te millor abans d'escriure coses incorrectes o que no son ben bé com ho escrius. En aquest mateix diari ens informen des de fa temps d'aquest judici a Andorra. També cal recordar que la persona que va ésser empresonada il·legalment per la justícia lawfare Espanyola, juntament amb Alexandre Rosell, és de nacionalitat andorrana.
      • Icona del comentari de: Ricard a juny 14, 2022 | 13:45
        Ricard juny 14, 2022 | 13:45
        No estic gaire d'acord. Fins ara no hi havia cap dels "patriotes" castellans encausats. A més la fiscalia andorrana no ha iniciat el procediment, sinó entitats privades, andorranes sí. El poder públic andorrà ha estat desaperagut.
        • Icona del comentari de: Cor de Lleó a juny 14, 2022 | 17:25
          Cor de Lleó juny 14, 2022 | 17:25
          Jo si que HI estic d'acord. Me la bufa que tu no HI estiguis d'acord, però com a mínim podries escriure com cal. On heu estudiat alguns ?
          • Icona del comentari de: Ricard a juny 14, 2022 | 21:04
            Ricard juny 14, 2022 | 21:04
            Vostè és un professor de català, que li bufa tot. I està d'acord amb tot. I no argumenta res, tret de fer classe.
            1
            Icona de dislike al comentari de: Ricard a juny 14, 2022 | 21:04 4
    • Icona del comentari de: Martí a juny 15, 2022 | 13:40
      Martí juny 15, 2022 | 13:40
      Ricard, per a informar-te millor pots seguir mitjans de comunicació locals com els noticiaris d'AndorraTelevisió, diaridandorra.ad o altaveu.com. De res.
  13. Icona del comentari de: buff a juny 14, 2022 | 12:39
    buff juny 14, 2022 | 12:39
    el m.rajoy, si és presenta al jutjat, serà a l'Andorra de teruel
  14. Icona del comentari de: Anònim a juny 14, 2022 | 15:23
    Anònim juny 14, 2022 | 15:23
    On són els trolls xarnegos? Que no tenen res a dir avui d'en mpuntorajoi i d'en sefuerteluis? Deu ser casualitat
  15. Icona del comentari de: A todo cerdo le llega su San Martín a juny 14, 2022 | 16:55
    A todo cerdo le llega su San Martín juny 14, 2022 | 16:55
    Ja el veig devant del jutge responent: "un plato es un plato..." HAHAHAHA....
  16. Icona del comentari de: Independentista a juny 14, 2022 | 17:07
    Independentista juny 14, 2022 | 17:07
    Ja estic cansat de rebre acusacions de falsa bandera. Es que no us adoneu d'en mans de qui estem?. De quin peu calcen els nostres flamants polítics, maleït sia?. Ho dic i ho repeteixo: nosaltres el Poble, volem la independència, els políitics no la volen. I d'aixó plora la criatura.
    • Icona del comentari de: I n d e p e n d è n c i a a juny 14, 2022 | 17:28
      I n d e p e n d è n c i a juny 14, 2022 | 17:28
      És clar "Espanya" també ens l'imposa el "poble" espanyols. Ets un curt de gambals que al capdavall, conscientment, o no, remes per a mantenir el nostre país dins d'Espanya. Els polítics son els representants del poble i aconseguir la independència no és fa baixant-te una App... tros de quòniam.
    • Icona del comentari de: Delfí Artós a juny 14, 2022 | 17:56
      Delfí Artós juny 14, 2022 | 17:56
      "Independentista", fart de prepotents i / o despistats fatigats i fatigants que critiqueu per criticar els polítics. Els polítics son els representants i un reflex del Poble, cada poble té els polítics que es mereix. Dir que tots els polítics son iguals i malparlar en general dels polítics és de poca-solta i no serveix per a res a banda de fer-se trampes. A més el "Poble" del qual parles malauradament per motius històrics, és ple de Bous, d'Anglades, de Garrigues, de Carols (o Querols), de Samaranchs, de Boschs, de Graus, de Godós, de Muntanyoles... que remen en sentit Espanya, estan al servei d'Espanya i no ajuden per a res a aconseguir la independència, ans al contrari. No adonar-se'n o desentendre's de l'entorn on vivim i de qui tenim en front, no ajuda pas a aconseguir la independència. A més si molts de catalans, polítics o no, volem la independència l'aconseguirem fer efectiva d'una única forma : Entre TOTS. Sí a la independència, sí a la democràcia i sí al sentit cívic i comú.
    • Icona del comentari de: I n d e p e n d è n c i a a juny 14, 2022 | 18:24
      I n d e p e n d è n c i a juny 14, 2022 | 18:24
      La "criatura" plora de moltes coses, estimat independentista. Per això aconseguir al independència és molt complex però no és pas impossible i en això estem. Creure's i fer creure als altres que tot és qüestió dels "nostres" polítics és una simplificació ridícula i banal massa pròxima al "populisme" i més que res foteu molt de vertigen. Treu-te els aclucalls dels ulls i si ets independentista, fes coses útils per la independència.
    • Icona del comentari de: Independentista i corruptgent, oi? a juny 14, 2022 | 20:14
      Independentista i corruptgent, oi? juny 14, 2022 | 20:14
      Falsa bandera és el que hem tingut durant 10 anys amb Miss Catalunya, el batxiller foll i el pallasso Torra. Ara manen uns altres, portan un any i no només han de lluitar contra la monarquia sinó també amb els corruptes prUcessistes cap enlloc que van en contra de tot com han demostrat. Des del primer dia han estat en contra de la taula de diàleg per demanar "AMNISTIA I AUTODETERMINACIO", però prefereixen prUcessar sense oferir cap alternativa millor.
  17. Icona del comentari de: Ferran a juny 14, 2022 | 19:10
    Ferran juny 14, 2022 | 19:10
    Yo creo que el imputado es M.Rajoy, el de los cobros de la caja negra de Bárcenas. Pero se sabe ya ,si es el mismo que el Registrador de la propiedad que fué presidente del gobierno?
  18. Icona del comentari de: Ella a juny 14, 2022 | 19:52
    Ella juny 14, 2022 | 19:52
    El Parlament proclama que el poble de Catalunya és sobirà, crec que ho ha dit més d'un cop. Però deu ser com allò que el català està "blindat" o que són un govern "republicà" i que el castellà és COoficial. No va ser en Junqueras qui va dir que en una Catalunya independent el castellà seria oficial? Així perquè ho diu ell. I l'Aragonès no va dir que per la independència de Catalunya no li faria res renunciar del català? Sí, als catalans ens manca molt més sentit cívic, sentit comú i sentit d'estat. Bé ho deixo aqui.
  19. Icona del comentari de: A. Nònim a juny 14, 2022 | 20:17
    A. Nònim juny 14, 2022 | 20:17
    Ses de el món , publuqueu tots els comentaris (no) o s’ha de fer o dir quelcom de particular ? És l’últim intent que faig
    • Icona del comentari de: Si noi, a juny 14, 2022 | 22:12
      Si noi, juny 14, 2022 | 22:12
      si fas un comentari a favor dels corruptes prUcessistes es publica en minuts, si critiques als corruptes prUcessistes "la segunda ya tal...". elMón.Cot és un pamflet corruptgent per si encara no ho has detectat...
      • Icona del comentari de: Renoi a juny 14, 2022 | 22:59
        Renoi juny 14, 2022 | 22:59
        Quina ridiculesa més grossa intentar ridiculitzar el procés cap a la independència amb "prucessisme" i d'altres bajanades o collonades, solament pot eixir de ments xovinistes espanyoles. Si hi ha més de 190 estats independents al món de totes les mides, deu voler dir que la independència política val la pena. Aleshores no entenc a què respon intentar ridiculitzar, sense cap succés, el procés cap a la independència del nostre país, encara més si l'opció oposada és una aixecada de camisa com una casa. Espanya no és cap unitat i encara menys indivisible de res, car dels del 1587 el regne d'Espanya no s'atura de perdre territoris que se li separen sense fre. Solament cal fer recompte de tos els estats independents actuals que eren "unitat indivisible" d'Espanya o territoris ex-espanyols que ara fan part d'un altre estat. Fins i tot encara resta el "merder" espanyol del Sàhara Occidental, encara sense solucionar des 1976 i a sobre l'ONU considera aquest territori encara sota responsibilitat espanyola.
  20. Icona del comentari de: Beirut a juny 14, 2022 | 22:09
    Beirut juny 14, 2022 | 22:09
    Alguns acabareu en alguna cuneta
  21. Icona del comentari de: Malamente a juny 14, 2022 | 22:11
    Malamente juny 14, 2022 | 22:11
    Són tant dolents, que encara es prendran Andorra i la faran Comunidad Autónoma de España. Vigileu!
  22. Icona del comentari de: Vergonya a juny 15, 2022 | 02:50
    Vergonya juny 15, 2022 | 02:50
    La generalitat155 encara no ha imputat al Rajoy, Soraya, Sànchez, Marchena etc..?
    • Icona del comentari de: Pere a juny 15, 2022 | 10:50
      Pere juny 15, 2022 | 10:50
      Un altre desinformat i mancat de sentit d'estat i de sentit comú. Saps quina és la diferència entre ésser una "comunitat" o regió d'Espanya i la independència política ? Saps que en un estat independent hi ha el poder legislatiu, l'executiu i el judicial ? Sap que un govern és el poder legislatiu ? Saps que Catalunya dins d'Espanya no té sistema judicial propi ? N'hi ha que no és que descobreixin la sopa d'all, és que encara no l'han "descobert". Espavileu que arriba el carril !
      • Icona del comentari de: Si a juny 15, 2022 | 14:18
        Si juny 15, 2022 | 14:18
        Ho, gràcies per la revelació. Sembla que als de la Generalitat els va molt bé la situació que descrius.
  23. Icona del comentari de: Cor de Lleó a juny 15, 2022 | 11:13
    Cor de Lleó juny 15, 2022 | 11:13
    Ricard, no n'encertes ni una, no soc professor de català, ni ho he estat mai. Ni faig classe de res, però, argumentaré el què vulgueu. Solament intento escriure i parlar correctament les llengües que conec i encara més la meva i la què és pròpia del meu país. Si això et sobta o et ve de nou, vol dir que hem topat de nou amb una prova que no som pas un país normal. Solament cal imaginar moltes persones que son molt deixades a l'hora d'utilitzar el català, però, esmercen esforços en fer tot el contrari en castellà o espanyol o en anglès... Si fessin el mateix que fan amb el català serien titllades de ridícules i altres coses. És tracta senzillament d'això, primer d'adonar-se de quina és la situació (en aquest cas de la llengua) i després reaccionar per a corregir coses que no van pas bé.

Respon a Narcís Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa