El Departament de Salut, liderat pel conseller Manel Balcells, impulsa una “eina de suport” per a la planificació de les visites als Centres d’Atenció Primària (CAP) que permeti destensar l’atenció sanitària i millorar la qualitat del sistema. Es tracta d’un algoritme informàtic que ajuda a organitzar les llistes d’espera per reduir al màxim el temps de demora, és a dir, que des que el pacient sol·licita atenció mèdica i se li ofereix passi el menor temps possible: “L’objectiu és poder visitar tothom en funció de les seves necessitats”, assevera el responsable de la cartera. Per tal de poder personalitzar al màxim l’atenció sanitària es treballarà amb una “programació per motius”, és a dir, una classificació de la llista d’espera en funció de la simptomatologia per tal de determinar quan és del tot necessari dur a terme una visita.
La conselleria ha testejat aquest mètode en 14 centres d’atenció primària durant el 2023 i ha confirmat la seva efectivitat, per la qual cosa tenen la intenció d’estendre aquest model de “programació per motius” a tots els centres del territori aquest 2024. Es tracta de la mesura amb la qual el departament pretén millorar l’accessibilitat a l’atenció primària, és a dir, l’accés a una primera visita. Segons el balanç presentat per la conselleria aquest divendres, les xifres d’accessibilitat amb les quals Catalunya ha tancat el 2023 són “millors” en comparació a les del 2022: “L’accessibilitat mesurada com ho fèiem fins ara ha millorat en termes generals, tant a la primària com proves diagnòstiques, però sobretot en intervencions quirúrgiques”, assegura Balcells, que insisteix, però, que encara hi ha molt marge de millora en l’accessibilitat de l’atenció primària.

Per tal de “personalitzar” més l’atenció sanitària i adequar la resposta a la necessitat del pacient amb el perfil professional més indicat, la programació per motius també permetrà determinar si cal que qui atengui el pacient sigui un infermer, un metge o un administratiu. Segons argumenten, aquesta metodologia permet “filar prim” i reduir el nombre de pacients als quals se’ls atén fora del termini previst. Els administratius dels CAP tindran un paper clau, per aquest motiu se’ls impartirà una formació específica per poder manejar el nou recurs. L’aplicatiu, que s’ha elaborat amb la col·laboració de 120 EAPS diferents, recull els 285 motius de consulta més habituals, dels quals 65 són urgents, i fa possible prioritzar-los en funció de si cal que el malalt sigui visitat en 24 hores, 48 hores o cinc dies: “Permet adaptar la demanda i fer l’accessibilitat més real”, argumenta el conseller.
Menys atenció fora de termini
El balanç presentat per la conselleria revela que les primeres visites a consultes externes del CAP han sigut un 9% superiors en comparació a les dades del 2022. És a dir, en xifres absolutes, durant aquest 2023 s’han realitzat un total d’1.985.000 primeres visites en comparació a les 1.821.000 de l’any anterior. Salut, però, destaca que el més rellevant és que s’ha reduït un 12% el nombre de consultes que s’han atès fora de termini. L’increment més important s’ha produït en el nombre d’activitat quirúrgica, amb la realització de 39.000 intervencions més que el 2022 i una reducció del 61% del nombre d’actuacions fora de termini. El conseller ha volgut remarcar que els 100.000 milions d’euros que s’han destinat a impulsar el Pla d’accessibilitat han donat bons resultats i assegura que es mantindran als pressupostos per continuar impulsant mesures per millorar la situació del sistema sanitari català.