Renfe s’ha vist obligada a recórrer a personal i a maquinistes de guàrdia per “minimitzar” les afectacions a les línies R2 sud i R4 derivades de la guerra que manté amb els maquinistes. Aquest dissabte la “conflictivitat laboral” que genera el traspàs de Rodalies a la Generalitat ja va obligar a suprimir més d’un centenar de trens i va provocar retards “generalitzats” de més de 30 minuts des de primera hora del matí. L’operador ha posat en marxa aquest diumenge al matí un dispositiu especial per mobilitzar personal de reserva, reforçar el personal del centre de gestió d’operacions i d’informació i també s’han activat equips de coordinació, segons detallen fonts de l’empresa a El Món. Durant les primeres hores del matí no constaven cancel·lacions ni retards “significatius” a les línies del Garraf. Amb tot, Renfe ha decidit suspendre el reforç previst per aquest cap de setmana entre Barcelona i Sitges amb motiu del Carnaval.
El conflicte entre Renfe i els sindicats ha pujat de to en les últimes setmanes a conseqüència dels primers passos endavant per concretar el traspàs de Rodalies, que els treballadors rebutgen. L’imminent inici dels tràmits per traspassar un tram de l’R1 ha posat en guàrdia els sindicats, que han anunciat mobilitzacions perquè consideren que no s’estan complint els acords signats a finals del 2023 amb el Ministeri de Transports. De fet, aquest dilluns es reuneix el comitè general d’empresa a escala nacional per decidir quines seran les pròximes accions a emprendre. Amb tot, els problemes d’aquest cap de setmana a la línia del Garraf han esclatat per un tema secundari, segons asseguren els maquinistes. Els treballadors asseguren que han rebut amb retard els horaris del cap de setmana i culpen les “presses” i la “descoordinació” de Renfe i la Generalitat.

Pols entre empresa i treballadors en el pitjor moment
El pols entre Renfe i els maquinistes, ja sigui per la programació dels horaris o per les conseqüències del traspàs de Rodalies, arriba en el pitjor moment. Aquest cap de setmana s’acaben les obres del túnel de Roda de Berà, que permetrà recuperar la circulació de trens regionals entre Tarragona i Barcelona a partir del dilluns. Els treballs per enllestir-ho tot han obligat l’empresa a fer uns canvis d’última hora en els horaris, cosa que no ha agradat als sindicats, que enmig de la guerra amb Renfe pel traspàs de Rodalies estan disposats a tensar qualsevol situació i més en un cas com aquest, en el qual la normativa els dona la raó.
Els canvis d’horari s’han de comunicar amb un mínim de 96 hores d’antelació, però com que els treballadors no els van rebre fins al divendres, els maquinistes van optar per no donar-se per assabentats i es van presentar als seus llocs de feina segons el calendari anterior, provocant així un caos circulatori que es va allargar durant tot el dia.

Torna el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona
Malgrat els problemes d’aquest cap de setmana, Renfe manté per ara la previsió de restablir el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona. Les línies R14, R15, R16 i R17, que estan tallades des de l’octubre per les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragonès), tornaran a funcionar a partir de dilluns a la tarda.
Durant el matí es faran diverses simulacions amb trens comercials per comprovar que tota la infraestructura funciona correctament i, si els resultats són satisfactoris, a partir de les 15.00 començarà la circulació de trens amb passatgers. Amb tot, els regionals no s’aturaran a Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) fins al 25 de maig perquè encara s’hi estan fent obres. Renfe posarà un servei alternatiu per carretera entre Torredembarra (Tarragonès) i Sant Vicenç.