Missing 'path' query parameter

Un cable de fibra òptica tallat per error. Aquest seria l’origen de l’avaria que ha mantingut aturada tota la línia R3 de Rodalies -la que connecta l’Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà-. Així ho ha detallat aquesta mateixa tarda el director del servei català, Antonio Carmona. La incidència s’ha detectat aquest mateix divendres al migdia, al voltant d’un quart i cinc de dues. Ha estat a l’estació de Montcada-Bifurcació, i els efectes sobre la senyalització a la via s’han notat fins al final de la línia, a la capital de la Cerdanya. En aquell moment, segons ha confirmat el mateix Carmona, hi havia set trens en circulació, amb uns 1.500 passatgers a dins. Per seguretat, argumenta el directiu, s’ha aturat el pas de tots els combois, i s’ha procedit a evacuar-lo.

Després de detectar l’avaria, Adif ha enviat diversos tècnics al terreny per solucionar-la com més aviat millor. Les pantalles i la senyalització de l’R3 ha romàs inactiva fins a les quatre de la tarda, quan els especialistes de la gestora espanyola de serveis ferroviaris han donat per solucionada la incidència. Des de llavors, s’ha anat recuperant progressivament el servei, amb l’objectiu de “restablir el pas de dos trens per hora i sentit”, moment en el qual s’hauria recuperat la normalitat completa, segons Carmona. Entretant, els usuaris de la línia de l’interior han hagut de fer servir mitjans de transport alternatius: l’R2 per arribar fins a Granollers i la línia e12 d’autobús per desplaçar-se fins a Vic.

El director de Rodalies, Antonio Carmona, durant una atenció als mitjans / ACN
El director de Rodalies, Antonio Carmona, durant una atenció als mitjans / ACN

“Tensió” per les inversions

L’acumulació de problemes que han patit els usuaris en les darreres hores respon, segons Carmona, a les diverses intervencions de millora que s’estan duent a terme a la infraestructura. Per al director, l’Estat espanyol està “produint una inversió històrica a Catalunya que fa molt complexa la prestació del servei”. “Les obres tensen molt el sistema i fan que la capacitat de recuperació del mateix sigui més lenta” quan hi ha incidències com aquestes. Amb tot, ha demanat disculpes als usuaris afectats, que superen amplament el miler i mig que estaven dins els trens en el moment de l’aturada del servei.

El caos ha tornat a les Rodalies catalanes justament l’endemà que el Parlament hagi reprovat el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, i la consellera de territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, pels problemes al servei ferroviari. També ha arribat poc després dels canvis a la cúpula de l’empresa, que han relegat el mateix Carmona a un rol institucional per entregar les claus al nou director operatiu, Josep Enric Garcia Alemany, i al nou gerent d’operacions, Uli Wessling. Consultada pels mitjans, Paneque ha negat que això suposi una “destitució” de Cardona.

Les Rodalies “fan pena”

Fora del debat institucional, l’avaria ha tornat a causar importants greuges a una munió de passatgers catalans, especialment els que es dirigien a les darreres parades de la línia 3, més llunyanes de Barcelona i amb pitjors connexions alternatives amb la capital. Un dels afectats, Jordi Martorell, ha atacat la gestió del ferrocarril català, assegurant que “fa fàstic i pena”. En declaracions a l’agència ACN, Martorell ha lamentat que els problemes “són constants, cada dia és la mateixa història”. Usuari habitual, ha hagut d’esperar més de quatre hores per agafar un tren cap a Granollers. En el mateix sentit s’ha expressat l’Arianna Muntells, que ha “esperat més de dues hores” per traslladar-se a Vic. “Faig servir molt el tren, i cada dia passa alguna cosa”, ha etzibat. Especialment a l’R3, que “funciona molt malament”, segons en Joan Carrasco, un altre dels afectats. “És bastant dramàtic i frustra molt, perquè juguen amb el temps de les persones”; ha declarat.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter