El Govern ha aprovat aquest dimarts la contractació per part del Servei Català de Trànsit (SCT) del subministrament de sis radars en remolc més per ser instal·lats de forma dinàmica en diferents punts de la xarxa viària de Catalunya. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha detallat que s’ubicaran en diversos punts de les carreteres catalanes on s’ha detectat que hi ha “una concentració elevada d’accidents” i en què la velocitat és “excessiva”. Amb la compra d’aquests nous cinemòmetres, Trànsit disposarà en total d’una flota de deu carros radars per “combatre la dispersió en la sinistralitat que es registra a les carreteres catalanes”.
El contracte per efectuar la compra, segons explica el Govern en els Acords d’aquests dimarts, inclou l’equipament necessari perquè Trànsit pugui desenvolupar “una gestió centralitzada de les infraccions captades per aquests radars, de manera que quedin inclosos en el sistema integrat de cinemòmetres de l’organisme”. Així, l’import total del contracte és de 2,1 milions d’euros, que es reparteixen entre el repartit entre el 2025 (1.033.092,25 euros) i el 2026 (1.123.705,68 euros), que és el període en què Trànsit adquirirà els nous radars. “Els radars en remolc són un sistema pioner a l’Estat espanyol que millora la seguretat viària a les carreteres catalanes”, destaca l’executiu de Salvador Illa.
Així funcionen aquests radars
Aquests cinemòmetres, que utilitzen tecnologia làser i poden fer un seguiment dinàmic del vehicle durant uns metres, són radars fixos que es poden desplaçar a qualsevol punt de la xarxa viària amb un remolc, no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats diversos dies, tal com està fent Trànsit els darrers mesos amb els quatre carros radars que ja estan operatius a les carreteres catalanes. A més, aquests dispositius, que s’instal·len al marge de la carretera i són visibles per als conductors, disposen de connexió a internet, un fet que permet gestionar de forma immediata l’expedient sancionador sense que sigui necessària la presència d’un agent de trànsit. “Amb aquests equipaments es pot controlar la velocitat dels vehicles en ubicacions on fins ara no era possible per la manca d’infraestructura a la via o la perillositat per a les persones”, destaca el Govern.

Reduir la sinistralitat
La finalitat de la posada d’aquest tipus de radars és “reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes” i la compra d’aquests sis nous dispositius s’emmarca dins del Pla de Seguretat Viària 2024-2026, que té per objectiu “reduir la mortalitat un 20% en les zones interurbanes i promoure una mobilitat segura i sostenible”. El Govern subratlla que “la sinistralitat ha davallat entre el 65% i el 80%” en els trams de carreteres catalanes on Trànsit ha instal·lat dispositius de control de velocitat.