Els Mossos d’Esquadra han detectat que els delinqüents que actuen a banda i banda de la frontera amb França els fan anar de corcoll per un senzill truc que costa 11 euros i es pot fer per internet. En els últims temps, la policia catalana ha notat que a la Jonquera (Alt Empordà) cada vegada hi ha més trànsit de cotxes que porten matrícules provisionals franceses. Es tracta de vehicles “sensibles” perquè són utilitzats de manera habitual pels delinqüents fronterers perquè els ajuden a passar desapercebuts i “ocultar els cotxes”, que sovint són robats o els han fet servir per cometre algun delicte.
Els investigadors alerten que el truc de les matrícules provisionals és un veritable maldecap perquè és “molt fàcil i ràpid” i permet als delinqüents circular entre dos i quatre mesos fins a aconseguir les definitives. És un tràmit “ràpid i amb poc control” per part de les autoritats gal·les, que només costa 11 euros i que es pot fer per internet, per la qual cosa és un recurs habitual per donar aparença de legalitat a un cotxe. I el pitjor de tot és que es tracta d’una opció legal que ha obligat els Mossos a augmentar la vigilància a la Jonquera.
Les dues W, senyal d’alerta
L’únic inconvenient, des del punt de vista dels criminals, és que les matrícules provisionals tenen un distintiu especial, dues WW a l’inici, que indiquen que es tracta d’una placa temporal. Els Mossos han detectat un augment del pas de cotxes amb aquestes matrícules i això els obliga a estar-hi més a sobre, igual que fan la Guàrdia Civil, la Policia Nacional i la Policia Local de la Jonquera. El cap del Grup de Recerca i Documentació (GRD) de Girona, Carles Martos, assegura que és molt habitual que els cotxes robats també tinguin el número de bastidor manipulat perquè passin desapercebuts i no es pugui relacionar la matrícula amb la denúncia.

Per la seva banda, el caporal de la Policia Local de la Jonquera, David Garcia, explica que moltes vegades aquests cotxes serveixen per “pagar” deutes entre bandes criminals. A més, com la matrícula es pot renovar i només cal modificar les dades quan es fa la sol·licitud. En la pràctica, és un delicte de falsedat documental, però sovint els agents que enxampen un d’aquests vehicles troben que hi ha més delictes vinculats tant al cotxe com al conductor. Amb tot, els Mossos lamenten que no poden evitar que aquesta mena de cotxes circulin, ja que la llei francesa els dona entre dos i quatre mesos de marge. En canvi, els cotxes que només porten una W no poden travessar la frontera, ja que són de concessionari i no tenen permís per sortir del país. En aquest cas, si la policia en troba un ha de posar-se en contacte amb les autoritats franceses i coordinar el seu retorn.