L’onada de robatoris de cables de coure a les vies d’Adif han provocat més retards i incidències addicionals al sempre estressat servei de Rodalies. Segons ha informat el gestor d’infraestructures ferroviàries, només entre el setembre i el novembre d’aquest any s’han registrat 46 robatoris de material ferroviari al país, la gran majoria de cables de coure. En total, des de gener n’hi ha hagut 135, gairebé el doble que durant tot el 2022. El responsable de seguretat d’Adif, Carlos Freire, reconeix que els robatoris provoquen danys a la infraestructura ferroviària i aquests es tradueixen en retards del servei.

Adif atribueix l’augment de les incidències —a l’àrea de Barcelona s’han multiplicat per sis— a les nombroses obres que s’estan fent a tota la xarxa ferroviària catalana, ja que la major part de robatoris tenen lloc en punt on s’està treballant i, per tant, el material és més accessible. La situació geopolítica actual, que ha provocat un encariment de totes les matèries primeres, inclòs el coure, també ha contribuït a empitjorar la situació. Per demarcacions, Barcelona és la més afectada amb 91 robatoris, el triple que l’any passat. Tarragona, amb 31 incidents, ocupa la segona posició, gairebé el doble. A Lleida s’han produït una desena de sostraccions i a Girona només un. La companyia s’ha vist obligada a incrementar les patrulles de seguretat privada que vigilen les instal·lacions i ha reforçat la col·laboració amb els Mossos.

El tren de la línia R4, a la dreta, funciona amb retards des de l'estació de Sant Vicenç de Calders per una avaria a l'R2 sud | ACN (Ariadna Escoda)
El tren de la línia R4, a la dreta, funciona amb retards des de l’estació de Sant Vicenç de Calders per una avaria a l’R2 sud | ACN

Fonts pròximes a Renfe expliquen que només en els últims tres mesos ha comptabilitzat una quinzena de robatoris de cable de coure que han provocat retards i incidències en diferents línies, tot i que l’R4 és la més perjudicada amb una dotzena de sostraccions que han provocat alguna mena d’afectació al servei. Un dels més destacats va ser a Martorell (Baix Llobregat) el passat 31 d’octubre. El robatori de cablejat va provocar més de 13 hores d’alteracions en el servei de l’R4. Uns dies després, un altre robatori entre Sant Sadurní i Gelida també va provocar retards a tota la línia.

Les obres a la xarxa, darrere de l’augment de robatoris

La gran quantitat d’obres que s’estan fent a la xarxa ferroviària catalana estan darrere de l’onada de robatoris, segons Adif. Actualment, s’estan fent treballs del corredor mediterrani a Castellbisbal (Vallès Occidental); les que es duen a terme a l’R4, entre Terrassa i Manresa, on s’està implantant el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari (ERTMS), o les del desdoblament de l’R3 al Vallès Oriental. L’increment dels robatoris també ha anat acompanyat d’un augment de les intervencions policials i de les detencions.

Les més recents són les de dos homes, de 31 i 42 anys, que va ser arrestats per robar cable de coure a Terrassa el passat 7 de novembre. L’endemà, els Mossos van enxampar un altre home que havia robat cablejat a Martorell. Els agents li van trobar 300 metres de material al cotxe i diverses eines per tallar-lo.

Comparteix

Icona de pantalla completa