El caos que viu el servei de Rodalies de Catalunya ha reobert una escletxa entre el Govern i l’Estat. El secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Marc Sanglas, ha carregat contra el ministre de Transports, Óscar Puente, després de reunió del comitè de crisi d’aquest dilluns. Davant les declaracions de Puente en què ha deixat entreveure que s’ha pogut produir un sabotatge a Rodalies i ha assegurat que ho denunciarà davant la justícia per intentar esclarir “qui hi ha darrere”, des de la conselleria de Territori han negat categòricament que la greu incidència sigui un sabotatge coordinat. Des del departament consideren que la falta de manteniment de la infraestructura “és la que està provocant aquests problemes”: “L’única teoria de la conspiració és que hi ha manca d’inversió de l’Estat. I aquesta és la tristíssima realitat”, rebla Sanglas.
Segons el Govern, “és evident” que “va haver-hi continuïtat” entre el robatori de coure a Montcada i els incendis als túnels de Barcelona, i per això han reclamat “inversió per protegir les instal·lacions” perquè un incident “no repercuteixi en el conjunt de la línia”: “No hi ha sabotatge i ho ha dit el ministre, que ha acabat confessant que la instal·lació de Montcada on hi va haver el primer incendi va ser la que encadena la resta”, ha destacat el responsable de Mobilitat davant la premsa. També ha carregat contra Puente per haver atribuït l’incident a un “acte vandàlic”, ja que assegura que els fets no s’han produït per aquest desencadenant perquè un terç de les incidències són degudes a problemes amb els trens i un altre 33% són per problemes a la xarxa.

El paper dels Mossos en els incidents
L’intercanvi de retrets entre Govern i Estat espanyol també ha girat entorn del cos de Mossos d’Esquadra. Mentre que la policia catalana defensa el seu paper i atribueix la responsabilitat de l’incident a l’operadora, Puente s’ha afanyat a defensar Renfe i deslliurar-los de la responsabilitat. Des de la conselleria, però, també han tancat files amb els Mossos: “Estem cansats de demanar que es protegeixin més les instal·lacions, que hi hagi més tancaments, que els animals no puguin saltar a les vies… És una mala fórmula per part d’un ministre acusar un sistema d’ordre públic. El que haurien de fer és col·laborar. I el que demanem és una inversió en les instal·lacions per evitar que siguin objecte de robatoris”, ha asseverat.
En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures ha afirmat que els Mossos no han rebut cap denúncia encara per part d’Adif per investigar els fets i s’ha mostrat estranyat pel fet que el ministeri hagi decidit acudir abans als jutjats que “a la policia competent”. Paral·lelament, Sanglas també ha anunciat que, com en altres casos, demanaran una auditoria externa per esclarir el què ha passat. “En altres ocasions han aparegut llamps fantasmes”, ha recordat el responsable de Mobilitat, referint-se al primer motiu que va argumentar Adif per explicar la greu avaria de l’estiu passat a l’R2, que després es va desmentir.

Els quinze milions del cost de la reparació
Un altre dels punts que ha criticat el responsable de Mobilitat de la conselleria de Territori ha estat els quinze milions que costarà pal·liar les greus incidències. En aquest sentit, Sanglas ha recordat que els 15 milions que costarà reparar l’avaria pel robatori de coure a Rodalies “també els paguen els catalans”. “Amb la manca d’infraestructures que tenim estem pagant aquests costos. No és un tema que paga Renfe, sinó una despesa més que han d’assumir els catalans”, ha remarcat. El Govern, doncs, ha anunciat que entregarà a Renfe la factura dels costos afegits d’incrementar el servei de Ferrocarrils a “màxima capacitat” i també dels busos alternatius, xifrats amb més de 50.000 euros diaris.