Tensions entre l’exili i l’interior, guerra entre partits, ruptura del Govern del 52%, batalles internes a Junts, ruptura de la majoria parlamentària del 52%, enfrontament entre entitats i ara, crisi sagnant a l’ANC. La desintegració de la unitat independentista que va fer possible l’1-O –artificial, com totes les unitats que es fan i es desfan– arriba cada dia un graó més avall, en un pou que sembla que no tingui fons.
Si partim de la dada objectiva que tots els actors enfrontats en una guerra de múltiples fronts tenen un mateix objectiu, la independència de Catalunya, queda clar que la batalla és sobre l’estratègia. Els uns creuen que els altres estan completament equivocats i a l’inrevés. I les acusacions mútues fa temps que es van disparar en una espiral que no s’atura. Els egos, els ressentiments i la lluita per petitíssimes quotes de poder acaben de fer de motor d’aquesta situació endimoniada que, de moment, ningú és capaç d’aturar. En la política espanyola també hi ha canibalisme –està passant entre els socis de govern de la Moncloa amb la batussa per la llei del ‘sí és sí’–, però ells tenen un estat.
La primera expressió de la repressió per l’1-O –a banda de l’apallissament de votants per part dels cossos policials espanyols– va ser el 155. Immediatament, va venir l’exili i l’empresonament dels no exiliats. Després el judici i les condemnes. Paral·lelament, una multitud de causes obertes a milers d’activistes i manifestants. I ara s’ha entrat de ple en la tercera fase de la repressió: la destrucció del teixit associatiu que empenyia partits i institucions cap a la praxi independentista. I podria ser que hi hagués una nova entrega, en un àmbit que toca el teixit empresarial, quan s’acostin les eleccions a les cambres de comerç d’aquest any.
En un moment de desconcert en què ningú sap com construir la nova etapa, s’ha entrat en un bucle d’autodestrucció. Si l’independentisme vol ser un projecte creïble, algú ha de pitjar el botó de reset. I segur que no el trobaran intentant fer caure la presidenta de l’ANC que van escollir no fa ni un any.

