Un tren “granota”

Tren de la sèrie 400-500, popularment conegut com granota
Tren de la sèrie 400-500, popularment conegut com granota | Albert Bellós, Arxiu Municipal de Rubí

 

 Presentem en aquest nou article una foto datada el 1955, l’autor de la qual és Albert Bellós i que es troba a l’Arxiu Municipal de Rubí, on podem veure un tren de la sèrie 400-500, popularment anomenat “granota”, a causa dels seus fanals a la part anterior, que recorden els ull d’aquest batraci, i també pel seu color verdós.

Curiosament, podem veure com les andanes de l’estació de Rubí ja estaven cobertes per una mena de teulades aguantades per pilastres de formigó, que s’havien col·locat a finals dels 40 en diverses estacions de la línia. I és que la companyia estava en bones relacions amb el règim i va poder tenir via lliure per modernitzar les instal·lacions.

Els trens de la sèrie 400-500 també varen aparèixer en aquesta època. El prototipus data de 1944 i el primer conjunt d’aquests automotors, construït als tallers de Sarrià, com tots els posteriors de la sèrie, es va posar en servei el 1946; a poc a poc, durant els anys 60, anaren substituint els vells Brill.

Entre els anys 1967 i 1977, sempre a Sarrià, es varen fabricar els cotxes de la sèrie 800, que eren remolcs de tercera classe, mentre que els de les sèries 400 (de segona classe) i 500 (tercera classe) eren sempre automotors.

Amb la xarxa integrada a la Generalitat de Catalunya (FGC) es varen modernitzar, però el 1996 es varen retirar definitivament del servei. D’aquests trens (molts dels quals varen anar a parar a Cuba), es va conservar el conjunt format pels cotxes 409-809-507, que de vegades s’utilitza per a viatges especials, a l’igual que el Brill 18 que s’allotja a les cotxeres de Rubí.