La Comissió per al traspàs integral de Rodalies es posarà en marxa el pròxim mes de febrer. Així ho han acordat en una reunió celebrada aquest mateix dimecres la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, i el ministre de Transports del govern espanyol, Oscar Puente. La trobada, celebrada a Madrid, ha estat, en paraules de Capella, “molt profitosa”, i ha servit per detallar els objectius de la primera reunió del pròxim mes. Així, la comissió s’encarregarà de crear els grups de treball necessaris per efectuar la cessió a les administracions catalanes de les competències, la prestació de serveis, les infraestructures i el finançament necessari per sostenir el servei de Rodalies.
La comissió servirà, a més, per preparar la creació d’una empresa participada per les dues administracions, Rodalies de Catalunya, encarregada de la gestió del servei. Qüestions com la transferència de recursos o el pla d’acció de Rodalies també es debatran a la taula del pròxim febrer. Per la seva banda, el ministeri ha anunciat que mantindrà converses amb els sindicats ferroviaris, clarament oposats al traspàs -com van demostrar les vagues del passat mes de novembre-. El departament de Puente pretén refermar “el compromís del govern espanyol de garantir en tot moment els drets sociolaborals i de permeabilitat” dels treballadors de Renfe. A la sortida de la trobada, Capella ha celebrat la “plena predisposició” del ministre Puente per posar en marxa la cessió. “Això va de debò”, ha declarat, tot alertant que “tots els actors s’hi juguen molt”.

Modernització i millora de l’aeroport
Més enllà dels acords per a Rodalies, Puente i Capella han pactat per al pròxim 18 de gener la reunió de la comissió tècnica que ha de planejar el futur de l’aeroport del Prat. La taula, formada per membres del ministeri de transports i del Govern, buscarà acordar la “necessària modernització i millora de la capacitat” de l’aeròdrom barceloní, a la cerca del “màxim consens polític i social i els màxims estàndards mediambientals”. Transports ha recordat l’objectiu d’inversió de 1.700 milions d’euros per convertir El Prat en “un hub intercontinental”. En altres tràmits, departament i ministeri han recordat la necessitat d’establir un conveni pel qual la Generalitat s’encarregui del desenvolupament del tram de la B-40 entre Terrassa i Sabadell.