El litigi de les obres d’art de la franja ha iniciat una nova fase. Fins ara el Consorci del Museu Diocesà i Comarcal de Lleida -format per la Generalitat de Catalunya, el Bisbat de Lleida, la Diputació de Lleida, l’Ajuntament de Lleida i el Consell Comarcal del Sagrià- havien mostrat sempre unitat en la defensa de les 113 peces d’art d’aquest museu que des de l’any 1998 reclama el bisbat de Barbastre-Montsó.

El bisbe de Lleida, Joan Peris, però, va sol•licitar fa unes setmanes per escrit al conseller de Cultura i president del consorci, Joan Manuel Trasserras, disposar de les obres d’art per entregar-les al seu homòleg aragonès i així acatar les ordres del Vaticà, ja que l’antecessor de Peris, Xavier Salinas, va perdre la batalla eclesial, i va signar davant el nunci de la Santa Seu a l’estat espanyol un document de renuncia de les obres.

Aquesta matí està prevista la reunió del ple del consorci del Museu, una trobada que s’espera tensa entre les administracions catalanes i el Bisbat de Lleida. Fonts del Departament de Cultura han assegurat al Singular Digital que la Generalitat manifesta “respecte per les manifestacions de l’Església” però no pensa cedir davant les “imposicions”.

La Generalitat espera mantenir la unitat catalana, però serà difícil si el Bisbat de Lleida ja considerada com a definitiva la decisió eclesial dictada el 2005 per la Congregació pels Bisbes a favor d’Aragó i la decisió del Tribunal de la Rota romana, que el passat mes de maig no va admetre el recurs de l’Església catalana.

S’aplaça l’inici del litigi per la via civil

A aquesta confrontació dins el consorci del museu cal sumar-hi l’aplaçament de la vista prèvia del judici per la demanda presenta pels Amics dels Amics del Museu que s’havia de celebrar avui als Jutjats de Primera Instància número 4 de Lleida. “Nosaltres demanem que s’afirmi que les obres d’art són propietat de la diòcesi de Lleida, reclamem el uso copio, és a dir el dret d’adquirir la propietat d’una obra si la tens públicament i pacíficament exposada durant molts anys com és el cas del Museu de Lleida”, ha explicat l’advocat d’aquesta entitat, Francesc Sapena, a aquest diari.

“El tema de la propietat no té res a veure amb què la Generalitat de Catalunya hagi estat la primera institució en protegir l’art o n’hagi fet la catalogació”, assegura l’advocat. Precisament, l’Associació d’Amics del Museu, entitat no vinculada ni al centre cultural ni al bisbat de Lleida, vol que el jutge dictamini la propietat de les obres a favor del bisbat, perquè “si passen a Aragó i són catalogades i exhibides allà podrien quedar-se’n la propietat”, ja que són els mateixos arguments esmenats per la Generalitat. L’advocat preveu que, malgrat l’aplaçament inicial, amb sis mesos hi hagi una primera sentència.

El conflicte de les obres de la Franja va començar el 1995 amb la segregació de 111 parròquies ubicades a la província d’Hosca que van passar del Bisbat de Lleida al Bisbat de Barbastra-Monsó. El 1998 aquest bisbat va reclamar la propietat de 111 peces, de les quals 20 es troben en dipòsit i la resta pendents de definir-ne la propietat.

La directora del museu, Montse Macià , assegura que “la col•lecció està legítimament i legalment constituïda i compleix totes les normatives legals”, per tant “no és producte de cap espoli com algunes vegades s’ha dit als mitjans de comunicació aragonesos”. Macià en aquests moment, confia en la unitat del consorci, i es nega a contemplar una possible segregació de la col•lecció ja que es tracta de “l’únic testimoni patrimonial del Bisbat de Lleida des que es va dividir”, segons ha explicat al Singular Digital.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa