Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), admet que la presència de les dones en la informació esportiva està avançant, però assenyala que encara està lluny de la igualtat amb els homes. L’organisme denuncia la bretxa de gènere que es manté en la programació esportiva que s’emet per la televisió malgrat subratllar que en els últims anys hi ha hagut una millora notable, segons s’ha pogut comprovar en un estudi europeu coordinat pel CAC que es fa pública avui, amb motiu de la setmana del 8M. En aquest estudi s’han analitzat les programacions de vuit televisions públiques de Catalunya, Portugal, França, Croàcia i Andalusia arran d’una iniciativa de la Xarxa d’Autoritats de Regulació Mediterrànies. Aquesta xarxa aplega 27 autoritats audiovisuals de 24 països mediterranis, i el 2016 ja va encarregar un primer informe comparatiu sobre la presència de l’esport femení a la televisió.
Les conclusions d’aquest informe apunten que la informació sobre l’esport femení en els espais informatius de TV3 suposa només el 10,4% del temps total que ocupen les notícies esportives. Aquest percentatge, malgrat triplicar el registrat el 2016, encara està molt per sota de la presència de la dona en la informació política, on gairebé s’arriba al 40%. La infrarepresentació de la dona no és exclusiva de Catalunya. Es produeix també a França, Croàcia, Andalusia i Portugal i, de fet, els mitjans públics catalans són els millors situats juntament amb els croats. A Esport3, la presència de la dona esportista ha estat del 10,5%, el que duplica la dada de l’informe anterior.
Les conclusions que presenta aquest informe arriben després que la Xarxa hagi estudiat tres setmanes de programació del 2022, concretament una de març, una d’abril i una de maig. Les cinc autoritats reguladores participants –l’AEM de Croàcia, l’Arcom de França, el CAA d’Andalusia, l’ERC de Portugal i el CAC– han analitzat 1.395 programes i 750 hores de programació. Es va analitzar la programació esportiva de vuit canals de titularitat pública, sis generalistes i dos especialitzats en esports. En el cas català, s’ha analitzat TV3 i Esport3.

La importància de la internacionalització del CAC
El president del CAC, Xevi Xirgo, assegura que la internacionalització del CAC és el que permet disposar d’estudis comparatius per analitzar temes “tan transcendents com la presència de l’esport femení a les programacions esportives televisives”. Per la seva banda, la consellera responsable de gènere del CAC, Laura Pinyol, assegura que “passar d’un 4 % a un 10 % en sis anys és una molt bona notícia” per la qual es “feliciten”. “Ens felicitem, per exemple, per l’aposta continuada que ha fet la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals a través dels seus canals i això realment ens ajuda a canviar la sensació entre la societat que la presència de l’esport femení ha deixat de ser anecdòtica“, afegeix. Ara bé, apunta que “en cap cas ens podem donar per satisfets”.
També han tingut accés a l’estudi tres esportistes catalanes que han valorat les xifres i les conclusions de l’informe internacional. La jugadora de futbol del FC Barcelona Laia Codina, assegura que la situació ha millorat en els últims anys però que no es pot donar per satisfeta i cal continuar demanant més espai per a l’esport femení. Coincideixen amb ella la jugadora de bàsquet de l’Uni Girona María Pérez i la jugadora de l’Atlètic Terrassa Hockey Club Clara Pérez.
Per la seva banda, la periodista de TV3 María Fernández Vidal, apunta que la paritat entre l’esport femení i el masculí “és un objectiu que es pot aconseguir”.
La situació als teleinformatius
En els teleinformatius de TV3 analitzats –el TN matí, TN migdia, TN vespre i rodets informatius– la part d’informació protagonitzada únicament per dones ha estat del 10,4%. S’hi ha tingut en compte tot el programa, els titulars, el cos principal i el bloc esportiu. El dedicat a l’esport masculí s’ha situat al 80,4% i el 9,2% restant s’ha destinat a esports on participen conjuntament homes i dones. Això suposa que la xifra de presència de les dones s’ha triplicat en els últims sis anys, però que encara s’ha de millorar si es compara amb la presència de la dona en la informació política dels mateixos programes. A Esport3 la presència de la dona esportista ha sigut d’un 10,5%, el que duplica la dada del 2016.
A la resta de canals mediterranis que s’analitzen a l’informe el temps dedicat a l’esport femení ha oscil·lat entre el 19% de Croàcia, la xifra més alta, i l’1,8% de Portugal. El canal generalista croat HRT1 té la proporció més elevada, però el temps de notícia és el més reduït en termes absoluts, poc més de dues hores. A Andalusia, on es va estudiar Andalucía TV, que comparteix informatius amb Canal Sur, la presència ha estat d’un 8,3%. A França els resultats han estat gairebé la meitat que a Catalunya.
Els magazins d’esports
Pel que fa als magazins d’esports, el segon bloc de l’informe, els resultats han estat pitjors que en els teleinformatius en la majoria de casos. La presència de continguts centrats en les dones s’ha mogut entre un 14,3% i un 1,1%. La xifra més alta ha estat la de France 3, seguida per Andalucía TV, amb un 14,2%. En una posició inferior a la mitjana hi ha Esport3, amb un 2,5%. A la cua hi ha la RTP1 de Portugal, amb només un 1,1%. L’estudi també ha analitzat la composició de les tertúlies i debats, on la presència femenina depèn de la direcció dels programes. Gairebé el 90% de les participacions en espais de tertúlies i debats esportius s’ha detectat en els magazins dels dos canals especialitzats en esports analitzats (Esport3, amb un 24% de dones en les 752 participacions i SPTV de Croàcia, amb un 6,6% de les 271 participacions). En els altres sis canals generalistes, se n’han trobat, però en un nombre molt reduït.
Retransmissions esportives en directe
El tercer bloc de l’informe adverteix que les retransmissions esportives es supediten a la capacitat dels prestadors d’accedir a l’adquisició de drets d’emissió, que sovint són molt cars. Així i tot, l’informe recull que la majoria de les retransmissions esportives s’han emès als canals especialitzats, 98 a Esport3 i 93 a SPTV. La resta de canals generalistes n’ha difós un total de 25.