El Món
Instagram prepara canvis per fer creure als usuaris que controlen la xarxa

Fa més de cinc anys que les publicacions d’Instagram ja no apareixen en ordre cronològic a les pàgines inicials dels seus usuaris. Ara, aquesta xarxa social prepara un canvi important pel que fa al seu funcionament. El seu cap, Adam Mosseri, ha anunciat aquesta setmana que treballen per oferir tres tipus de feeds a la pàgina inicial perquè els usuaris puguin triar i tinguin la sensació que controlen quin tipus de consum fan d’aquesta xarxa.

Inici’, ‘Seguint’ i ‘Favorits’. Aquests són els tres tipus de llistat de continguts que tothom podrà triar quan accedeixi a la nova versió de la xarxa social, que es preveu que en les properes setmanes ja entri en vigor només per a alguns usuaris, com a prova. Mosseri ho ha explicat en un vídeo penjat al seu compte de Twitter, en el qual detalla les característiques principals de cada opció.

Es preveu que ‘Inici’ sigui la versió més similar a l’actual, la coneguda a dia d’avui. És a dir, un llistat de publicacions dels comptes que seguim ordenats a través d’un algoritme dissenyat per aquesta xarxa social propietat de Meta (Facebook). Alguns portals especialitzats en noves tecnologies apunten que aquest model podria incorporar una funció que a alguns usuaris els podria semblar intrusiva: afegir publicacions de comptes que no seguim però que Instagram detecta que ens poden interessar; basant-se, en principi, en els nostres gustos.

Seguint’ seria la versió d’Instagram que es coneixia fins el juny del 2016. Això vol dir que s’inclouran només les publicacions de comptes que seguim i, a més, ordenats de manera cronològica; començant pels més recents. Aquesta nova maniobra d’Instagram, més que una marxa enrere, suposa una imitació del seu principal competidor, TikTok, que ofereix la possibilitat de tenir una pàgina d’inici amb continguts només dels comptes que seguim, sense suggerències basades en algoritmes. 

I per últim, s’afegirà l’opció de ‘Favorits’. Tal i com el seu nom indica, en aquesta pàgina d’inici podem triar veure només les publicacions dels nostres comptes preferits. En el vídeo de demostració que ha penjat Mosseri, es pot veure com la nova versió inclou la possibilitat de marcar els comptes que vulguem amb una estrella de color taronja. No s’ha de confondre això amb el llistat de ‘Millors amics’ que ja ofereix aquesta xarxa social, ja que tal i com explica el cap d’Instagram, aquesta nova funcionalitat està pensada per incloure-hi amics propers, familiars i pàgines que trobem especialment interessants.

Per què?

El mateix Mosseri explica en un altre vídeo publicat anteriorment que un dels pilars fonamentals d’Instagram dins el seu procés d’evolució és el “control”. És a dir, donar a l’usuari la sensació que té més control sobre allò que consumeix en aquesta xarxa social i com és vist pels altres usuaris. Per exemple, un dels canvis més importants que ha experimentat la pàgina aquest 2021 és donar la possibilitat d’amagar el número de likes que tenen les publicacions, i esvair així les acusacions de xarxa tòxica que planen sobre Instagram. 

L’altre pilar fonamental que destaca el cap d’aquesta xarxa és el vídeo. I aquest element és clau, perquè és el terreny de batalla en el qual ha de competir amb TikTok, el seu principal rival. De fet, l’estratègia de Facebook quan s’ha vist amenaçat per algun rival ha estat la d’intentar comprar-lo i de copiar-lo quan la resposta ha estat negativa.

L’any 2013 l’empresa de Mark Zuckerberg va intentar comprar Snapchat per 3.000 milions de dòlars, però l’oferta va ser rebutjada. La resposta de Facebook va ser la de copiar la funció més característica de la xarxa social del fantasmet, les stories. Actualment Snapchat ha quedat gairebé desfasada, i són poquíssims els usuaris que l’utilitzen a dia d’avui, ja que la xarxa de Mosseri ofereix més funcions i a sobre incorpora la funció de compartir fotos i vídeos amb data de caducitat de 24 hores.

La història s’ha repetit amb TikTok. Però només amb una diferència: Mark Zuckerberg no ha derrotat -almenys encara- l’empresa xinesa. L’any 2016 Facebook va intentar comprar la xarxa social quan encara es deia Musical.ly. Davant d’una resposta negativa i després del boom que ha viscut aquesta xarxa en els darrers anys, Instagram va incorporar els reels, uns vídeos servits de la mateixa manera que es consumeixen a TikTok. Els reels, però, no han tingut tan èxit com les stories

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ramón a gener 14, 2022 | 11:16
    Ramón gener 14, 2022 | 11:16
    Molt interesant l’article. Gràcies

Respon a Ramón Cancel·la les respostes

Comparteix