Hi ha, entre els sectors més reaccionaris, una adoració per la figura de Margaret Thatcher. La contemplen com a algú amb capacitat de sacsejar un país i portar-lo vers la prosperitat i el creixement, i també amb la capacitat d’esclafar implacablement els seus enemics (sindicats, estat del benestar, serveis públics). Personatges com Ayuso, o també la dreta classista llatinoamericana interpreten la seva figura de manera maniqueista, com a la figura que contraposa llibertat a comunisme (o socialisme, o qualsevol altre element, que al seu parer, esdevé una limitació als impulsos de l’individu en un sentit llibertari a l’estil d’Ayn Rand, la musa del neoliberalisme del segle passat).

La realitat, especialment si la mirem amb ulls d’historiador, és una altra de ben diferent. Que surti en un llibre recent del prestigiós historiador britànic Ian Kershaw en el recull de biografies de personalitats del segle XX “Personalitat i poder, forjadors i destructors de l’Europa Moderna” al costat de personatges com Hitler, Mussolini, Franco, Lenin o Stalin, no és precisament una bona targeta de presentació. Kershaw, acadèmic reputat, format a Oxford, professor de la universitat de Sheffield, autor de la que podríem considerar la biografia més canònica d’Adolf Hitler, i que políticament podríem encasellar en una mena de liberalisme moderat, més aviat la considera la madrina del Brexit, una persona de caràcter absurdament inflexible, oportunista i una influència molt negativa per a la societat britànica. I en això coincideix amb un servidor.

Per als amants de les sèries, no cal insistir en el fet que una de les millors de la darrera dècada és The Crown, aquesta superproducció de Netflix que, fent servir la trajectòria política i personal dels Windsor en general, i de la traspassada Isabel II en particular, ens permet resseguir, com tota gran sèrie, per reflectir l’evolució política, social i econòmica de la societat britànica. I en la darrera temporada els guionistes ens obsequien amb un retrat impressionant sobre la que va ser la primera dona que va ocupar el càrrec de primera ministra, amb una interpretació magistral a càrrec de Gilliam Anderson (la d’Expedient X). Servidor de vostès, que s’ha mirat tres vegades aquesta temporada centrada en la dècada de 1970 i la primera meitat de la de 1980, es pensava que Anderson dibuixava una Thatcher caricaturitzada, més o menys com la també magistral interpretació del mateix personatge a càrrec de Meryl Streep, a La dama de ferro (2011). Tanmateix, en la confrontació amb les imatges d’arxiu de l’antiga premier britànica es percep la perfecta imitació, fins al mínim detall, la gestualitat, la tibadesa verbal i la mirada assassina de la que va transformar, per sempre, i per mal, el Regne Unit. I era més aviat la Thatcher real la que semblava una caricatura, un personatge absurdament sobreactuat, amb una gran capacitat destructiva. Nou anys després de la seva mort, no és exagerat qualificar-la de personalitat tòxica, capaç de trinxar tot un país, i generar una influència molt negativa arreu d’Occident.

Thatcher no va ser conservadora. Va ser una transformadora, com ella mateixa reivindicava. Va aplicar les teories del neoliberalisme més despietat a la societat britànica a partir de la doctrina del xoc (l’aprofitament de circumstàncies excepcionals per aplicar mesures draconianes fonamentades en el principi que els rics saquegen els pobres), que tan bé va descriure la pensadora canadenca Naomi Klein. De fet, en les converses amb el seu “estimat amic” Augusto Pinochet, lamentava no disposar del poder il·limitat de què havia disposat el militar per imposar manu militari el neoliberalisme més despietat. Amb un narcisisme poc contingut i amb una seguretat pètria en si mateixa, va acabar transformant el Regne Unit en un país més hostil, insolidari, egocèntric, patrioter,… una mica a la seva imatge i semblança.

La majoria d’historiadors coincideixen que l’era del thatcherisme va tenir els mateixos efectes d’una plaga de llagostes. La seva intervenció econòmica va resultar una catàstrofe. Amb la intenció de rebaixar una inflació de dos dígits al 4-5% (l’únic objectiu complert) va aconseguir una greu contracció econòmica, la triplicació d’una desocupació que ja era exagerada, un dèficit desbocat, la destrucció dels necessaris contrapoders en tota democràcia (com eren els sindicats o les associacions veïnals) i tot plegat, a banda d’un empobriment generalitzat entre les classes treballadores, i contràriament a les seves intencions, la despesa pública no va disminuir, sinó que va continuar incrementant-se com en les dècades anteriors. De fet, sí que va aconseguir multiplicar les desigualtats econòmiques i culturals anteriors a l’esclat de la primera guerra mundial.

Ara bé, hi va altres efectes que van anar més enllà del que havien calculat els seus propis partidaris. La seva passió pel “lliure comerç” i la recerca del guany empresarial va acabar per desmantellar la indústria britànica, que va encetar una política de deslocalitzacions, especialment a l’Àsia, fet que, no només va devastar regions senceres (especialment al nord industrial, on va posar les bases per a l’hostilitat contra una Europa, a qui els mitjans controlats pels grans magnats thatcheristes com Rupert Murdock atribuïen el fenomen), sinó que va accelerar-ne el declivi econòmic i industrial de la Gran Bretanya, cada vegada més dependent a nivell tecnològic, i havent perdut bona part de les seves joies de la corona (com ara la seva indústria automobilística, o haver perdut també independència energètica). Per contra, a partir de les seves polítiques desregulatòries, els únics que van sortir guanyant van ser la city de Londres, creant un hub financer destinat a especular i empobrir la classe treballadora. En altres paraules, Anglaterra ha passat del fum de les fàbriques a fabricar fum. Una altra de les mesures empreses van ser la privatització dels serveis públics, amb els efectes coneguts d’un creixement exponencial de preus i una caiguda a plom de la qualitat. S’expliquen històries com ara la multiplicació del preu d’uns antigament orgullosos ferrocarrils, paral·lelament a la clausura de milers de quilòmetres i la tendència a acabar amb la llegendària puntualitat britànica. O la reducció a la meitat de les netejadores dels hospitals públics (amb sous rebaixats) que implicaven la multiplicació de les infeccions contretes entre els ingressats, que al seu torn, disparaven la despesa. O el fet que la venda de l’habitatge públic -segons la dama de ferro, per entrar en una dinàmica de “capitalisme popular”, que ha posat les bases d’una bombolla immobiliària que es pot considerar una de les principals indústries a escala mundial, i un greu problema de limitació d’un dret bàsic, responsable de la davallada del nivell de vida de les noves generacions. O una privatització d’empreses energètiques que, a la pràctica, han permès aquesta extorsió a escala europea que estan protagonitzant els grans grups inversors en directe, i que posa en perill la pròpia indústria europea.

Ara bé, i com ella mateixa deia el mateix dia que entrava per primera vegada al número 10 de Downing Street, tot citant Sant Agustí, el que ella no era transformar el país, sinó transformar les ànimes. I en aquest sentit, ho va aconseguir. El virus del neoliberalisme va instal·lar, com a un paràsit destructiu, el sentit d’individualisme competitiu en el convenciment dels britànics i els europeus. L’egoisme va trinxar els nexes socials i el sentit de la comunitat (allò de “la societat no existeix, només els individus i les famílies, Thatcher dixit). I a còpia d’aquestes transformacions, avui occident en general i el Regne Unit en particular és un lloc pitjor, més inhòspit, més fràgil des d’un punt de vista social i econòmic, més feble des de la psicologia col·lectiva. I és en aquesta mena d’hivern social on apareix el monstre del feixisme.

Perquè, en el fons, la secta dels adoradors de Margaret Thatcher, anhelen el mateix que el feixisme, la transformació de les ànimes en la direcció d’un món aristocràtic en què una minoria pugui esclafar la majoria social. Més o menys com reivindica bona part d’una dreta espanyola, ultradreta espanyola (i una part de la catalana) en una combinació de suposada “llibertat econòmica” amb restriccions a les llibertats individuals i qualsevol indici de sentit col·lectiu.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Filip el Tort a octubre 14, 2022 | 20:56
    Filip el Tort octubre 14, 2022 | 20:56
    CHAPEAOU
  2. Icona del comentari de: Infumable a octubre 14, 2022 | 23:25
    Infumable octubre 14, 2022 | 23:25
    Carai amb la Tatcher, es veu que ella sola va provocar tots els mals del s.XXI. I després la secta són els altres. Doncs hi ha una altra versió de la història i és que la decadència ha vingut de la mà de les esquerres que han governat bona part d'Europa les darreres dècades, de les limitacions de la UE a les indústries i produccions nacionals, l'entrada massiva d'immigrants, l'esfondrament que han provocat de la cultura occidental juntament amb la del cristianisme (no confondre amb església catòlica) com a filosofia de solidaritat amb els desfavorits, i en definitiva una decadència del pensament occidental ara suplantat per mera ideologia barata. Les ultradretes (no n'hi ha cap de catalana, ximple) són la conseqüència de les pèssimes polítiques d'esquerres, no pas la causa. Historiador? Explicador d'històries i para de comptar.
    • Icona del comentari de: Anònim a octubre 20, 2022 | 17:41
      Anònim octubre 20, 2022 | 17:41
      No cola Mengele
  3. Icona del comentari de: ciutadà a octubre 15, 2022 | 09:03
    ciutadà octubre 15, 2022 | 09:03
    Cert. Les anomenades esquerres defrauden el seu electoral i, aleshores, entren les dretes. Cosa què tampoc és cap catàstrofe, vist el capteniment i la manera de fer de les esquerres.
  4. Icona del comentari de: Infumable Infumable a octubre 15, 2022 | 11:44
    Infumable Infumable octubre 15, 2022 | 11:44
    La historia es pot mirar de maneres diverses, però no pas fent servir l'ull del darrere. En primer lloc la social-democràcia d'ara no es la de la postguerra ni la dels anys 50 - 60 -70 del segle passat. Aquells socialdemòcrates van aixecar Europa de les seves runes i van crear unes de les societats mes cohesionades i benestants que s'han vist. El que ha succeït després es pura corrupció de les elits polítiques socialdemòcrates a mans del poder econòmic, els de Hermann Schroeder es potser el mes paradigmàtic però n'hi ha un gavadal. L'inmigració no es el problema, sinó com es gestiona. Nomes cal veure per exemple com funciona Singapur en aquest aspecte. Ara be, la màniga mes o menys ampla amb l'inmigració no es una política de l'esquerra, al menys no exclusivament. Els que parlen de comunisme quan es refereixen a qualsevol partit que no es de dreta o de ultradreta no son mes que fanàtics neocons o be directament faixistes. I el deliri final: Ara resultarà que si anem malament es per que la població ha perdut els valors cristians a mans dels inmigrants. Valors cristians que impregnaven a l'aristocràcia europea des de l'edat mitjana fins al segle XVIII, a les noves elits econòmiques nascudes amb la revolució industrial, i molt particularment a Adolf Hitler, Benito Mussolini, Francisco Franco i Pius XXII, fan de tots ells. Nomes per que quedi clar, el cristianisme no te l'exclusiva dels valor humanístics. Jesús va literalment plagiar la seva doctrina de altres que l'havien precedit, i tant l'Islam com el Judaisme com el Budisme estan impregnats d'aquests valors i conceptes, cal no oblidar que Jesús es un sant i profeta per l'Islam. Dit això, no cal ser una persona religiosa per ser solidari i sentir empatia per els altres, nomes cal ser una bona persona i no un fill putatiu de Margaret Thatcher.
    • Icona del comentari de: No vas més enllà del patètic 'fatxa tot aquell que discrepi' a octubre 15, 2022 | 14:21
      No vas més enllà del patètic "fatxa tot aquell que discrepi" octubre 15, 2022 | 14:21
      A saber què deus entendre tu per valors cristians. Que sí, que sí, que el cristianisme i l'Islam defensen el mateix. En tot cas no he dit que aquest sigui l'element en exclusiva, ni que calgui ser religiós per tenir aquests valors. Això t'ho treus de la màniga per tornar allò d'on no ets capaç de sortir, que és titllar alguns de feixistes. He dit que era un aspecte més en la decadència del pensament occidental que indiscutiblement va impregnar la societat d'uns valors específics, amb independència de si un era religiós o no, o de si Jesús va tenir o no la patent d'un cert pensament, o de si determinats personatges es van apropiar, com l'església, d'aquesta adscripció malgrat no en seguissin els seus valors. Cal saber diferenciar, i alguns no sabeu interpretar els fets ni amb els ulls de la cara ni amb cap altre. Afortunadament la història recent us està deixant a les esquerres dogmàtiques amb aquest ull del darrera ben a l'aire.
    • Icona del comentari de: El bona persona a octubre 15, 2022 | 14:31
      El bona persona octubre 15, 2022 | 14:31
      Home, alguns s'estimen més ser fills putatius de Stalin, o directament uns fills de...
    • Icona del comentari de: Ai, senyor! que no vol dir que sigui creient a octubre 15, 2022 | 17:01
      Ai, senyor! que no vol dir que sigui creient octubre 15, 2022 | 17:01
      El concepte de bona persona no és cap absolut universal, valga'm déu. A la societat occidental aquest concepte s'ha construït al llarg dels segles, sobretot sobre la influència de la cultura cristiana, i no té res a veure amb ser religiós.
  5. Icona del comentari de: Vic a octubre 15, 2022 | 12:30
    Vic octubre 15, 2022 | 12:30
    Veig per els comentaris que hi ha una gran falta de comprensió lectora...o pot ser formen part d'un cert pensament
    • Icona del comentari de: Un cert pensament a octubre 15, 2022 | 14:50
      Un cert pensament octubre 15, 2022 | 14:50
      Acusar els altres de falta de comprensió lectora sí que forma part d'un cert pensament. En tot cas, amb comprensió lectora o amb compassió lectora, els escrits d'aquest senyor sempre em sonen a velles consignes de lluita de classes à la CUP, embolcallades amb quatre dades per donar-lis legitimitat acadèmica. La mateixa cançó de fa dècades. Clar que a alguns nostàlgics això dels hits de la joventut els estimula d'allò més. Doncs res, a gaudir.
  6. Icona del comentari de: fat boy a octubre 15, 2022 | 18:19
    fat boy octubre 15, 2022 | 18:19
    Llastima que, per tota aquesta gran majoria perjudicada, va guanyar unes quantes eleccions. El raonament, en un mon perfecte, te tot el sentit pero tocant de peus a terra, fixi's en quins barris triomfen ara els de vox i ciutadans. I aixo es aixi perque l'imbecilitat es una malaltia que no te cura.
  7. Icona del comentari de: Gerard de sarria a octubre 16, 2022 | 20:37
    Gerard de sarria octubre 16, 2022 | 20:37
    No se on veu a la ultradreta catalana. L ultradreta catalana parla castella majoritariament i el seu patro mental es España. Per aquesta rao als autonmistes dilentants ja els hi va molt be aquest joc de que abans que vinguin els feixistes fem pinya amb els espanyols progres si es que n hi han. Som un pais ben desgraciat en mans d una collectiu politic altament corrupte i hipocrita que fan veure que no saben el que vol dir la paraula traicio o cara girada.
  8. Icona del comentari de: Ferran a novembre 01, 2022 | 09:39
    Ferran novembre 01, 2022 | 09:39
    Xavier Diez, a l'artikle hi ha algun error: "Ara bé, i com ella mateixa deia el mateix dia que entrava per primera vegada al número 10 de Downing Street, tot citant Sant"Agustí, el que ella volia no era transformar el país, sinó transformar les ànimes" però no va ser així, kuan el 1979 la Thatcher va inaugurar-se com a mestressa de l'UK va citar una pregària de Francesc d'Assís "https://www.margaretthatcher.org/document/104078 "on hi hagi diskòrdia, ke jo porti harmonia; on hi hagi error, ke jo hi porti veritat; on hi hagi dubte, ke jo hi porti fe; i ke on hi hagi desesper jo hi porti esperança"
  9. Icona del comentari de: Ferran a novembre 01, 2022 | 09:41
    Ferran novembre 01, 2022 | 09:41
    Xavier Diez, la frase de "la transformació" va tancar una entrevista ke li van fer als dos anys de govern (i no sembla pas que sigui cap cita d'Agustí d'Hipona) https://www.margaretthatcher.org/document/104475...

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa