El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La pragmàtica era retòrica
  • CA

A la baralla dins de l’independentisme hi ha un motiu recurrent, una mena de leit-motiv que expressa un retret mutu de falta de claredat al voltant dels projectes estratègics. Cap dels dos partits independentistes reconeix que l’altre tingui un projecte i, en cas de tenir-ne, que sigui versemblant.

Els republicans acusen JxC de parlar d’independència, d’unilateralitat, fins i tot de DUI, sense explicar en termes clars com es farà tot això. Ells, en canvi, han obert llur programa i llur cor i han embadalit a tothom amb el contingut estratègic del seu independentisme “pragmàtic”: assolir el poder a la Generalitat amb un govern independentista “d’àmplia base”, amb JxC, la CUP i els Comuns. La seva tasca seria gestionar amb eficàcia l’autonomia, mirant d’eixamplar la base social de l’independentisme fins al vuitanta per cent. Aleshores, sota tanta pressió popular, es negociaria un referèndum d’autodeterminació. No és un programa per a la independència aquí i ara, sinó a llarg termini.

Els junters repliquen que sí que han exposat diverses vegades el contingut estratègic de la seva “confrontació intel·ligent”, sigui dit sense cap ànim d’ofendre ningú. Si els resultats del 14-F ho permeten, s’haurà de formar un govern només d’independentistes, de JxC, ERC i CUP, sostingut per una majoria parlamentària i presidit pel candidat de JxC. La seva tasca serà engegar la via unilateral a la independència oferint a l’Estat negociar un referèndum d’autodeterminació vinculant al mateix temps que es posa en marxa la maquinària per organitzar-ho, en cas de rebuig per part de l’Estat. Això és un pla concret, diuen a JxC: una via unilateral amb dos carrils. La proposta d’ERC, en canvi, és un ajornament de la independència a tan llarg termini com la democratització d’Espanya.

Falsedat i heretgia, s’indignen a can ERC, l’independentisme pragmàtic és això, pragmàtic. Pot ser que trigui una mica, cosa d’una o dues generacions, mentre s’ompli la pica fins a arribar a la pràctica unanimitat independentista que guaita a l’horitzó en Joan Tardà. Però serà pràctic, tangible, real i no les boiroses fantasies d’un independentisme “hiperventilat”, fins i tot de llunàtics, i que, per cert, segueix sense aclarir com es fa la independència unilateral en termes nets, comprensibles per a tothom, encara que siguin “intel·ligents”.

L’última declaració del MHP Puigdemont prescindeix dels retrets. Es troba al seu Twitter, @KRLS, encara que no als mitjans públics, d’on el president està exclòs per ordre d’ERC. Reitera els passos pràctics, concrets de la proposta d’independència unilateral i hi afegeix tres de la rellevància més gran: a) les noves bases d’una col·laboració independentista al govern exigeixen lleialtat mútua (sap greu que això sigui “nou”); b) un acord davant el previsible rebuig de l’Estat (també sap greu); c) superar el 50% i procedir cap a la independència amb “l’aval del Parlament”. Clar i blau com el cel diàfan. Exigir més, més concrecions sobre com es procedirà davant segons quines reaccions de l’Estat que ningú no sap com reaccionarà, només es pot fer des de la mala fe. Sobretot si els que els demanen no han estat capaços d’oferir una alternativa viable aquí i ara. El plet, doncs, hauria de resoldre-se’n en favor de JxC. Això, ja se sap, només passarà després de les eleccions. Però passarà.

De vegades, el cuc ve amagat a la poma més lluïda. Les precisions del president encara poden precisar-se una mica més. D’una banda quant a la xifra de tall i, d’altra, quant al lloc de la proclamació d’independència.

Pel que fa a la xifra de tall, del cinquanta per cent, és neta i tanca la qüestió de si no hauria de demanar-se una majoria qualificada superior. Però, d’altra banda, introdueix un factor de confusió si no es fa palès de quin col·lectiu es treu el percentatge, si del cens, els votants o els escons. Els moderats demanen que sigui sobre el total de vots emesos vàlids, i els més moderats dels moderats, del cens. Argumenten que una declaració d’independència no es fa cada dia, que és una decisió prou greu i ha de ser suportada per una majoria del poble. Els més radicals, en canvi, creuen que ja n’hi ha prou amb la majoria d’escons al Parlament i argumenten que, com la càmera representa la sobirania popular, és la que pren les decisions. Amb més del cinquanta per cent dels escons a favor, el Parlament podrà proclamar la independència en sessió solemne. Perquè parla en nom del poble. I aquesta és la segona precisió: la declaració es farà en seu parlamentària, amb el Parlament com a subjecte, no pas com a avalador.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ciutada del mon a gener 13, 2021 | 11:53
    ciutada del mon gener 13, 2021 | 11:53
    jajajajajajaja que t'has pres vell xarnego encara es viu, a madrit no has mort amb la neu o la pandemia, cachis quina mala sort, be , has de ser viu encara et queden molts culs convergents que llepar,i tu en tens lengua i llarga i llepas be molt be i a baix preu ademes, jajaja un xollo vell xarnego, en fi quin records en te el felipe dels huitanta ell te el cul net de almorranes i rentat jajaja si es que no n' hiha llengua com la teua jajajajajajajajaj.
    32
    Icona de dislike al comentari de: ciutada del mon a gener 13, 2021 | 11:53 344
    Respon
    • Icona del comentari de: Peret del Fluvià a gener 13, 2021 | 17:27
      Peret del Fluvià gener 13, 2021 | 17:27
      Un autoanomenat "ciutadà del mon" que fa vergonya de llegir; es creu graciós quan no passa d'estúpid galifardeu, i suposadament vol ridiculitzar en Cotarelo (cosa gens clara de lo malament que s'expressa, és possible que s'hagi confós d'articulista fins i tot). En el cas que realment llur intenció sigui la d'escarnir-lo, ha de saber que brams d'ase no arriben al cel. Aquest mon del que dieu sou ciutadà, ja us el podeu confitar, desferra humana.
      243
      Icona de dislike al comentari de: Peret del Fluvià a gener 13, 2021 | 17:27 51
      Respon
      • Icona del comentari de: jordi a gener 13, 2021 | 18:07
        jordi gener 13, 2021 | 18:07
        Pot ser ciutada sa passat, pero Cotarelo es un cambia- camisa, quan diu que Puigdemon (al el que no voto pero respecto) que no fa retrets i va deixar a Junqueras a la altura del "betum " en el seu llibre. Indepe................................tots junts fins la REPUBLICA.
        102
        Icona de dislike al comentari de: jordi a gener 13, 2021 | 18:07 153
        Respon
        • Icona del comentari de: Jerto. a gener 14, 2021 | 10:13
          Jerto. gener 14, 2021 | 10:13
          Preocupant el grau de desqualificació sistematica acompanyat d'insults, present en no pocs comentaris. Algú creu que es pot construir quelcom serios amb aquestes eines destructives. Si's plau
          31
          Icona de dislike al comentari de: Jerto. a gener 14, 2021 | 10:13 19
          Respon
          • Icona del comentari de: Núria a gener 14, 2021 | 13:02
            Núria gener 14, 2021 | 13:02
            Estic d'acord amb tu. El grau d'insults es tan greu que construir una Catalunya independent serà molt difícil. Es pot discrepar però s'ha de respectar sempre.
            5
            Icona de dislike al comentari de: Núria a gener 14, 2021 | 13:02 2
        • Icona del comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 13:42
          Si noi, gener 14, 2021 | 13:42
          Els corruptgents mai han estat indepes, van pujar al carro indepe per amagar les vergonyes Corruptgents que van organitzar fa 40 anys. Algú pot dir un sol pas endevant des de fa 10 anys? Son prUcessistes professionals!!!
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 18:47
        Ramon gener 14, 2021 | 18:47
        Per què el llegeixes? No cal. Quan hom signa així ja se sap d'antuvi que no mereix la pena escoltar-lo. Jo quan veig que algú signa amb aquest nom me'n foto directament dels rucs que es consideren ciutadans del món.
    • Icona del comentari de: Jo a gener 13, 2021 | 19:05
      Jo gener 13, 2021 | 19:05
      Moderador que collons fas que aceptes aquesta mena de merda aquí.
      97
      Icona de dislike al comentari de: Jo a gener 13, 2021 | 19:05 37
      Respon
    • Icona del comentari de: Nogensmenys a gener 14, 2021 | 19:39
      Nogensmenys gener 14, 2021 | 19:39
      Suposo que els ciutadans del món necessiten un racó apartadet o retrete on deixar anar allò que són. Llàstima de trobar-nos-hi, perquè la pudor fa passar basques
  2. Icona del comentari de: Ramon a gener 13, 2021 | 17:58
    Ramon gener 13, 2021 | 17:58
    Rere de cada "ciutadà del món" hi ha sempre un espanyolista: fixeu-vos com fins i tot riuen en castellà.
    232
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 13, 2021 | 17:58 128
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, mi fixo! a gener 14, 2021 | 07:29
      Si noi, mi fixo! gener 14, 2021 | 07:29
      Et dius igual que'l comunista Cotarelo que ha vist la llum, principis i valors del partit més corrupte de Catalunya i ara n'és el principal defensor. Tan fals l'un com l'altre!
      72
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, mi fixo! a gener 14, 2021 | 07:29 184
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 18:50
        Ramon gener 14, 2021 | 18:50
        Generació rere generació d'anticonvergents van passant a millor vida sense saber quin és el sabor de la victòria electoral catalana.
  3. Icona del comentari de: PItxolí a gener 13, 2021 | 18:05
    PItxolí gener 13, 2021 | 18:05
    Gràcies, senyor Cotarelo, per ajudar-nos a veure-hi més clar. Només així evitarem certs errors.
    158
    Icona de dislike al comentari de: PItxolí a gener 13, 2021 | 18:05 1
    Respon
  4. Icona del comentari de: Marçal a gener 13, 2021 | 18:18
    Marçal gener 13, 2021 | 18:18
    Els espanyols han perdut 72colonies i sempre amb un exercit escapant.se per cames. Sempre ho yan perdut tot, tretcontrael Govern legal de la Republica. Franco es va cagar al Sahara i es va fugar com rata cagada. Els espanyols tenen por i militarment son un desastre
    165
    Icona de dislike al comentari de: Marçal a gener 13, 2021 | 18:18 1
    Respon
  5. Icona del comentari de: snow a gener 13, 2021 | 20:03
    snow gener 13, 2021 | 20:03
    Llepaculs convergent....
    78
    Icona de dislike al comentari de: snow a gener 13, 2021 | 20:03 171
    Respon
  6. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 13, 2021 | 20:30
    Doctor Strangelove gener 13, 2021 | 20:30
    Quan diuen que en Xitxarel.lo és un llepaculs convergent, no van gens encaminats, clar que ho deu fer per un sou. Això té un nom que no reproduiré aquí car els hiperventilats recordarien els meus morts, i ells no en tenen cap culpa d'aquesta crua realitat. Dit això, dir "confrontació intel·ligent" parlant d'un partit que té com a líder un batxiller, doncs home, podríeu dir "confrontació espavilada" o bé "confrontació de Rinconete y Cortadillo", o fins i tot "confrontació quixotesca" (ho dic per en maracio Canadell i l'INH), però intel·ligent, això deixeu-ho per als Doctors, com un servidor. Doc.
    19
    Icona de dislike al comentari de: Doctor Strangelove a gener 13, 2021 | 20:30 233
    Respon
    • Icona del comentari de: Bilis no es bona, mai a gener 14, 2021 | 15:24
      Bilis no es bona, mai gener 14, 2021 | 15:24
      Si vols dir, el que vols dir; no deuries de dir "encaminats", sino "desencaminats", perque sino dius el que no vols dir. I tranquilízat, bilis no es bona, mai.
    • Icona del comentari de: Nogensmenys a gener 14, 2021 | 19:32
      Nogensmenys gener 14, 2021 | 19:32
      Dons ensenya'ns el títol de doctorat, ni que sigui honoris causa, que potser és el que vas buscant tota l'estona, que t'ho demanin... Dit això, i en espera de tan excel•lents notícies, et diré que el món va ple de titulats que no se n'enteren un borrall del que passa a casa seva, o a la del veí (si creus viure-hi)
  7. Icona del comentari de: Georgiana a gener 13, 2021 | 21:35
    Georgiana gener 13, 2021 | 21:35
    Això d'ERC d'ampliar la base no m'ho he cregut mai, perquè no han fet, ni fan res perquè els catalans a l'estranger ens arribi el paperam i les paperetes a temps! I mira que per no fer, és que no tindrien ni que treballar-se-ho per convencens de triar independència. Una pregunta a part d l'article, perquè ERC no ha ni felicitat a en Lluis Puig per la crucial victòria judicial?
    333
    Icona de dislike al comentari de: Georgiana a gener 13, 2021 | 21:35 113
    Respon
  8. Icona del comentari de: Ramon a gener 13, 2021 | 21:52
    Ramon gener 13, 2021 | 21:52
    L'estratègia d'ERC per eixamplar la base consisteix a de tant en tant dir que cal eixamplar la base. I ja està. Això és tot. Això és tot el que fan per eixamplar la base. O sigui absolutament res. Algú recorda quan va ser el darrer cop que ERC hagi donat qualsevol argument per la independència? Jo crec que encara entrenava el Barça Luis Enrique.
    400
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 13, 2021 | 21:52 345
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 07:15
      Si noi, gener 14, 2021 | 07:15
      en canvi els corruptgens que portan 10 anys donant voltes a Ítaca sense entrar a port quan surt l'oportunitat han fet molt, oi? Miss Catalunya una costellada de 3 respostes, Fuigpelmón suspen la dui en segons i fuig, Torra el pallasso ho ha trencat tot: La corona al migdia per seure a les poques hores al costat del Preparao, la lleialtat, la taula de diàleg sense oferir alternativa, fins i tot ha trencat als corruptgents.
      364
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 07:15 543
      Respon
      • Icona del comentari de: Anònim a gener 14, 2021 | 20:01
        Anònim gener 14, 2021 | 20:01
        ets un descgraciat
        • Icona del comentari de: Si noi, a gener 15, 2021 | 12:49
          Si noi, gener 15, 2021 | 12:49
          què he dit cap mentida?
  9. Icona del comentari de: Eudald Brotons a gener 14, 2021 | 01:36
    Eudald Brotons gener 14, 2021 | 01:36
    Jo estic flipant portem 300 anys esperant a ser independents i ara no podem esperar 2 generacions (20 anys) a fer les coses ben fetes. Amb un pla a mig-llarg termini es com s’assoleixen les fites complicades. No amb el infantilisme màgic dels últims 10 anys.
    27
    Icona de dislike al comentari de: Eudald Brotons a gener 14, 2021 | 01:36 205
    Respon
  10. Icona del comentari de: Observador a gener 14, 2021 | 07:23
    Observador gener 14, 2021 | 07:23
    Què es pot esperar de un comunista reciclat a neocon de vell? Miseries i resentiment: es baixa els pantalons i es posa de quatre potes devant el partit més corrupte de Catalunya. Tot un personatge sense principis, els castellans diuen: poderoso caballero Don Dineros.
    195
    Icona de dislike al comentari de: Observador a gener 14, 2021 | 07:23 340
    Respon
  11. Icona del comentari de: ER=Bartomeu a gener 14, 2021 | 09:47
    ER=Bartomeu gener 14, 2021 | 09:47
    ER faría de Catalunya, com va fer Bartomeu amb el Barça; de ser un equip guanyador i admirat arreu, a ferlo un equip ridícul que no guanya ni a las canicas, ni es capaç de no jugar un partit de fútbol mentres están atonyinant a la població a fora del estadi. ER faria el mateix; que Catanlunya passés de fer un referéndum com el del 1O i plantarse davant un Estat podrit com el espanyol, amb tota la seva parafernália militar/GC/régim monárquic, a ser una Catalunya pidolant sisplau, que algún día dintre dels próxims 100 anys, a poder ser, hi hagi una mayoría independista del 98%, i que el règim Espanyol, porfi/sisplau, porfi/sisplau, digui: sí podéu fer una consulta, si sou el 100%: indepéndencia, je,je.
    161
    Icona de dislike al comentari de: ER=Bartomeu a gener 14, 2021 | 09:47 78
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 12:24
      Si noi, gener 14, 2021 | 12:24
      Només t'equivoques en una cosa: Bartomeu abans votava Corruptgents i com molts prucessistes ara vota Ciudadanos.
      62
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 12:24 113
      Respon
      • Icona del comentari de: :-) a gener 14, 2021 | 13:38
        :-) gener 14, 2021 | 13:38
        Tinc raó, i ho saps!
  12. Icona del comentari de: Octubrista a gener 14, 2021 | 12:38
    Octubrista gener 14, 2021 | 12:38
    Els articles del senyor Cotarelo en aquest digital tenen, a banda de la lògica i la ponderació, la virtut de fer-nos saber, via respostes i comentaris, qui és la "bèstia negra" de l'unionisme. Com que no amaga que coincideix amb molts dels punts de vista del MHP Carles Puigdemont, veure la foto del senyor Cotarelo i que la fel d'espanyolistes, assimilats i botiflers de totes les soques, comencin a segregar bilis a dojo és tot una. Gràcies un cop més, senyor Cotarelo, pels seus anàlisi però també per indicar, als que encara tinguin algun dubte, qui és el dirigent que els catalans independentistes hem de seguir per aconseguir la llibertat.
    321
    Icona de dislike al comentari de: Octubrista a gener 14, 2021 | 12:38 216
    Respon
    • Icona del comentari de: Si joi, a gener 14, 2021 | 13:35
      Si joi, gener 14, 2021 | 13:35
      Fuigpelmón és el que va suspendre la DUI en segons i va fugir, oi? Normal que'l comunista i processiste Cotarelo el tingui com a referent...
      196
      Icona de dislike al comentari de: Si joi, a gener 14, 2021 | 13:35 252
      Respon
      • Icona del comentari de: Bilis no es bona, mai a gener 14, 2021 | 14:26
        Bilis no es bona, mai gener 14, 2021 | 14:26
        "noi", no "joi", no et alteris colleguis!
        29
        Icona de dislike al comentari de: Bilis no es bona, mai a gener 14, 2021 | 14:26 33
        Respon
  13. Icona del comentari de: Espanya/Catalunya a gener 14, 2021 | 13:37
    Espanya/Catalunya gener 14, 2021 | 13:37
    No es tracta de percentatges, sino que Catalunya es dels catalans, com Espanya es dels espanyols. I el espanyols que viuen a Catalunya, o accepten aixó (que no te res de dolent, benvinguts son), o sino poden viure amb aixó, pos; porta i adeu.
    141
    Icona de dislike al comentari de: Espanya/Catalunya a gener 14, 2021 | 13:37 28
    Respon
    • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 14, 2021 | 20:21
      Gonzalo gener 14, 2021 | 20:21
      Falta un "pequeño" detalle... Cataluña es una región de España.l. Y la soberania de España, recae en todos los españoles. Modificad la ley, y no habrá ningún problema en hacer los referendums que queráis.
      28
      Icona de dislike al comentari de: Gonzalo a gener 14, 2021 | 20:21 125
      Respon
      • Icona del comentari de: Bla, bla... a gener 15, 2021 | 08:27
        Bla, bla... gener 15, 2021 | 08:27
        Bla, bla... sempre el mateix argument estúpid, que tot el món sap que es estúpid, fins els mateixos que el proposan (o es que els que el proposen son estúpids ells mateixos, i llavors no es adonen que es estúpid, i es creuen que es un molt original e ingeniós argument). Espanya pertany a Europa, per tant vota tota Europa en les eleccions espanyoles. Europa pertany al món, pertant vota també un ciutadá de Singapur quin europarlamentari será europarlamentari. Scotland pertany a UK, pertant vota UK entera per Scotland. Cuba era una colonia de Espanya, per tant mai serán els cubans sobirans sobre el seu territori. Etc, etc, etc...
  14. Icona del comentari de: Marçal a gener 14, 2021 | 16:29
    Marçal gener 14, 2021 | 16:29
    Esborrar comentaris sobre la indecencia, indignitat i inaptitud del Deu Junqueras es propi de la censura tv3.3rc.cat.radio
    141
    Icona de dislike al comentari de: Marçal a gener 14, 2021 | 16:29 113
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 18:28
      Si noi, gener 14, 2021 | 18:28
      i esborrar comentaris que ensenyan les vergonyes dels corruptgents processistes també, i passa molt més sovint.
      83
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a gener 14, 2021 | 18:28 121
      Respon
  15. Icona del comentari de: Anònim a gener 14, 2021 | 18:21
    Anònim gener 14, 2021 | 18:21
    La gran inteligencia de Cotarelo no la desplegat fins que no ha vingut a Catalunya, ensenya als catalans "bons" del perill d'ERC i lo dolens que son. Cotarelo no sap qui governa la D.de B. Cotarelo no sap que un alcalde de JxC l'han vecunat de coronavirua etc. etc. Un Vargas Llosa a la Catalana
    108
    Icona de dislike al comentari de: Anònim a gener 14, 2021 | 18:21 190
    Respon
  16. Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 18:42
    Ramon gener 14, 2021 | 18:42
    Que cal "eixamplar la base" és un parer que es pot tenir. Però no ERC sense demanar abans perdó i donar moltes explicacions per haver forçat a fúmer el país sencer pel penya-segat amb el parer contrari. ERC no pot tenir la santíssima barra de pretendre que ara no hi ha les condicions després de vint anys de despotricar contra Convergència del bracet i al servei de l'enemic real i amb l'argument contrari o sigui que les condicions ja hi eren des dels anys 80, que s'ha d'estar sonat.
    111
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 18:42 35
    Respon
  17. Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 19:00
    Ramon gener 14, 2021 | 19:00
    L'anticonvergent té com a tret característic comú l'odi al nacionalisme català però coneix de diferents subespècies. La subespècie progre, per exemple. Que té com a tret diferenciador una pulsió totalitària (no en tenen prou amb el 99% de l'espai mediàtic: el 1% que s'escapa a llur control els treu de polleguera). I dins la subespècie progre, hi trobem la família republicana. Que llur tret identificatiu és que són uns sabatots.
    111
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 19:00 32
    Respon
  18. Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 20:17
    Ramon gener 14, 2021 | 20:17
    La genial estratègia d'ERC per eixamplar la base consisteix a de tant en tant dir que cal eixamplar la base. I ja està. Això és tot. Això és tot el que fan per eixamplar la base. O sigui absolutament res. Algú recorda quan va ser el darrer cop que ERC hagi donat qualsevol argument per la independència? Jo crec que encara entrenava el Barça Luis Enrique.
    78
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 20:17 25
    Respon
  19. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 14, 2021 | 20:17
    Gonzalo gener 14, 2021 | 20:17
    A la más mínima intención de organizar algún referendum de secesion, otro 155. Y este más duro. Lo volvereis a hacer? Nosotros también. Y con el aval de la UE, que ya ha dejado claro que cualquier intento unilateral de secesion dentro de un país miémbro, será condenado y por supuesto, sin reconocimiento alguno.
    • Icona del comentari de: Gonzalo Facha Segurata a gener 15, 2021 | 10:16
      Gonzalo Facha Segurata gener 15, 2021 | 10:16
      ¡Desde tu garita de segurata no vas a hacer una mierda!
      • Icona del comentari de: Yo, Gonzalo a gener 15, 2021 | 12:25
        Yo, Gonzalo gener 15, 2021 | 12:25
        Segurata tenía que ser :-)
    • Icona del comentari de: MOI a gener 15, 2021 | 17:21
      MOI gener 15, 2021 | 17:21
      YO SOY TU PADREEEEEEE...
  20. Icona del comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 20:51
    Ramon gener 14, 2021 | 20:51
    I ara algú em podria replicar que sí que s'han fet coses per eixamplar la base independentista. Per exemple, crear el personatge "Gonzalo". I hi estic d'acord. Aquest perfil, els posts que penja sí que reforcen i eixamplen la base independentista, però ho fa en tal mesura, ho fa de manera tan efectiva, que ja és veu que una iniciativa tan intel·ligent no pot ser obra d'uns sabatots integrals com els d'ERC.
    143
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 14, 2021 | 20:51 74
    Respon
  21. Icona del comentari de: Pedro Rogriguez a gener 15, 2021 | 08:46
    Pedro Rogriguez gener 15, 2021 | 08:46
    Junqueras es el tripartit psoe.erc.comunai el tri.deu padre, hijomy espiritu santo. Cal Adorar.lo es el MESIES DEL TRIPARTIT SALVADOR, ampliar la base del nazionals.espanyols a Catalunya. ERC com semprefent maragallades, montilladesi Caratollades, son inutils, inept3s i p.espanyols
    78
    Icona de dislike al comentari de: Pedro Rogriguez a gener 15, 2021 | 08:46 73
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a gener 15, 2021 | 12:40
      Si noi, gener 15, 2021 | 12:40
      millor fer maragallades que robar durant 40 anys i portar 10 anys prUcessant cap enlloc.
      32
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a gener 15, 2021 | 12:40 40
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 13:13
        Ramon gener 15, 2021 | 13:13
        Tots els enemics del nacionalisme català, des d'Aleix Vidal Quadras fins l'ERC del tripartit, preferien Maragall a Jordi Pujol. I és lògic, perquè el primer era botifler i el segon, patriota. Però a mi em sembla molt bé que la nació catalana s'obri de braços a qui, després d'una vida botiflera, acabi fent-se independentista. Benvinguts, estigueu tranquils que no se us passarà comptes pel passat i ni tan sols ens preguntarem si les raons pel tomb són o no són gaire dignes, gaire presentables. Ara bé, que ara la història es vulgui escriure a l'inrevés i s'honori qui va sabotejar les loteries catalanes, per posar només un exemple, alhora que es denigri qui va impulsar-les, doncs no. Això ja és travessar una ratlla vermella. Això és simplement inadmissible. Qualsevol retret a Jordi Pujol que no es multipliqui per mil als sociates és nacionalment indecent.
  22. Icona del comentari de: Anònim a gener 15, 2021 | 21:14
    Anònim gener 15, 2021 | 21:14
    Llegeixo els comentaris i m'estoro! Pero si tot es molt fàcil, tot es molt mes sentzill respecte el paper de ERC. Des de la seva "fundació" tenen dos ànimes i ara mana la federal espanyola. Dic bé. Espanyola. Perque? Perque necessiten un conill que corri al davant seu i han escollit l'espanyol. Això de gobernar i tenir convenciment, no va amb ells. De lideratge, res de res. Ho sento, es cosa apresa al Vaticá. Obeir a qui mana. I qui mana aquí, es Espanya. Doncs ja està. Així de sentzill. Per això, necessiten un conill per còrrer. Pero seu amor propi, no accepta que avui estigui a Waterloo.

Respon a Jo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa