Catalunya compta amb més d’un milió i mig d’alumnes escolaritzats, però cap plataforma audiovisual dedicada 100% a generar continguts educatius en català. Aquest dilluns al matí la consellera d’Educació, Anna Simó, i la presidenta de 3Cat, Rosa Romà, han signat des del Palau Robert de Barcelona el protocol d’actuació per revertir aquesta situació i tirar endavant una “plataforma pionera” que té per objectiu posar solució a la “manca generalitzada d’oferta de continguts en llengua catalana”. Es tracta d’una iniciativa dirigida a docents, famílies i alumnes que presenta nous continguts adreçats al “currículum escolar”: “Aquesta plataforma neix per fer la vida més fàcil als nostres docents, que també ens reclamaven aquest recurs. I per donar un espai educatiu de qualitat i confiable a les nostres famílies. Aquesta serà també una eina d’impuls a la llengua catalana important”, assevera la cap del Departament en roda de premsa.
La plataforma parteix d’una de les propostes de l’informe anual del 2022 del Consell Lingüístic Assessor per promoure l’ús del català a l’escola, que presidia Carme Junyent. Des d’aquest punt de partida, i complint la petició de la creació d’un òrgan de cooperació entre 3Cat i el Govern, neix la plataforma. “Treballem de manera híbrida per garantir continguts fiables”, argumenta la consellera, que destaca que un 71% dels alumnes de primària i secundària fan servir YouTube com a element de consulta per resoldre dubtes, però que molt pocs ho fan en català. “Tenim la certesa que molts d’aquests materials de reforç no són de qualitat, i per això establim un criteri comú amb el qual s’aplica a les aules per unificar criteris”, defensa.

Quins continguts s’hi podran trobar?
D’entrada, la plataforma oferirà continguts de quatre branques: matemàtiques -un dels punts que cal reforçar arran de la davallada de les proves PISA-, història de Catalunya, canvi climàtic i sobre els “grans artistes universals”. Així doncs, un cop a la iniciativa surti a la llum el mes de maig, s’hi podran trobar vídeos curts que permetin als alumnes, docents i famílies, consultar qüestions sobre aquests àmbits temàtics. Ara bé, la idea, segons argumenta Romà, també és fer servir fragments de contingut que ja existeix de programes de Sx3 com l’InfoK o el ‘Què qui com’, programes que, a banda de la funció d’entreteniment, també tenen una intenció formativa. A banda d’això, també volen involucrar els docents en la creació de contingut: “Volem interpel·lar als docents perquè creïn contingut gratuït que pugui tenir un ús a la plataforma”, defensa la presidenta de 3Cat.



