Missing 'path' query parameter

El 2024 ha estat l’any que finalment ha confirmat la tendència a la baixa en la sinistralitat dels accidents de trànsit a Catalunya. Fins al 31 de desembre, un total de 136 persones van morir en 121 accidents de trànsit a les carreteres interurbanes, una xifra que suposa un descens de l’11% respecte als registres del 2023, quan hi va haver 152 morts en 136 sinistres mortals. La davallada és encara més pronunciada si la comparem amb les xifres del 2019, l’any de referència per al compliment d’objectius, quan hi va haver 175 morts en 161 sinistres, un 23% més que aquest darrer any.

Malgrat aquesta reducció en el nombre de víctimes mortals, les xifres del 2024 ens deixen un augment de l’11,5% respecte al 2023 en les persones que van resultar ferides lleus, que van ser un total de 803. Si entrem en detall a les dades, del total de víctimes mortals de l’any passat, el 45,5% són de col·lectius vulnerables: 47 motoristes (set menys que el 2023), 8 vianants (cinc menys), sis ciclistes (dos més) i un usuari de vehicles de mobilitat personal. Quant a les motocicletes, els conductors d’aquests vehicles de dues rodes continuen suposant una tercera part del total de morts, en concret, un 34,5%, i se situa en valors pròxims als d’ocupants de turismes, amb 53 morts. Destaca en aquest sentit un augment de la sinistralitat en furgonetes: de l’1 de gener al 31 de desembre han mort 13 persones que viatjaven en furgonetes, quan l’any 2023 va ser una i el 2019 nou.

Pel que fa a les carreteres que concentren més sinistralitat, la C-37 és la via amb més víctimes mortals, amb un total de set, de les quals tres en un mateix accident a Castellfollit del Boix al juny. En segon lloc, amb sis morts cadascuna, hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’N-II, l’N-420 -que també va registrar un sinistre amb tres morts a Riudecols- i l’AP-7. Aquesta darrera via, però ha tingut una reducció important de víctimes mortals, amb nou menys que l’any passat i també nou menys que en el mateix període del 2019 (abans de la gratuïtat). Per darrere d’aquestes vies, se situen la C-32 amb cinc víctimes mortals, i després l’A-2, la C-12, l’N-340 i la C-31, amb quatre morts cadascuna.

Els accidents per demarcacions

Aquest balanç anual de la sinistralitat dibuixa una reducció dels accidents en la majoria de les demarcacions respecte a les dades del 2023 amb l’única excepció de Lleida. Barcelona continua liderat aquest rànquing amb 55 morts, tot i registrar-ne nou menys que l’any anterior. Les comarques amb més víctimes han estat el Baix Llobregat i el Bages. En segon lloc, Tarragona, amb 34 morts, baixa lleugerament dels 36 del 2023.

Pel que fa a la demarcació de Girona, s’han registrat 21 morts en accidents de trànsit el 2024, set menys que l’any anterior. Quant a Lleida, durant el 2024 van morir a les carreteres 26 persones, dues més que el 2023, amb el Segrià sumant gairebé la meitat d’aquestes víctimes mortals.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter