Durant l’estiu s’han produït més de 140 incidents relacionats amb els trens de Rodalies. Aquesta és la xifra que han comptabilitzat els treballadors de Renfe entre el mes de maig i el 17 d’agost, en ple pic d’onada de calor. De les 146 incidències de les quals es tenen constància -tot i que pot haver-n’hi més que no s’han comunicat-, 76 són per refredament insuficient i 70 per absència total d’aire condicionat, segons les dades facilitades a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). En aquest sentit, els sindicats del sector apunten que un de cada quatre combois envellits ha patit fallades en l’aire condicionat aquest estiu, cosa que s’ha convertit en una problemàtica “recurrent”: “La percepció que té el viatger és negativa i hi ha situacions d’angoixa”, diu el responsable del sector ferroviari de CCOO, Pau Mercè Arjona.

Comissions Obreres atribueix aquestes incidències a l’envelliment de la flota de trens de Rodalies, ja que hi ha trens que fa més de trenta anys que circulen. Són precisament aquests trens els que donen més problemes, segons el sindicat, perquè tenen “menys capacitat de reacció” a les situacions climàtiques. Un problema que confien que es resolgui amb l’entrada dels nous trens de Rodalies, en els quals ja s’ha previst que hauran d’estar exposats a temperatures més altes per l’impacte del canvi climàtic. Tot i així, l’operadora ferroviària ha de prendre mesures urgents per evitar que aquest problema es cronifiqui cada estiu: “Si no es resol amb urgència, la problemàtica es repetirà cada estiu, agreujada pels efectes de la crisi climàtica”, avisa Arjona.

Imatge d'arxiu d'un tren de rodalies a l'estació d'Atocha / Matias Chiofalo - Europa Press
Imatge d’arxiu d’un tren de Rodalies / Matias Chiofalo – Europa Press

Campanyes de manteniment per a l’estiu

Des de Renfe asseguren a l’ACN que durant els pics de calor i fred més extrems ja fan campanyes específiques de manteniment per comprovar els sistemes de climatització dels combois. En detall, l’empresa ferroviària apunta que els equips estan preparats per operar entre els -10 i 40 graus, que “en situacions excepcionals”, quan les temperatures exteriors superen aquests rangs, poden activar “mecanismes de protecció automàtica” per evitar avaries més grans. Aquestes mesures especials poden ocasionar “incidències puntuals” en la temperatura interior dels trens perquè, segons apunten les mateixes fonts, la pressió del gas refrigerant es dispara i provoca una parada temporal de l’equip fins que el sistema s’estabilitza. Ara bé, en els últims mesos, s’han produït prop de 150 incidents relacionats amb la climatització, malgrat que els episodis de més calor s’han allargat poc més de dues setmanes.

Comparteix

Icona de pantalla completa