Missing 'path' query parameter

Cares llargues, molta indignació i malestar entre els usuaris de Rodalies. Aquesta és la sensació generalitzada que s’ha viscut aquest dilluns a les estacions de Rodalies a Catalunya, on s’ha viscut un nou dia de retards i incidències tot i que la vaga de treballadors de Renfe i Adif havia quedat desconvocada hores abans -amb un acord in extremis amb el Ministeri de Transports, en mans d’Óscar Puente. De fet, els sindicats minoritaris de les empreses han mantingut les protestes, les quals han tingut un seguiment del 13%, segons xifres facilitades per l’operadora ferroviària: “És molest i cansat esperar tanta estona per arribar als llocs”, ha assegurat a l’ACN Sergi Martínez, un viatger de l’Aldea (Baix Ebre) que ha estat més de dues hores esperant a l’andana que arribes el tren. Els veïns del Camp de Tarragona han estat un dels més colpejats per l’allau de demores que s’ha produït durant tota la jornada. Ara bé, els maldecaps també han afectat els usuaris que sortien de la capital catalana: “Amb la Renfe no es pot preveure res”, ha lamentat Francesc Aixalà, un viatger que venia de Barcelona, al qual el tren ha sortit amb quaranta minuts de retard.

Les incidències s’han començat a produir a primera hora del matí a causa del desgavell ocasionat per la vaga fantasma, ja que tot i que estava desconvocada, els seus efectes s’han continuat notant a les estacions catalanes. Els usuaris de Rodalies de l’estació de Segur de Calafell han estat aquest dilluns més de cinc hores sense cap tren per anar a Barcelona. Segons ha denunciat la plataforma d’usuaris Dignitat a les Vies i ha confirmat Renfe a l’ACN, des de les dotze del migdia fins passades les cinc de la tarda no hi ha hagut cap tren en direcció nord que s’hagi aturat a l’andana. En canvi, en sentit sud del trajecte, segons l’associació d’usuaris, tan sols s’han aturat dos combois en aquesta franja horària, mentre que normalment, en un dia feiner, hi ha fins a onze trajectes previstos. Una situació, doncs, que agreuja encara més el malestar dels catalans, que cada vegada confien menys en el funcionament de la xarxa ferroviària de Catalunya.

Estació de Bellvitge-Gornal de l’R2 de Rodalies / ACN

Els problemes constants a Rodalies

A causa dels problemes constants en la xarxa ferroviària catalana, Rodalies ha habilitat aquest dilluns de forma excepcional un servei alternatiu per carretera a l’R7 entre Cerdanyola del Vallès i Cerdanyola Universitat i a l’R8 entre Mollet Sant Fost i Castellbisbal/Martorell Central. Fonts de la companyia detallen que s’han vist obligats a prendre aquesta decisió per tal de pal·liar l’allau d’incidències i problemes amb el funcionament del servei a Catalunya, malgrat que la vaga dels sindicats ja estava desconvocada. Aquesta mesura d’urgència ha permès mantenir les connexions amb transport públic en alguns trams del territori. Tot i així, però, el malestar dels usuaris continua agreujant-se, especialment al sud del país. “Amb la Renfe no es pot preveure res, quan no és una persona que es tira a les vies, és un autobús que no hi és, sempre et trobes amb històries”, apunta Francesc Aixalà.

En aquest sentit, els veïns del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre també denuncien que se senten menyspreats per l’administració, ja consideren que els combois circulen amb més freqüència cap al nord del país -en direcció Girona- en comparació a les comarques del sud. “Direcció Girona en passaven molts, cap a Tarragona no en venien”, ha asseverat Aixalà. “Tenim un tren cada tres hores, si va amb retard en necessito gairebé cinc per arribar al meu destí”, confirma l’Andreu, un jove de l’Aldea que va fins a Vic per estudiar.

Usuaris esperant a l’estació de trens de Tarragona / Mar Rovira (ACN)

Rodalies, escenari d’una batalla política

La tensió que es viu a les estacions de Rodalies de Catalunya també ha arribat a la primera línia política del país. Mentre el PSC defensa l’acord assolit entre el govern espanyol i els sindicats majoritaris de Renfe i Adif -que també ha enfurismat a les organitzacions sindicals minoritàries que havien convocat les protestes-, des de Junts acusen l’executiu de Salvador Illa de liquidar definitivament el traspàs acordat entre el PSOE i ERC. En aquest sentit, els republicans també han fixat un termini de dos anys perquè la nova empresa de Rodalies deixi de ser una filial de Renfe -tal com fixa el pacte amb els sindicats- per a passar a ser adscrita a la Generalitat: “El govern espanyol i el PSOE hauran de complir els acords. Si no, ja saben que no tindran nous acords”, ha avisat el president republicà, Oriol Junqueras, en una entrevista a TV3. En aquest punt, ha recordat que en aquests moments no hi ha pressupostos ni a l’Estat ni a la Generalitat. “Si no complissin, tampoc n’hi haurà el 2025”, ha afegit.

Per la seva banda, els socis de legislatura d’Illa han celebrat el pacte per desconvocar la vaga, però han reclamat “noves mesures” per fer front a la situació “insostenible” que pateix Rodalies. En roda de premsa des de la seu del partit, la portaveu dels Comuns, Aina Vidal, ha criticat els retards i incidències que s’han produït al llarg de tota la jornada: “Avui tornem a tenir retards i això és insostenible”, ha reblat la dirigent dels comuns. És per aquest motiu, doncs, que ha considerat de màxima “importància” que se celebri un ple monogràfic al Parlament per abordar les problemàtiques enquistades a Rodalies, el qual se celebrarà previsiblement entre el 25 i el 27 de març. “Assumim les situacions que es poden derivar de determinades obres, però no pot ser que no hi hagi cap resposta alternativa per arribar puntual a la feina o als llocs d’estudi. No hi ha excuses que valguin”, ha conclòs. La setmana vinent, doncs, el cap de l’executiu català, Salvador Illa, s’enfrontarà als grups parlamentaris pel desgavell al servei ferroviari. Una qüestió que, tot i que fa anys que es posa sobre la taula, encara no s’ha produït mai. Mentrestant, però, les incidències continuen i la paciència dels usuaris comença a acabar-se.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter