Missing 'path' query parameter

La notícia sobre els trens encarregats que no caben en els túnels semblen una excel·lent metàfora sobre la gestió política vigent. La deixadesa de funcions, lligada a una actitud arrogant dels gestors, ha propiciat un ridícul desastre que implica diners públics enviats a les escombraries. Almenys, en aquest error, tal com acostuma a passar, no s’ha atribuït la responsabilitat als maquinistes.

Aquesta història sembla matèria de metàfora sobre el que succeeix al món educatiu. La dèria per una suposada innovació, els canvis constants de metodologies, currículums i marcs legals acaba xocant amb crua realitat d’un túnel estret que condiciona el trajecte de la comunitat educativa. Arrosseguem una llarga història de subfinançament, infraestructures deficients, un tsunami de diversitat, de pauperització social, i el més preocupant, un llistat inacabable de decisions polítiques desencertades sense esmena. En el meu coneixement d’alguns polítics, d’aquests que, més que prendre, formulen propostes, em sobta sempre la seva ingenuïtat. Penso que la majoria són gent honesta i benintencionada, tanmateix, la responsabilitat de gestió sovint els fa tancar-se en una bombolla impermeable a la realitat. I, és clar, bona part de les iniciatives fracassen perquè no són capaços d’admetre que ens hem dotat d’unes vies amb túnels estrets i baixos i amb trens dissenyats per estavellar-se una vegada i l’altra contra les roques. El problema és que, en comptes de mesurar les dimensions de les boques d’entrada i sortida, tendeixen a culpabilitzar els maquinistes.

En les darreres setmanes, s’ha presentat el programa Sensei de mentoria de nous docents. Popularment, es coneix com el MIR de l’educació. Se suposa que és una iniciativa que té com a objectiu implementar una mena d’hibridesa d’iniciació professional amb formació, seguint el model que fan servir els metges. Sense valorar la idoneïtat o pertinència de la iniciativa, caldria explicitar la lletra petita. Es tracta d’un programa finançat pels fons europeus Next Generation en un 95 %, limitat a dos anys, a 60 centres i 500 aspirants i que no té garantida la continuïtat posterior.

Podríem discutir sobre un projecte, que sens dubte pot tenir els seus avantatges i inconvenients. Tanmateix, resulta obvi que això no es tracta de cap proposta ferma, sinó d’oportunisme polític i propaganda governamental. L’actual conselleria, malgrat les seves proclames, no ha recuperat encara la despesa per alumne, en euros constants, que la que hi havia fa dècada i mitja. La progressiva ruïna dels edificis escolars i la caiguda dels nivells educatius té a veure, com qualsevol observador imparcial podria adonar-se, amb una caiguda en la inversió pública educativa, que va passar del 3,55% del PIB el 2009 al 2,74% actual. Algú podria treure el comodí del dèficit fiscal i l’”Espanya ens roba”, tanmateix, com explicaria que el que actualment destina Espanya sigui d’un 4,21% del PIB? O com explicaríem que, en termes del percentatge dels pressupostos gestionats per la Generalitat s’hagi passat del 20,2% el 2009 al 17,6% el 2020? (i sembla, a l’espera d’una anàlisi pormenoritzada, que els tan lloats pressupostos de 2023 reduiran encara més la xifra). També hauríem d’estar parlant dels “invents del TBO”, encetats amb la famosa Escola Nova 21, artefacte bofillista del 2016, i que ja el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu va demostrar, amb xifres, que va resultar un lamentable error. O dels incomprensibles currículums, que requereixen especialistes en criptologia per interpretar-los. O de l’abandó dels tan menystinguts (i enyorats) llibres de text, substituïts per unes pantalles que són una veritable devoradora d’atenció dels alumnes i d’estajanovisme digital dels docents. O de la selecció a dit dels mestres, on, oh!, sorpresa!, es tria més per afinitat personal i capacitat de submissió que per competència i independència professional.

En qualsevol cas, amb anuncis com el del MIR, es produeix allò que podríem resumir com “la culpa la té el maquinista”. Si les coses no van bé, no és per un cúmul de despropòsits en polítiques educatives erràtiques, sinó que “els docents no estan prou ben formats.” I això desmenteix els mateixos informes de l’OCDE quan assenyala que el nivell de formació inicial i permanent dels docents espanyols està a la banda alta de la classificació mundial, i molt per sobre de la mitjana europea. Si se suggereix que els mals de l’educació se solucionen amb més formació dels docents, s’està empenyent a l’opinió pública a creure que té uns professionals dolents, cosa que, és òbviament, una afirmació falsa, tot i que a còpia d’anar qüestionant el seu estatus, pot acabar essent una realitat en pocs anys. Perquè és evident que aquests missatges dissuadiran a bons estudiants a optar per l’ensenyament. I, de fet, el deteriorament de les condicions laborals, o les progressives humiliacions en qüestions com l’ampliació del calendari escolar, a banda de la sobrecàrrega laboral i el qüestionament constant, ja està empenyent a molts a abandonar la docència per dedicar-se a activitats menys estressants (i marxen precisament els qui tenen millor qualificació per abordar un gir en la seva trajectòria professional). De fet, això ja va passar a l’Anglaterra de Tony Blair, i ara els britànics tenen un problema extremadament greu a l’hora de trobar bons mestres. O fins i tot, també costa trobar de “regulars”.

Poca gent és conscient dels diversos filtres que cal superar per esdevenir mestre o professor. A la selectivitat i la carrera, han de superar, en el cas de secundària, un màster, en el cas de tots, un curs d’adaptació del professorat interí supervisat per la inspecció, unes oposicions i una fase de pràctiques, és a dir, com a mínim sis obstacles. I de tots aquests processos, probablement millorables, n’és responsable la pròpia administració. Posar-ne un altre extra no millorarà les coses, tenint en compte que seria més fàcil intervenir sobre els anteriors. De fet, els problemes que es detecten sobre les carències en la formació inicial provindrien del mal disseny i supervisió a les facultats universitàries, sobre les quals és obvi que caldria intervenir. De fet, pel que fa als estudis de mestre s’ha instal·lat certa pedagogia new age desproveïda del més mínim rigor científic, es tendeix a la banalització del coneixement i es comencen a impartir tècniques psicològiques i emocionals més pròpies del hare krishna que del que es podria esperar del món acadèmic. D’altra banda, i com assenyalen diversos professors, la pressió per aprovar els alumnes –bàsicament per a complir amb indicadors de rànquings poc rigorosos– implica la renúncia a tot filtre de qualitat. Pel que fa al màster de secundària, que des de fa més d’una dècada cal superar per exercir com a docent, hi ha poca oferta, són els més cars de l’estat espanyol, i, no menys greu, tots els indicis apunten al fet que tenen una qualitat pèssima, molt farcits de palla i d’unes noves tendències pedagògiques sense contrast científic i excés de magufisme, acompanyats d’inacabables pràctiques, tutoritzades per docents estressats que no tenen temps ni per a ells. Finalment, si sumem quatre anys de grau, un (o dos) de màster, i un (o dos) cursos de MIR) ens podem trobar amb què no es podria ser docent fins als vint-i-sis o vint-i-set anys. I això és prohibitiu per a la majoria de famílies catalanes (i més tenint en compte que Catalunya és la comunitat on els estudis universitaris són més onerosos, i juga a la Champions europea de les taxes cares). El magisteri havia estat tradicionalment una carrera on hi havia una àmplia presència de classe treballadora (com un servidor) a qui tres anys d’universitat li permetien incorporar-se ràpidament al món del treball. I la formació actual, afegint més anys no és superior als plans d’estudis de fa tres dècades. De fet, es constata que amb aquesta degradació induïda de la societat, és constatable a escoles i instituts una creixent rasa cultural entre els més joves (i més precaris) i una generació més gran, que en termes generals, pot acumular un important background cultural.

Podríem pensar… un MIR docent millorarà l’educació, perquè, fent cas a certa frase manllevada d’algun estudi de l’OCDE (el club mundial dels empresaris neoliberals) el nivell educatiu depèn del nivell dels seus mestres. Tanmateix, ningú no pot qüestionar que el nivell dels metges catalans és de gran excel·lència (potser deu ser per això que medicina va quedar al marge de la reforma universitària de Bolonya, com arquitectura i algunes enginyeries essencials). Tanmateix, malgrat disposar d’uns boníssims professionals amb més de vuit anys d’universitat i pràctiques extenses, el nostre sistema sanitari cau a trossos, com la premissa de la formació com a element clau. I cau a trossos per una qüestió purament estadística: les retallades, acumulades al llarg dels anys, la insuficiència de recursos crònica, la gestió privatitzada col·lapsa el sistema. I ja podem tenir els millors maquinistes, que si es fan entrar trens grossos per túnels estrets ningú no ens estalviarà la tragèdia.

En realitat, quan parlem de la formació dels mestres, atiant la inconcreció del mot “qualitat”, no ens referim al domini científic de la matèria, ni de tècniques didàctiques, ni de familiaritat amb determinades metodologies pedagògiques, ni tan sols de les necessàries habilitats socials per bregar amb estudiants i les seves famílies. La mena de formació continuada que s’està imposant des del Departament d’Educació ens ofereix pistes. No hi ha cap oferta d’allò que en diríem “actualització científica”. Un llicenciat en ciències de fa trenta anys no li ofereixen cursets on els parli de les conseqüències dels nous descobriments sobre l’ADN, ni de les descobertes al voltant dels forats negres supermassius o exoplanetes. A un llicenciat en filologia catalana no li explicaran les actuals tendències en la literatura catalana o universal. Avui la majoria de formacions tenen a veure amb determinats projectes experimentals de pedagogies no contrastades, una educació emocional discutida per la majoria de col·legis professionals de psicòlegs o psiquiatres, rebran adoctrinament sobre l’enaltiment de l’emprenedoria, o, i molt especialment, un ensinistrament en educació digital just en un moment en què arreu del món es comença a qüestionar els efectes dels abusos de les pantalles als centres escolars com a destructors de les habilitats cognitives bàsiques dels alumnes. Ara bé, el que no expliquen és que la majoria de cursets de competències digitals que estan “obligant” als centres a impartir té a veure amb les obligacions contretes per les autoritats educatives per rebre fons europeus “next generation”. Perquè és obvi que, ara per ara, el Departament d’Educació sembla més aviat haver esdevingut una gestoria a la recerca de diners aliens, perquè els propis més aviat van a empreses privades en la seva obsessió per privatitzar serveis educatius (especialment en l’escola inclusiva).

Per què, finalment, de què va tot plegat? No és que el professorat no estigui ben format. És que el que es pretén és adoctrinar-lo, modelar-lo d’acord amb unes determinades idees. Perquè hi ha una obsessió amb fer-lo creure i combregar amb les idees més estúpides i les tècniques més absurdes. Perquè es vol destruir la seva independència professional i personal. Perquè, i això ho fan des que van decidir implantar la selecció arbitrària a dit per part de les direccions, el que pretenen és convertir-los en éssers conformistes disposats a obeir, no pas a ensenyar, sinó a transmetre allò que es vol des de la política. Perquè aquesta és sempre l’obsessió del poder, que veia massa llibertat de pensament a les aules. Perquè, efectivament, en aquesta destrucció del sistema educatiu tal com havia estat concebut, hi ha tot un projecte de transformació, com deia Margaret Thatcher, dels cors i les ànimes. Les dels professionals, i les dels nostres fills i alumnes.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ProuVergonya a febrer 10, 2023 | 22:55
    ProuVergonya febrer 10, 2023 | 22:55
    Cap esment a l'article de la vergonya d'utilitzar des de fa molts anys professors no qualificats per fer la matèria Llengua i Literatura Catalanes. Utilitzen llicenciats en Periodisme per a fer aquests cursos. I això des de fa molts anys. La falsa immersió lingüística encetada a l'EGB a finals dels 70 i seguida als Instituts mai fou aplicada. El més greu és que rebutjaven llicenciats en Filologia Catalana que feia anys que no exercien obligant-los a fer un any de Pedagogia. Fa molts anys que varen caure les inscriptions a Filologia Catalana a les Universitats del Principat. I res fou fet. El mateix amb els metges catalans que han de fer el MIR i els tercermundistes que fan venir ni MIR ni parlar Català. No vull posar adjectius tipus nom del porc als qui són responsables d'aquesta Gran Vergonya, però només cal llegir les respostes de la Marta Torné pel seu català infecte al programa Eufòria per copsar quina porqueria de país tenim i quina gentalla que governa la Colònia !
  2. Icona del comentari de: fartdetot a febrer 11, 2023 | 00:02
    fartdetot febrer 11, 2023 | 00:02
    Un resum perfecte de la puta innovació educativa. Un artefacte neoliberal que ens retornarà al Paleolític. Aquest trimestre m'obliguen a firmar uns informes "autoavaluatius", amb un autoretrat del nen en qüestió (ninot de pal) i tot d'smyleis somrients. Sort que em jubilo el proper curs.
  3. Icona del comentari de: Pels pèls a febrer 11, 2023 | 01:36
    Pels pèls febrer 11, 2023 | 01:36
    Quin ensurt! Em pensava que aquest cop t'oblidaves la Thatcher. Sort que ha aparegut al darrer moment. Quin neguit, suspens a la Hitchcock... Per cert, a aquesta frase hi falta el pronom "també costa trobar(-ne) de regulars".
  4. Icona del comentari de: Un professor qualsevol a febrer 11, 2023 | 10:54
    Un professor qualsevol febrer 11, 2023 | 10:54
    Com a docent, només puc mostrar d'acord en tot el que diu, Sr. Díez. (1) En el meu cas, cinc anys de llicenciatura (sóc dels antics), més el curs d'adaptació pedagògica, més un màster de cerca de dos anys de la meva especialitat, més dos anys estudiant tot el temari per preparar unes oposicions competint en una relació 14 aspirants/per plaça, un any de pràctiques i apa! ja estava a punt per atendre adolescents , que amb prou feina saben interpretar el que llegeixen, i dedicar hores i hores de classe a deixar que parlessin/expliquessin les seves experiències amb la tele o internet/deixessin anar les teories escoltades al seu influencer preferit, etc. Perquè que el professor expliqui una reacció química, o l'aplicació de l'àlgebra a determinat problema o què va significar el crac borsari del 29, per posar alguns exemples, són pràctiques frustradores, franquistes podríem dir, que es basen en el principi -passat de moda- de que el coneixement ha d'anar de dalt (el que en sap perquè ho ha estudiat) a baix (el que s'està formant encara). No! el coneixement ha d'anar en dues direccions i el professor ha de tenir temps, a cada classe, d'escoltar les opinions de trenta alumnes, entre els quals sempre hi un percentatge que no se n' assabenta perquè és estranger i amb prou feina sap preguntar "a quina classe em toca anar després?"; un altre percentatge que van perduts des de 5è de primària; els que hi són perquè els pares hi estan obligats, però que a casa els hi diuen als nens que no cal que facin gaire cas al professor; un percentatge que només pensen rebentar la classe i la passen conspirant sobre a quin company li faran la vida impossible a l'hora del pati. Per fi, tenim el grup d'alumnes fantàstics, tan adolescents com els altres, però educats, amb interès per aprendre, potser pobres però amb la il·lusió de sortir-ne algun dia, amb autèntic talent pels estudis, que miren de passar desapercebuts per no ser les víctimes dels assetjadors o perquè a algun professor il·luminat no els col·loqui al costat d'un dels mals alumnes "perquè així uns aprenen dels altres" i es descarrega sobre la criatura l'obligació d'endreçar un alumne amb mal comportament. Un alumne amb el qual no han pogut els professors. Miri si tenen en compte els coneixements, l'expertesa en una especialitat, que a l'hora de fer punts, amb quatre cursets tipus "macramé relaxant" o "risoteràpia", d'unes poques hores, sense haver de fer treball, només acreditant un 80% de l'assistència, ja tens tants punts com algú que hagi fet un màster de recerca d'un any.
  5. Icona del comentari de: Un professor qualsevol a febrer 11, 2023 | 11:17
    Un professor qualsevol febrer 11, 2023 | 11:17
    Com a docent, només puc mostrar d'acord en tot el que diu, Sr. Díez. (2) A la primera part del meu comentari, crec que ja queda clar que el rigor a l'ensenyament, la qualitat de les explicacions, han desaparegut. Tot és una "aproximació", un "més o menys", fins que es perd el coneixement del tot. Els que quedem, ja n'estem tips. Puja una generació ja educada en aquesta manca d'exactitud que trenca la tendència de que "cada generació pot avançar més, perquè pot pujar a l'espatlles de la generació anterior, i així veure fins més lluny" Aquests novells ja no fan la feixuga tasca de rumiar com explicar un tema, preparar una breu exposició a la classe, pensar alguns exercicis per fer entre tots i després algun de reforç a casa (si cal, que no sempre), corregir-los acuradament, pensar com explicar-ho de nou si el resultat general et diu que no s'ha acabat d'entendre o anar a buscar als tres o quatre que no se'n surten i pensar una activitat exclusiva per a ells, fins que ho entenguin. Alguns novells veuen que és massa feina, total, per haver-los de promocionar a tots igualment (i en això, tenen tota la raó) i ja ni preparen, ni expliquen, ni corregeixen. Munten una activitat col·lectiva; barregen alumnes "bons" perquè "estirin" els ganduls (ja pots comptar si funciona, la majoria de vegades); els deixen portar el mòbil per "buscar informació" (impossible controlar que tots en facin un bon ús) i després els nens s'auto-avaluen, perquè no necessiten ningú que els faci veure els seus errors de coneixements. Alguns d'aquests professors novells són víctimes del que els han ensenyant a les escoles de pedagogia (on, curiosament s'anima a futurs professors a ser oberts de mires, però no es toleraria que algú defensés una classe magistral de tant en tant); d'altres són víctimes de la seva pròpia ignorància (he conegut professors de matemàtiques, que no eren matemàtics..que no sabien com operar amb fraccions, per exemple, és el que té dir que els perfils de coneixement acadèmic "no importen"); d'altres no han estat capaços de superar unes oposicions i descarreguen la ràbia dient que el "contingut memorístic" és inútil. Coincideixo que tot és millorable, però substituir un examen anònim de coneixements, per una entrevista personal o un "cert carisme i capacitat de ser amè" i dir que és un sistema més perfecte, és, com a mínim, irresponsable. Fa temps que la majoria de professors més experimentats sabem que el futur ho pagarà amb professionals poc amants de l'exactitud i la feina ben feta. A aquest grup, sovint se'ns diu "franquistes" o partidaris de "la lletra, amb la sang entra", perquè clar, o ets un acòlit acrític de les noves tècniques, o ets un franquista (encara que en el seu moment fossis un defensor del dret dels fills de treballadors a rebre una educació de qualitat i anti-franquista actiu)
  6. Icona del comentari de: Un professor qualsevol a febrer 11, 2023 | 11:38
    Un professor qualsevol febrer 11, 2023 | 11:38
    Com a docent, només puc mostrar d'acord en tot el que diu, Sr. Díez. (3) Evidentment, el que ningú discuteix seriosament és per què s'opta per aquestes pràctiques pedagògiques, basades en l'aprendre a conviure, i no en aprendre continguts acadèmics (com si fossin incompatibles per se!) Amb la diversitat actual (a l'aula hi ha quatre o cinc nivells de coneixement previ; discapacitats de diversa gravetat auditives, visuals o cognitives; situacions socio/econòmiques desfavorables; creences religioses i valors morals diferents, etc..), caldrien aules amb molt pocs alumnes, de manera que el professorat pogués atendre amb proximitat a cada alumne, o bé dos o tres professors a l'aula, cadascú dedicat a un grup concret, amb dificultats específiques. A banda d'això, classes de reforç OBLIGATÒRIES de llengua o per posar al dia a aquells alumnes que arriben aquí completament analfabets (no són molts, però n'hi ha, i tant!) o que amb prou feina han anat a escola uns quants mesos a la seva vida, perquè venen de zones rurals molt pobres d' Àfrica i Amèrica Llatina. Van a parar, per exemple, a segon d' ESO per qüestions d'edat, però no saben llegir, ni sumar, o amb prou feina. Com que procurar recursos per tal que tothom aprengui i surti amb una formació satisfactòria suposa invertir en tots aquests recursos, s'ha trobat la sortida fàcil: "els coneixements no importen" El que compta és la "voluntat", la "intenció", dos paràmetres, com tothom sap, molt fàcils de mesurar de manera objectiva. Això ja ha passat a d'altres parts del món, que fa molt més temps que nosaltres que tenen dins casa seva la barreja de diversitat/manca d'inversió i sempre ha acabat en desastre. Va passar als EEUU i a Europa (sempre som els més llestos) ens en rèiem, fins que països com Suècia estan veient com els millors alumnes de les universitats fugen de la docència com del dimoni. A França, Gran Bretanya, Holanda, Bèlgica i molts estats que tenien models educatius de qualitat, cauen en picat els coneixements i s'estén el desànim entre els professors. Aquí, de moment, la gran solució ha estat desviar l'objectiu de l'escola. Ja no s'hi va a aprendre, es moldeja les creences de les futures generacions per tal de poder conviure sense fer els problemes socials massa evidents. Després, els fills de família amb possibilitats aniran a aprendre a bones universitats, i rebran suport científic.
  7. Icona del comentari de: LoPep a febrer 11, 2023 | 22:02
    LoPep febrer 11, 2023 | 22:02
    No oblidem els pares. La canalla mal criats venen mal criats de casa.
  8. Icona del comentari de: ernst a febrer 11, 2023 | 22:54
    ernst febrer 11, 2023 | 22:54
    ens cal que ens expliques, que faría en aquestes circunstancies per eixemple Federica Montseny ministra per uns mesos del gobern de Largo Caballero
  9. Icona del comentari de: Abans-profe de Catalunya, ara feliç profe d'Andalusia a febrer 12, 2023 | 10:33
    Abans-profe de Catalunya, ara feliç profe d'Andalusia febrer 12, 2023 | 10:33
    Doncs, estic d'acord amb tot el que escriu l'article però... alerta! Els propis docents, mestres i professors han sigut culpables d'aquesta ruïna educativa. La política va entrar a les aules en el moment del famós procés. I ningú es va posar les mans al cap. Van utilitzar les institucions escolars, els docents i estudiants. I el més greu és que nosaltres ens van deixar utilitzar. Això és una mostra de que ens van manipular i nosaltres els vem deixar fer. I ara fan el mateix, amb una realitat paralela que ningú està entenen, amb polítiques neoliberals i psicología i pedagogia holística i homeopàtica. Lleis educatives sense sentit i impossibles d'entendre, les pantalles digitals a tot drap, la deriva cap a l'eliminació del contingut i el coneixement.... Ve de lluny , però sí, ho hem permès nosaltres. Parlem de la fundació Bofill , però la fundació fa uns anys estava ben vista , és defenia les seves polítiques com a integradores i innovadores, eren el salva- patries del catalanisme, fills de la innovació educativa catalana. I els que ja vam alertar de totes aquestes polítiques neoliberals externalitzadores, que deixaven al marge les institucions públiques educatives I els seus professionals, tú mateix, i altres com tu, ens etiquetaveu com a neofatxes conservadors i coses pitjors. Doncs ara us mengeu vosaltres mateixos les vostres garrofes que heu creat amb la vostra intolerància.
  10. Icona del comentari de: Un altre professor qualsevol a febrer 12, 2023 | 10:38
    Un altre professor qualsevol febrer 12, 2023 | 10:38
    El Decret de Plantilles ha fet molt de mal en tots aquests anys... i jo penso que ja és hora que es comencin a donar noms de centres en què es practica aquesta discriminació basada en la submissió. Aquest Decret és únic a tot l'estat espanyol i ens hauria de fer avergonyir com a comunitat educativa catalana, hi ha centres que en què s'ha contractat a familiars de la direcció... i amb la llei a la mà. Per mi, el Decret de Plantilles urgeix derogar-lo i serà una lluita molt i molt dura perquè el Departament preferirà cedir en d'altres aspectes, donant més diners, hores, el que sigui al professorat, que no tirar per terra el pilar de la seva manipulació educativa basada en l'enxufisme i el servilisme. L'estat del nostre sistema educatiu és desolador, ja està provocant com comenta el redactor la marxa de docents de les aules i d'altres directament estan llençant la tovallola.
  11. Icona del comentari de: Narcís ( fart de falsa esquerra, de farsa esquerrana .. i pedagogia fora de lloc quan el que cal és ' ben ensenyar ' ! ) a febrer 12, 2023 | 12:02
    Narcís ( fart de falsa esquerra, de farsa esquerrana .. i pedagogia fora de lloc quan el que cal és ' ben ensenyar ' ! ) febrer 12, 2023 | 12:02
    Ras i curt : 1. qui són els que hi anaven de ' progres ' pel que fa a l' Educació ? 2. qui són els que hi anaven de tots som iguals així tots els escolars ? 3. qui són els que hi anaven d" entri tothom ' o ' nostra casa és vostra casa ' ? 4. qui són els que anaven d' aturar els aplicats fins ser la resta d' alumnes al mateix nivell ? qui són . . . els baliga-balaga jugant a humanistes-humanitaris tot esfondrant la voluntat així preocupació, ocupació i esforç de l' estudiant fi del qual n' és rebre coneixement, esencialmente, coneixement ? PD : i ara, que tot és un desgavell, un daltabaix, can seixanta !

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter