Les bruixes juguen un paper molt important en la cultura popular de Catalunya. Utilitzades com a cap de turc de totes les calamitats possibles durant l’edat mitjana, les bruixes sempre han estat molt presents en els contes i les llegendes que han passat de pares a fills. I no només en els llibres, sinó que aquestes figures també han traspassat el paper fins a la televisió en algunes de les sèries de dibuixos animats més recents del país, com l’emblemàtica Bruixa Avorrida de les Tres Bessones. La cultura popular de les bruixes també ha deixat empremta en alguns pobles i municipis del país. De fet, és precisament per aquest motiu que la prestigiosa revista internacional National Geographic anomena la localitat d’Altafulla (Tarragonès) com el poble “més embruixat” de tot Catalunya, ja que, segons les dites tradicionals, tres bruixes hi van viure durant molts anys.
La llegenda relata que les tres dones vivien a la Vila Closa, que antigament estava emmurallada completament, però que amb el pas dels anys ha anat modificant-se. Aquest conjunt historicoartístic, declarat bé cultural d’interès nacional per la Generalitat l’any 1998, està conformat per un entramat de carrers empedrats i cases pairals que s’agrupen entorn de l’imponent castell de Montserrat, que data de l’any 1059, una de les parades obligatòries en una visita de cap de setmana a aquesta localitat de la costa catalana. Tot i el pas del temps, aquesta edificació medieval encara es conserva en molt bon estat, ja que ha estat habitat durant molts segles. A banda, per tal de mantenir el seu aspecte original, a mesura que alguns elements del castell es deterioraven s’han anat reconstruint. Ara bé, de la mateixa manera que l’aparença exterior de l’edificació es conserva pràcticament intacte, el seu interior sí que ha sofert algunes modificacions al llarg dels segles.

Un poble costaner medieval
Altafulla és un municipi únic que combina a la perfecció el mar i la muntanya. De fet, la població està repartida en tres nuclis diferents: Altafulla centre -on viuen la major part dels residents durant tot l’any-, Altafulla platja, on es concentren la majoria de segons residències, i les Brises del Mar, al nord de la població. Es tracta d’una població amb un fort caràcter medieval, ja que és l’època en què es va començar a edificar la vila. Ara bé, al terme municipal s’hi han trobat també restes prehistòriques i, sobretot, moltes restes romanes, ja que està situat a pocs quilòmetres de la històrica Tàrraco. Tot i que el poble va començar a construir-se tal com el coneixem avui en dia durant l’edat mitjana, l’etimologia del nom de la vila podria tenir l’origen en el període d’ocupació musulmana del territori. Concretament, Altafulla podria traduir-se com “la misericòrdia d’Al·là” (al-taf-ullah). Tot i els indicis, però, aquesta teoria no ha acabat de confirmar-se amb certesa.