El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La mentida del 50% de contraris a la independència
  • CA

L’escenari posterior a les properes eleccions, que en teoria s’han de celebrar el 14 de febrer, revela que els tres partits independentistes amb més opcions d’obtenir representació estan d’acord en una qüestió fonamental: el referèndum de l’1 d’octubre no va ser vàlid per decidir la independència de Catalunya. És igual que ho diguin clarament, com Esquerra Republicana o la CUP, afirmant que cal fer-ne un altre, pactat amb l’Estat, o que s’omplin la boca amb el mandat que en va sortir com fa Junts Per Catalunya mentre eviten parlar d’aixecar la declaració unilateral d’independència i de fer allò que tothom sap que cal fer: una insubmissió institucional sostinguda que comandi una revolta al carrer que generi un problema tan gran que sigui més barat acceptar la independència que combatre-la. 

És aquest al punt al que cal arribar per fer la independència. I la unitat que tanta gent reclama als partits hi és, evitant que es produeixi, atiant la por a una reacció d’Espanya que pensaven que funcionaria l’1 d’octubre de 2017, i com que no va passar, la magnifiquen ara per al cas de materialitzar la independència. Però com que la por per ella mateixa no funciona, cal que escenifiquin una resposta a aquesta reacció. Per una banda, una estratègia judicial a Europa que com a molt rescabalarà els represaliats però que de cap manera facilitarà la independència perquè cap país es guia per la justícia de les causes per donar-los o no suport ni cap tribunal es pot imposar a la pràctica a la sobirania dels estats. Per una altra banda, una estratègia d’hegemonia política de la mà de no independentistes que només serveix per perpetuar l’statu quo i mantenir uns càrrecs i uns sous autonòmics cada cop més buits de poder. Perquè, assoleixi el percentatge de vots que assoleixi l’independentisme a les eleccions autonòmiques, la mateixa por a Espanya que ells atien per evitar la via unilateral, aquesta la fa servir de veto per negar-se a fer qualsevol concessió, per molta base democràtica que tingui, i per centralitzar el poder.

De fet, és precisament aquesta por la que va impedir que a un referèndum unilateral com el de l’1O hi hagués més participació, i la que fa que molts ciutadans catalans votin partits no independentistes a les eleccions autonòmiques. Al meu anterior article, parlava dels resultats d’una enquesta Òmnibus del GESOP que va fer amb una mostra de 1.605 catalans aquesta tardor a petició d’un particular per a El Món. Entre els que votarien que no en la celebració d’un nou referèndum unilateral (com el que per cert va proposar el president Quim Torra, també invalidant el de l’1-O), un 41% canviarien al ‘sí’ per diversos motius. I entre els motius més esgrimits hi havia l’enfrontament civil, les represàlies contra les empreses catalanes, la presència policial als col·legis electorals i l’amenaça militar. Entre els que s’abstindrien, aquest percentatge s’elevava fins al 61%.

Això vol dir tres coses. La primera, que Espanya no té cap necessitat de pactar mai un referèndum, perquè sap que el perdria (en variar el vot negatiu o l’abstenció de molta gent) i alhora seguint fomentant la por d’aquesta part de la població representada per aquest 41%-61% d’enquestats manté el conflicte sota control. La segona, derivada de la primera, que mentre s’intenti resoldre la batalla política amb el tauler de joc autonòmic i per tant espanyol, res canviarà: els resultats de les eleccions seguiran essent d’un 50% de representació de partits que no defensen la independència, perquè aquests són vistos com una forma de donar resposta aquestes pors (enfrontament civil, represàlies econòmiques, amenaça militar…). I la tercera, i més important, que el conflicte sí que es pot resoldre de forma unilateral, perquè realment no hi ha més d’un 20% o un 30% de catalans que s’oposen a la independència, no un 50% com sostenen a Esquerra Republicana i com assumeixen sense dir-ho la resta de partits per evitar anar al xoc: hi ha un percentatge molt elevat que hi donarien suport si no es complissin una sèrie d’hipòtesis que tenen i que el 100% de la representació parlamentària sostenen, i d’aquí l’enrocament.

És aquí on, tornant a l’inici, ens hem de preguntar: si concloem que el referèndum de l’1-O és l’únic que es podrà fer per votar la independència (i en cas que es repetís donaria el mateix resultat), perquè és l’única votació on el ‘sí’ i el ‘no’ valen el mateix (a diferència del que defensa ara, per exemple, Esquerra Republicana, quan afirma que cal molt més del 50% d’independentistes per obtenir un mandat d’independència), què passarà si el president o presidenta de la Generalitat declara la independència obeint la declaració del 27 d’octubre de 2017 i crida a les institucions i els ciutadans a defensar-la?

Doncs passarà el mateix que va passar l’1 d’octubre de 2017. Que enviaran la policia i es demostrarà que el nombre de persones que s’oposen a la independència en la mateixa manera que les que la defensen, i que centenars de milers, si no milions, d’aquests que la defensen no permetran que el seu estatus polític el decideixi la violència de l’Estat. L’exerceixi o no. Sigui molta o poca. Perquè fins i tot si treuen els tancs a passejar, si aquests poguessin disparar, ja ho haurien fet fa tres anys, en un dia en què es va constatar que la nació que va fer possible que se celebrés el referèndum malgrat les porres no la controlava ningú (ni tan sols la Generalitat), mentre posaven l’Estat en perill com mai ho havia estat en 40 anys. No hi havia oportunitat més justificada per enviar l’exèrcit contra Catalunya. I no ho van fer. Perquè no només en pagarien un preu massa elevat, sinó que li farien pagar també a tot el nostre entorn.

El que farà possible la independència, doncs, i això pot passar avui, demà, en un mes, o mai, és que no permetem que els líders polítics independentistes trafiquin amb aquesta por que al final del camí sempre hi ha un espanyol amenaçant amb violència i facin il·lusionisme amb qualsevol via que suposadament ho pot evitar. Quan superem aquest farol, hi haurà un efecte dòmino i tot caurà pel seu propi pes. Com ho han fet tots els pobles que han assolit la seva llibertat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: expat a gener 07, 2021 | 08:35
    expat gener 07, 2021 | 08:35
    Aquest analisi es totalment lisergic. Fruit d un paradigma mental on ara resulta que el fre a l independencia l estan fent els independentistes.
    38
    Icona de dislike al comentari de: expat a gener 07, 2021 | 08:35 35
    Respon
  2. Icona del comentari de: Pep a gener 07, 2021 | 08:45
    Pep gener 07, 2021 | 08:45
    Clar i català
    25
    Icona de dislike al comentari de: Pep a gener 07, 2021 | 08:45 43
    Respon
  3. Icona del comentari de: Violant d'Hongria. a gener 07, 2021 | 12:22
    Violant d'Hongria. gener 07, 2021 | 12:22
    cal fer: una insubmissió institucional sostinguda que comandi una revolta al carrer que generi un problema tan gran que sigui més barat acceptar la independència que combatre-la. Estic totalment d'acord amb aquesta afirmació. El que farà possible la independència, doncs, i això pot passar avui, demà, en un mes, o mai, és que no permetem que els líders polítics independentistes trafiquin amb aquesta por que al final del camí sempre hi ha un espanyol amenaçant amb violència i facin il·lusionisme amb qualsevol via que suposadament ho pot evitar. Quan superem aquesta catxa, hi haurà un efecte dòmino i tot caurà pel seu propi pes. Com ho han fet tots els pobles que han assolit la seva llibertat. Molt ben dit sra Carracelas!!!
    75
    Icona de dislike al comentari de: Violant d'Hongria. a gener 07, 2021 | 12:22 45
    Respon
  4. Icona del comentari de: ¿Subes ou baixas as escaleiras, rapaciña Carracelas? a gener 07, 2021 | 13:12
    ¿Subes ou baixas as escaleiras, rapaciña Carracelas? gener 07, 2021 | 13:12
    Non entendes que en canto poñas o adxectivo "unilateral", cada referendo, sexa o que sexa, non é válido. O referendo non só ten que ser aceptado por España, senón tamén pola comunidade internacional, principalmente pola UE, e a UE deixou moi clara a súa postura antiindependente e antiunilateral.
    32
    Icona de dislike al comentari de: ¿Subes ou baixas as escaleiras, rapaciña Carracelas? a gener 07, 2021 | 13:12 39
    Respon
    • Icona del comentari de: fandinho a gener 08, 2021 | 01:50
      fandinho gener 08, 2021 | 01:50
      Galiza progresa lingüísticamen. Xa aparecen os de extrema dereita escrebendo en galego. Paranoia total
  5. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 13:39
    Ramon gener 07, 2021 | 13:39
    Som majoria absoluta folgada malgrat la colonització i a desgrat de tanta guerra bruta.
    124
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 13:39 46
    Respon
    • Icona del comentari de: Ricard a gener 10, 2021 | 15:06
      Ricard gener 10, 2021 | 15:06
      Fals. No menteixis. No hi ha cap diferència essencial entre JuntsxCat, Esquerra i CUP i el PSC, Podemos o PP. Són tots igual d'autonomistes, o sigui d'espanyols.
  6. Icona del comentari de: Teresa a gener 07, 2021 | 14:19
    Teresa gener 07, 2021 | 14:19
    La tècnica de Trump és la mateixa que la de Rajoy, però sembla que Rajoy va ser més llest o la democràcia espanyola éstà menys consolidada. Trump i Rajoy tenien un enemic, Biden i Puigdemont, tots dos han infiltrat ODI al seu bàndol, mitges veritats - mitges mentides i han tingut molts seguidors, Tots dos han utilitzat la justícia, Trump aquí ja ha ensopegat, Rajoy ha aconseguit que la justícia es considerés defensora de la pàtria. Trup ha perdut, Rajoy ha mig guanyat. No som independents i ell encara criden "a Por ellos". Ens resignem?
  7. Icona del comentari de: LlunyDeCat a gener 07, 2021 | 14:28
    LlunyDeCat gener 07, 2021 | 14:28
    Anàlisi perfecta que desemmascara els carallots de JXCAT, ERC i la CUP. Avui mateix la botiflera i corrupta Núria Marin ha estat salvada per JXCAT a la Diputació de Barcelona.
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 07, 2021 | 19:59
      JordiP gener 07, 2021 | 19:59
      Corrregeixo: per JxCat i ERC. I, obviament, pel PSC. Per dissort.
  8. Icona del comentari de: LlunyDeCat a gener 07, 2021 | 14:34
    LlunyDeCat gener 07, 2021 | 14:34
    No sé pas si els Catalans són conscients de qui són els líders dels partits independentistes. Quan els veig i els escolto parlar o els entrevisten... em fan basarda ! Ni en 1'000 anys fotreu fora els Espanyols amb aquests carallots, aprofitats, mentiders i sense vergonya ! Els heu de fer fora del joc i no votar-los mai més ! Voteu massivament als altres partits independentistes només per fotre fora aquesta púrria d'incompetents, covards i traïdors.
    27
    Icona de dislike al comentari de: LlunyDeCat a gener 07, 2021 | 14:34 10
    Respon
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 07, 2021 | 20:00
      JordiP gener 07, 2021 | 20:00
      Et refereixes a ... ?
  9. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 07, 2021 | 14:52
    Gonzalo gener 07, 2021 | 14:52
    Ya os gustaría que saliesen los tanques por la diagonal. No ocurrirá. No hace falta. Sois demasiado cobardes.
    65
    Icona de dislike al comentari de: Gonzalo a gener 07, 2021 | 14:52 247
    Respon
    • Icona del comentari de: sro284 a gener 07, 2021 | 17:22
      sro284 gener 07, 2021 | 17:22
      Juajuajuajua! Pero vamos a ver pelagatos! Se ha metido todo vuestros líderes espirituales a la cárcel, los prófugo fuera de España, se os ha denegado el nivel 3 ese de la cárcel, se le ha pegado una colleja y se le ha echado al Torrado ,y que carajos habéis hecho vosotros cobardes de M??!!! Ir a la cárcel, sacar a los vuestros si tenéis valor y luego preparaos para la tormenta perfecta para reventaros a todos! Solo sabéis escribir cobardes! Si supierais las ganas que os tengo os daría miedo banda de Mi!!!
      51
      Icona de dislike al comentari de: sro284 a gener 07, 2021 | 17:22 267
      Respon
      • Icona del comentari de: JordiP a gener 07, 2021 | 20:02
        JordiP gener 07, 2021 | 20:02
        Un altre promotor d'odi i enfrontament. Amb insults i amenaces. Molt bé. Aneu fent.
      • Icona del comentari de: Estrijol a gener 07, 2021 | 23:40
        Estrijol gener 07, 2021 | 23:40
        Els castellans -o castellanitzats- son una curiositat antropològica a nivell europeu. Però com tot, també això té la seva raó de ser. Cal no oblidar que la seva curiosíssima escala de valors s'ha vingut forjant durant molts segles , 1) a mans de capellans integristes, 2) a les casernes de militars tarats, cruels i colpistes, i 3) torturant, acotxinant i rematant vaques negres en public en lamentables espectacles als que tenen els santíssims collons de dir-ne "fiesta nacional"..
        78
        Icona de dislike al comentari de: Estrijol a gener 07, 2021 | 23:40 40
        Respon
      • Icona del comentari de: Gonzalo Facha Segurata a gener 08, 2021 | 08:56
        Gonzalo Facha Segurata gener 08, 2021 | 08:56
        Las ganas que tu tengas me las paso por el forro, bocinillas! A los chulitos como tu los pongo yo blanditos, “valiente”! Los presos politicos y los exiliados estan donde estan por que soys los herederos de Franco, El Impedido, los que gobiernais. Y ya hace un tiempo que se os ve el plumero... Si quieres nos vemos en Rambla de los Hijos de Mil Putas, 74 BCN. Te voy a bajar los humitos de ecspanyordo que tienes...
    • Icona del comentari de: Aitor a gener 08, 2021 | 06:03
      Aitor gener 08, 2021 | 06:03
      Alguien necesita una visita de los compañeros del norte, eh Gonzalito?
  10. Icona del comentari de: prepareu-vos, deixalla espaÑola! a gener 07, 2021 | 15:07
    prepareu-vos, deixalla espaÑola! gener 07, 2021 | 15:07
    Molt bon article. En aquest moment tenim dos enemics per a la independència: 1) els nostres polítics covards -que creuen que nosaltres també ho som i que se'ns pot "domesticar" -perdeu-ne tota esperança, cabrons!- i 2) Una pandèmia que ha frenat -mai aturat- en el temps el BON CAMÍ emprés després de la sentència del suprem: l'enfrontament amb ús de la força amb espaÑa fins el punt de fer córrer amb cagarrines a la "polisia nasioná" a Via Laietana. Està congelat en el temps, però els patriotes que volem que espaÑa acabi tant odiada com Serbia estem al peu del canó, preparats per tret de sortida -i pels molts trets següents, fins a la la llibertat. Visca la Terra! Lliure!
    164
    Icona de dislike al comentari de: prepareu-vos, deixalla espaÑola! a gener 07, 2021 | 15:07 71
    Respon
  11. Icona del comentari de: Robert Cavaller i Delsing a gener 07, 2021 | 15:31
    Robert Cavaller i Delsing gener 07, 2021 | 15:31
    Totalment d'acord amb l'afirmació de la Pilar: " insubmissió institucional sostinguda que comandi una revolta al carrer". Amb tot, jo afegiria el concepte de la República Agraïda, és a dir, un cop s'assoleixi la Independència, la primera llei del Parlament hauria de ser compensar la gent que ha estat al carrer, durant, posem, 2 mesos sense cobrar. La futura República hauria de pagar a la gent que la va crear, amb els diners precisament d'aquells que es van quedar a casa (ergo nyordos). És una manera d'incentivar la mobilització.
    130
    Icona de dislike al comentari de: Robert Cavaller i Delsing a gener 07, 2021 | 15:31 82
    Respon
    • Icona del comentari de: Anònim a gener 07, 2021 | 20:04
      Anònim gener 07, 2021 | 20:04
      Estic d'acord, però Josep Pla preguntaria: "I això, qui ho paga?" Madrit ens te agafats pels dallonses.
      25
      Icona de dislike al comentari de: Anònim a gener 07, 2021 | 20:04 57
      Respon
  12. Icona del comentari de: Caminem cap a la independència amb convenciment i bona lletra a gener 07, 2021 | 16:48
    Caminem cap a la independència amb convenciment i bona lletra gener 07, 2021 | 16:48
    Tants caps tants de barrets. Però, una cosa és certa, si molts de catalans ho volem, aconseguirem la independència, per això cal que en siguem com més millor. I vosaltres quants d'indecisos, despistats o "tantenfotistes" heu convençut a hores d'ara ? Som-hi, treballem per la independència política del nostre país.
    110
    Icona de dislike al comentari de: Caminem cap a la independència amb convenciment i bona lletra a gener 07, 2021 | 16:48 102
    Respon
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 07, 2021 | 20:06
      JordiP gener 07, 2021 | 20:06
      Aniria molt bé que el 14-F sortís una majoria absoluta per a un sol partit indepe, ja que els altres no volen anar en coalició. Obviament, el partit indepe per excelència, no aquests indepeautonomistes de pega.
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 08, 2021 | 00:09
        Ramon gener 08, 2021 | 00:09
        I quin és, aquest "partit independentista per excel·lència"? Estat Català?
  13. Icona del comentari de: Yos a gener 07, 2021 | 16:52
    Yos gener 07, 2021 | 16:52
    Los separatistas cada vez estáis más radicalizados porque al fin empezáis a ver que vuestros políticos adorados os han estafado y cobrando 100000 euros al año como que no van a mover ni un dedo. Lo que propone la autora y otros partidos de extrema derecha e izquierda es una especie de copia barata regional de lo que ha pasado en EEUU en su capitolio. Eso no sirve tampoco, aparte de que no lo vais a hacer ni de coña. Así que mucho bocachancla hay por aquí. Sois españoles y nadie entiende ese odio a lo que sois. Se os va mucha energía, tiempo y dinero en odiar. Pobre gente
    356
    Icona de dislike al comentari de: Yos a gener 07, 2021 | 16:52 410
    Respon
    • Icona del comentari de: Llibertat per als presoners polítics a gener 07, 2021 | 17:05
      Llibertat per als presoners polítics gener 07, 2021 | 17:05
      "Odio a lo que sois"? Tu no has entés res, o encara pitjor ho fas veure. Hi ha espanyols que sou molt recargolats. No cal afegir-hi res més.
      79
      Icona de dislike al comentari de: Llibertat per als presoners polítics a gener 07, 2021 | 17:05 20
      Respon
    • Icona del comentari de: A en Yos a gener 07, 2021 | 17:14
      A en Yos gener 07, 2021 | 17:14
      Resulta que si un català neix a Mollo és "espanyol" i si neix a Prats de Molló, és "francès. També que la Cerdanya està partida per un ratlla on al nord son "francesos" i al sud "espanyols". Fets com aquests demostren que per a ésser català no cal ésser "espanyol" ni n'hi ha cap necessitat. Ja sabem que això cou molt al ultra-xovinisme espanyol, però, és així. Malauradament hi ha fins i tot catalans que no saben que al nord dels pirineus també hi ha catalans i alhora saben perfectament que hi ha un penyal i una plana de 6,5 Km2 que son una pedra a la sabata de l'espanyolisme, Gibraltar. La ignorància i la síndrome d'Estocolm fa estralls entre nosaltres i l'espanyolisme intenta sempre aprofitar-se'n.
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 07, 2021 | 20:08
      JordiP gener 07, 2021 | 20:08
      NO hi ha límit a la votació. He provat de votar diversos cops i sempre ha funcionat. Per tant, el còmput no té cap valor. Ho sento, nen.
  14. Icona del comentari de: Sí a la independència a gener 07, 2021 | 17:00
    Sí a la independència gener 07, 2021 | 17:00
    Sigui com sigui, n'hem d'ésser molts els convençuts i per damunt de tot, no caure en els paranys de l'estat espanyol, intentar fer-nos minvar provocant enfrontaments, mitjançant la difusió de mentides -ara "fake news"- repressió, revenja... Ara a les properes eleccions voteu alguna de les candidatures democràtiques independentistes que s'hi presenten. És clar que en un referèndum d'autodeterminació també hi voten independentistes que no els atrau cap partit polític, però si l'estat espanyol ens interdiu fer un altre referèndum, l'opció que tenim ara és la suara esmentada: Voteu candidatures democràtiques i independentistes.
    101
    Icona de dislike al comentari de: Sí a la independència a gener 07, 2021 | 17:00 86
    Respon
  15. Icona del comentari de: Qué jeta iene la Carracelas a gener 07, 2021 | 17:06
    Qué jeta iene la Carracelas gener 07, 2021 | 17:06
    Todo el artículo es una manipulación. Suerte que la Piluca es lo bastante tontita como para poner la encuesta del Gesop como enlace y desvelar el pastel. La propia encuesta del Gesop ya está sesgada. Se hacen tres preguntas: 1. En cas que demà se celebrés un referèndum sobre la independència de Catalunya, què faria vostè? votaria que sí, votaria que no o s’abstindria?; 2. (Pels que votarien que no ) Es següents motius el/la farien canviar per votar afirmativament en cas de referèndum?; 3. (Pels que s’abstindrien ) Es següents motius el/la farien canviar per votar afirmativament en cas de referèndum?. Es evidente que faltan dos preguntas como mínimo: 2.bis. (Pels que votarien que SI ) Es següents motius el/la farien canviar per votar NEGATIVAMENT en cas de referèndum; 3.bis. (Pels que s’abstindrien ) Es següents motius el/la farien canviar per votar NEGATIVAMENT en cas de referèndum?.
    185
    Icona de dislike al comentari de: Qué jeta iene la Carracelas a gener 07, 2021 | 17:06 302
    Respon
  16. Icona del comentari de: Qué jata tiene la Carracelas a gener 07, 2021 | 17:15
    Qué jata tiene la Carracelas gener 07, 2021 | 17:15
    Los argumentos más esgrimidos para cambiar del voto no o abstención a si, no son los que dice Piluca. Son, que el referendum: 1. QUE FOS ACORDAT AMB EL GOVERN D'ESPANYA; 2. QUE VOTESSIN TOTS ELS ESPANYOLS; 3. QUE LA INDEPENDÈNCIA NO PROVOQUÉS UNA SORTIDA DE LA UE. Ya está todo dicho.
    121
    Icona de dislike al comentari de: Qué jata tiene la Carracelas a gener 07, 2021 | 17:15 297
    Respon
  17. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 07, 2021 | 17:43
    Luisnomeacuerdo gener 07, 2021 | 17:43
    Esta buena mujer que se toma todas las mañanas un batido de red Bull con esteladina y mierdaurnaschinas 155 mgs? Tiene que cambiar de medicación. No habrá indapandansia day y lo sabéis, payasos.
    117
    Icona de dislike al comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 07, 2021 | 17:43 402
    Respon
  18. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 18:59
    Ramon gener 07, 2021 | 18:59
    Nosaltres no sumem pas els vots de pudents, UDC i PACMA com a favorables a la llibertat de Catalunya. Seria il·lícit. Tan il·lícit, com que ells els sumin dins els contraris. Aquests vots a efectes del plebiscit independentista no podem comptar. Són nuls. Ergo la majoria absoluta independentista és folgada... tot i la colonització i la guerra bruta. I si en tenen dubtes que convoquin demà mateix un referèndum.
    122
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 18:59 114
    Respon
  19. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 19:02
    Ramon gener 07, 2021 | 19:02
    Però de totes formes, ja va apuntar-ho molt bé el MHP Carles Puigdemont, els espanyols no poden fer servir alhora l'argument del percentatge i la negació del dret. Si neguen el dret, a tomb de què ve el percentatge? I si el percentatge importa fins a ser determinant, com ho conjuminen amb la manca del dret? Com ho diuen ells mateixos, en llur tan bonica llengua, "olojuno olojotro, joé!".
    83
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 19:02 41
    Respon
    • Icona del comentari de: Lojuno y lojotro a gener 07, 2021 | 19:19
      Lojuno y lojotro gener 07, 2021 | 19:19
      Catalunya no és cap nació (ni per Herder ni per Renan) en el sentit actual de terme ni té dret a l'autodeterminació; l'ONU dixit. Això del percentatge és per passar l'estona; aquí no hi ha Camerons que se la juguin a un Brexit. Per cert, puteta Ramoneta, UDC fa anys que no existeix.
      373
      Icona de dislike al comentari de: Lojuno y lojotro a gener 07, 2021 | 19:19 530
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 21:43
        Ramon gener 07, 2021 | 21:43
        UDC, personatge, va treure 103.000 vots en les eleccions plebiscitàries. Parlo de la meitat d'aquella empresa de col·locació que va trencar amb Convergència. Ells van rebutjar el plebiscit entre d'altres raons perquè, deien, dins seu hi havia vot independentista i vot no independentista. Per tant eixos vots són nuls a efectes del plebiscit. Els 30.000 del PACMA també cal descomptar-los per idèntica raó. Ja només amb això fórem majoria absoluta... i m'he deixat els pudents!
        14
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 21:43 14
        Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 22:00
        Ramon gener 07, 2021 | 22:00
        Qui nega la condició nacional de Catalunya citant Herder i Renan (simplement perquè m'ho ha llegit), només demostra no tenir ni idea de quines són sengles teoritzacions de què és nació. Qui incompleix totes dues accepcions, per cert, és Espanya. Espanya no és nació herderiana (ni tan sols compartim idioma!), ni nació renaniana (el plebiscit convivencial no només no és quotidià sinó que l'intentes fer i et rebenten el crani).
        241
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 22:00 22
        Respon
  20. Icona del comentari de: Espectador a gener 07, 2021 | 20:26
    Espectador gener 07, 2021 | 20:26
    No estic d'acord amb el tema de la por, perquè sí que l'exèrcit espanyol és prou fatxa com s'està veient. No sols amenaária com està fent ja, sinó que intervendria finalment. Es clar que aleshores també es desmuntaria tot el tinglado. però aquin cost. El volem assumir? Jo no hi tinc clar, penso que s'ha de seguir amb persistència però no podem anar a una batalla frontal directa. Això no valida la teoria d'ERC, que trobo que no ha fet res pràctic, quan ho podia fer, mentre va passant el temps i es causa de desmotivació. És complicat, hem de persistir. Però compte amb l'enfrontament, perquè primer reconstruir una fraternitat com a societat és molt més difícil que trencar-la (encara que quina cosa pot trencar tant com la repressió que patim?) i sobretot al davant tenim una gent molt i molt bèstia (el que és precisament el principal motiu per voler la independència)
    12
    Icona de dislike al comentari de: Espectador a gener 07, 2021 | 20:26 23
    Respon
  21. Icona del comentari de: Endavant a gener 07, 2021 | 20:35
    Endavant gener 07, 2021 | 20:35
    Totalment d'acord Pilar. I aquest moment no pot arribar amb els polítics actuals. Han perdut tota credibilitat. Necessitem un canvi, i quan els representants polítics tinguin el que cal, aleshores s'aconseguirà. Perquè la gent hi serà, com va ser el dia 1-O.
    89
    Icona de dislike al comentari de: Endavant a gener 07, 2021 | 20:35 47
    Respon
    • Icona del comentari de: LLuis Freixanet a gener 08, 2021 | 14:13
      LLuis Freixanet gener 08, 2021 | 14:13
      Amb el que han fet per nosaltres ara els abandonem a la pressó. Som un fàstic de poble sino recolzem els nostres pressos. Els que van fugir que els bombin però els que estan pagant per tots nosaltres tot el escalf i la solidaritat del mon.
    • Icona del comentari de: Jordi a gener 09, 2021 | 16:48
      Jordi gener 09, 2021 | 16:48
      Excel.lents raonaments. Llàstima que la cosa no vagi per aquí i sigui molt més simple: els catalans no farien la indepe ni amb la gàbia oberta i catifa vermella per sortir de Ñ. Són merament tribals. Els agrada el victimisme i la superioritat moral. Per això voten processisme, "els nostres". Cap partit indepe de veritat per desgràcia s'ha menjat ni es menjarà mai una rosca.
  22. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 21:49
    Ramon gener 07, 2021 | 21:49
    A sota un pertorbat nega a Catalunya la condició de nació. En realitat, poques realitats nacionals més incontestables trobaríem al món, que la nostra. Però, a més, la condició nacional també respon a la pròpia consciència de ser-ne. I en això la immensa majoria dels catalans hi estem d'acord. Fins i tot les esquerres sucursalistes afirmen Catalunya com nació. Que ho neguin molts colons espanyols no té cap valor probatori de res: què van a dir, si ells pertanyen a la nació ocupant!
    109
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 21:49 39
    Respon
    • Icona del comentari de: Ruven a gener 08, 2021 | 05:58
      Ruven gener 08, 2021 | 05:58
      Perquè no volen. Saben perfectament que Catalunya es una nació i Ispain is not. Un estat sorgit de la mentida, la represió, el patiment i la sang. On al castellà li diuen espanyiol i als catalans ens diuen que els parlem en cristià. (Jo era un adolescent quan em va dir això un botiguer)
      103
      Icona de dislike al comentari de: Ruven a gener 08, 2021 | 05:58 36
      Respon
  23. Icona del comentari de: Vayamos por partes a gener 07, 2021 | 21:52
    Vayamos por partes gener 07, 2021 | 21:52
    ¿Que tal si empieza por repasar el ticket de la compra? Es una buena manera de dar los primeros pasos por el arduo sendero de la aritmética. Algún día no habrá suma que se le resista, ya lo verá.
    • Icona del comentari de: Ruven a gener 08, 2021 | 05:50
      Ruven gener 08, 2021 | 05:50
      Que diu aquest? Que parla esperanto o italià? (Perdonin, he aprés català, no sòc espanyol, no he tingut l’oportunitat, tampòc l’obligació d’apendre aquest italià-arabitzat.)
  24. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 22:12
    Ramon gener 07, 2021 | 22:12
    Ho he escrit mil vegades i dies enrere ho veia molt ben raonat en un article no sé on. Si els espanyols tinguessin realment Catalunya per Espanya, els doldria la "pèrdua" de la Catalunya Nord infinitament més ateses les proporcions territorial i demogràfica, que la pèrdua de Gibraltar. Heu vist mai cap falangista, cap ultra dels del 12 d'Octubre, bramant per la pèrdua del Rosselló? No pas. Els la bufa. Perquè prou que saben que Catalunya no és el seu país.
    121
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 22:12 26
    Respon
    • Icona del comentari de: Ruv3n a gener 08, 2021 | 05:43
      Ruv3n gener 08, 2021 | 05:43
      B R A V O ???
  25. Icona del comentari de: pilar a gener 08, 2021 | 00:43
    pilar gener 08, 2021 | 00:43
    bla bla bla
    34
    Icona de dislike al comentari de: pilar a gener 08, 2021 | 00:43 89
    Respon
  26. Icona del comentari de: El cit campejador a gener 08, 2021 | 09:44
    El cit campejador gener 08, 2021 | 09:44
    No sé per que la gallega aquesta parla en nom dels catalans
    • Icona del comentari de: Tomàs Torrent Palou a gener 11, 2021 | 09:21
      Tomàs Torrent Palou gener 11, 2021 | 09:21
      Lleig el teu comentari¡ Racista? Potser perquè els catalans estem massa esporuguits com per fer una anàlisi lúcid com el què ha fet ella.
    • Icona del comentari de: pol a gener 14, 2021 | 19:41
      pol gener 14, 2021 | 19:41
      i tu en nom de qui parles, pallasso?
  27. Icona del comentari de: Gunther Olhm, gestion@elsco.es a gener 08, 2021 | 12:57
    Gunther Olhm, [email protected] gener 08, 2021 | 12:57
    Bavo Pilar !! Es pot dir més alt pero no més clar....
  28. Icona del comentari de: Narcís a gener 08, 2021 | 13:16
    Narcís gener 08, 2021 | 13:16
    Aquest cop, sí, ha estat un article, a més, clar i català ! PD : si país veí botxí tingués mínim honor, orgull, amor propi, dignitat i autoestimació .. deixaria Catalunya/ PPCC lliure, lliures ( malauradament no saben allò que és això que sí complex d' inferioritat, enveja, gelosia i maldat ! ) !
  29. Icona del comentari de: Carles a gener 09, 2021 | 16:59
    Carles gener 09, 2021 | 16:59
    No t'hi escsrrassis, Carracelas. Els catalans no necessiten raons. Necessiten voluntat. I no la tenen en absolut. Per això continuaran votant als de sempre. Els donen el que volen, queixa infantil i superioritat moral respecte d'Espanya. Res a fer.
  30. Icona del comentari de: ciutada del mon a gener 18, 2021 | 12:52
    ciutada del mon gener 18, 2021 | 12:52
    AH RAMON I DEMES NAZIS D'AQUEST PAMFLET AL SEGLE 21 en un mon global i a punt de conquerir l'espa, algu i em pot dir que es nazio, amb z de nazi i perque aquest odi, i aquesta obsesio amb la nazio, que es nazio, grup tribal de homes hermanats per la sang, que es nazio, i no vingeu amb rotllos d'espanya espanya per mi no es nazio es un estat democratic del segle 21, dins de un altre estat que espere prompte siga federal els estats units de europa a final de segle i ara unio europea, en fi algu sap quan en una decada l'home colonitze marte, a un habitant de la nova colonia de marte li podra explicar sense que l'altre colon marcia diguem asiatic del est,es pitxe a riure la diferencie de un terraqui de vic o manresa i un altre de lorca o villena gracies espere resposta indepres.
  31. Icona del comentari de: ciutada del mon a gener 18, 2021 | 13:17
    ciutada del mon gener 18, 2021 | 13:17
    i ja la pregunta del millio a ramon i altres nazionalistes tribals, si despres al segle 22 o 23, anem a altre sistemes estelars be nosaltres o amb maquines i trobem altres essers vius, i mes o menys inteligents com tothom diu que n'hiha em referisc a cientifics, com es deu de presentar l'hipotetic huma de vic o manresa a l'altra especie alienigena inteligent, nomes com home de vic o manresa, com home d'osona o el bages com catala catala, com espanyol, com europeu, ciutada dels estats units d'europa o com terraqui habitant del planeta terra, o be com home del carrer tal pis cual es a dir home del seu carrer, que el insigne ramon o altre nazionalista hiperventilat ens ilumini sis plau.

Respon a Narcís Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa