Rodalies és un caos. Retards, incidències i trens cancel·lats són el pa de cada dia dels usuaris habituals del transport ferroviari de Catalunya. La situació és tan insostenible que en un sol dia es poden veure fins a tres incidències diferents en punts diversos del país. El malestar és tal que no només el pateix la societat, sinó que s’ha traslladat la tensió al Congrés dels Diputats, on ERC i Junts han decidit, contra tot pronòstic, donar suport a la proposta del PP i reprovar el ministre de Transports, Óscar Puente. En concret, els partits han presentat aquesta iniciativa per denunciar la manca d’actuació del ministre davant les “nombroses incidències ferroviàries, moltes d’elles de gravetat” que “deterioren la qualitat” del servei.

Aquest dimecres al matí, es tornaven a registrar més incidències a Rodalies. La circulació dels trens de l’R2 sud, l’R13, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17 -les línies que connecten la capital catalana amb altres punts del territori- ha quedat tallada entre les estacions de Castelldefels i Garraf a causa d’un atropellament. No ha estat fins ben entrar el migdia que aquestes línies tornaven a estar en marxa. Ara bé, al voltant de les 16 h un problema tècnic ha tornat a provocar retards en aquestes mateixes vies, aquest cop entre Vilanova i Sitges. La situació de Rodalies, doncs, cada vegada és més dramàtica, la qual cosa ha portat els partits independentistes i el PP a ajuntar-se per posar sobre la taula les mancances del servei. És la segona vegada que les Corts espanyoles reproven Puente per Rodalies. La primera va ser el 25 de setembre al Senat, quan una altra iniciativa dels populars va rebre també el suport de Vox, ERC i Junts.

Imatge d'arxiu d'un tren circulant en un dia de pluja / Rodalies
Imatge d’arxiu d’un tren circulant en un dia de pluja / Rodalies

“Què els diu als ciutadans de Tarragona, on els usuaris suporten un servei que és pitjor que fa trenta anys? Tota la província pateix de manera directa amb Rodalies i indirecta amb la llarga distància”, ha denunciat la diputada popular Cristina Teniente en la defensa de la reprovació. Així doncs, els populars denuncien que els problemes a Rodalies no disminueixen sinó que es multipliquen. A parer seu, el càstig a Puente no serà una “cura d’humilitat” per ell, però pot servir per posar en marxa un “pla de xoc” amb mesures per usuaris i infraestructures. “Deixin ja les excuses, que porten ja sis anys governants”, ha avisat.

Un objectiu comú, però amb reticències

Més enllà de la col·laboració entre partits per reprovar Puente, ERC i Junts han assegurat que el seu principal objectiu és fer que Rodalies millori. En aquest sentit, han defensat donar suport al PP, però amb diverses reticències. “Siguin sincers, a vostès els importa de veritat que la ciutadania de Catalunya tingui incidències? Quan governaven vostès els importava gens ni mica mentre feien quilòmetres d’alta velocitat i aeroports sense avions ni passatgers. Els hauria de fer vergonya”, ha dit la diputada republicana Inés Granollers. En la mateixa línia s’ha expressat Isidre Gaví, diputat de Junts qui ha afegit que no només cal reprovar Puente, sinó “a tots els ministres de Transports o Foment dels darrers vint-i-cinc anys”. Gavín -que també ha tingut un moment per llançar un dard en contra del PP- ha lamentat els incompliments i la manca d’execució pressupostària viscuda tant en governs socialistes com populars. “Senyors del PP, els hauria de fer una mica de vergonya presentar una iniciativa així”, ha afirmat tot dient que els de Feijóo s’enduen “la palma” en matèria de males xifres de compliment.

Més notícies
Notícia: Desnonen una família amb una menor de dos anys al centre de Reus
Comparteix
L'Ajuntament de Reus assegura que no se'ls pot considerar persones vulnerables, mentre que el Sindicat d'Habitatge adverteix que es tracta d'una família amb pocs recursos
Notícia: Catalunya, la tercera de l’Estat amb més pacients en llista d’espera
Comparteix
El 26,6% de les persones que necessiten tractament quirúrgic han d'esperar més de sis mesos
Notícia: Més pressió a Sánchez: Anticorrupció veu indicis de delicte contra Ábalos
Comparteix
La fiscalia demana al Suprem que l'investigui
Notícia: Victòria de les germanes de Puig Antich: “Fa cinquanta anys que lluitem”
Comparteix
El govern espanyol entrega una declaració de "reconeixement i reparació" coincidint amb el cinquantè aniversari de la seva execució

Comparteix

Icona de pantalla completa