Els sindicats CCOO, UGT, CGT, Semaf, CGE i SF a Renfe i Adif, amb un to molt hostil, han carregat amb duresa contra el traspàs integral de Rodalies que va pactar el dijous de la setmana passada el PSOE amb ERC. Un traspàs que va directament lligat a l’acord per investir a Pedro Sánchez. Segons alerten des de les organitzacions sindicals en una roda de premsa des de Madrid, “l’ambició política” amb la qual s’ha redactat l’acord consideren que suposa “el trencament” dels drets dels treballadors i la “ruptura” del Grup Renfe: “Un cop més l’ambició política ha passat per sobre”, lamenta el president del comitè general, Andrés Rubio. El mateix president considera que no s’ha escoltat els treballadors en cap moment a l’hora de redactar el traspàs.
En aquest sentit, doncs, aquest és un dels motius pels quals els sindicats han convocat cinc dies de vaga. Temen que “s’escampi l’exemple” de Catalunya a les altres comunitats autònomes i que això suposi que les dues empreses públiques, Renfe i Adif, acabin trencades en 17 serveis regionals. “Correm el risc que es fraccioni, se segmenti, les dues empreses en 17 empreses petites i això, des del comitè general no ho permetrem, i per això hem convocat aquestes mobilitzacions”, afirma el portaveu del Sindicat Ferroviari (SF), Rafael Escudero. Abans que comenci la vaga, els sindicats també han convocat una comissió de conflictes prèvia a les mobilitzacions.

“Oposició ferma” al traspàs
Els sindicats, descontents amb el traspàs, s’han volgut posicionar com una “oposició ferma” contra la segmentació regional del servei d’administració de Rodalies: “Anunciem la nostra ferma oposició a qualsevol decisió que suposi la segregació dels serveis que presten les empreses públiques estatals”, alerta Rubio. Per por que l’empresa quedi totalment desdibuixada, la secretaria general de CCOO al sector ferroviari Pepa Paez ha expressat que els treballadors estan “disposats” a seure amb l’empresa, el govern espanyol i la Generalitat per negociar i acordar el traspàs a través d’una nova “figura jurídica” que els permeti continuar lligats al Grup Renfe: “Demanem una taula on poder seure i se’ns tingui en compte per garantir la no segregació de les empreses públiques més enllà de les competències, les tingui qui les tingui”, ressalta.